Vimes vs Halo
Har suttit och funderat över Vimes och Halo. Huvudbeviset mot Halo är att han säger att han inte har något fluff i sitt pm:
Min eget pm innehöll inget fluff utan såg ut som ett väldigt reguljärt pm. Ja om inte fluffet de pratar om är det tematiska fluff ett. Sånt finns där också.
Men då undrar jag vad Vines menar med att hans fluff skulle kunna vara användbart? Det är det jag hängt upp mig på.
Jag tänkte det kunde vara en kommunikationsmiss, men på min fråga till Halo svarade han att han definierade fluff som tematik, alltså inte bara saker med regler och förmågor utan dramatiska detaljer runt omkring ("du jobbar med det här", "du har anställt de här", etc.)
Det skulle kunna vara att vanilj-bybor inte har fluff, men ingen vanilj-bybo har än så länge kommit ut och försvarat Halo på den grunden. Vi har i och för sig gott om tid tills imorgon, och eftersom det är ett så litet parti så ökar man risken för att roller lynchas om man outar sig som vanilj, men det är värt att ha i tankarna.
Vad har Halo gjort mer?
Hans spelsätt stämmer överens med den typen av ulvstrategi där man tidigt är aggressiv och likt Donald Trump pekar med hela handen med målet att om man säger något tillräckligt högt och ofta kommer fåren att tro på det till slut och göra jobbet åt dig.
Så om ingen vanilj-kompis räddar Halo ser jag honom som röd.
Men ni kom ihåg det jag sa om Trump-stil? Vimes spelar ju också på det sättet, men har högre status som influencer i byn. Det är såååå skönt att låta honom ta taktpinnen i första rundan, men katastrofalt när han väl är varulv.
Och skall jag vara ärlig förstår jag lite Halos reaktion. Det är detta han reagerar på.
Ok. En mer tydlig fråga då. I mitt PM finns mina förlust- och vinstvillkor (som är helt normala). Utöver dessa finns det två kategorier till i mitt PM, den ena är en "hård" kategori om förmågor (jag gissar att Basses PM ser ut _typ_ såhär "Din förmåga: Siare... bla bla..." (inte EXAKT formulering)), och den andra är en "mjuk" kategori som berör fluff, men som sättet PM:et är upplagt och formulerat på tyder på att den har betydelse för spelet. Jag får intrycket av att detta inte stämmer för dig, vilket gör att jag inte tror att du är bybo. Alltså kommer jag rösta på dig. Du får gärna utveckla dina tankar om spelet med fötterna i PM:et, så att säga.
(Egen fetning)
”Hård kategori”? Och i meningen efteråt prata om Basses siar-claim? Jag hade också tolkat det som en förmåga.
Men sen är Vimes tydlig och säger, nej, han har ingen förmåga.
Men det verkar extremt långsökt att en ulv skulle först hinta förmåga och på en gång i panik backpaddla. Vad har man för strategisk vinning av det? Tror inte att Vimes skulle göra så av misstag.
Men någonting har du ju Vimes, jag har svårt att tolka ”hård kategori” på något annat sätt. Skulle du vilja hint om (utan att avslöja för mycket) vilken typ av hård kategori du har? Är det uppdelningen av ulvar/bybor? Vilka förmågor som finns? En unik regel som skiljer detta spel från andra?