Nekromanti Kungens råd [Regeldesigntråd, inget spel än]

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
Skiss på forumrollspel. Tanken är att det ska gå att rollspela sin person, men att olika intrighandlingar ger poäng. Och någon vinner.

Det är inte färdigdesignat/balanserat på något sätt, men det är dags att ta in åsikter innan jag gör något mer. Så... åsikter tack. [HR][/HR]
Fast antal rundor (typ 10, sen är spelet slut). Alla är en person i det kungliga rådet (typ, Generalen, Biskopen, yada yada). Kungen är döende och utan arvinge, så någon i rådet kommer att ta över kungariket, men vem?

Tre områden att samla poäng inom. I slutet summeras allihop och den med flest poäng vinner.
* Guld (en Skattmästare ska röstas fram varje runda (flest röster a'la varulvsspel))
* Militär (en Rustningsmästare ska röstas fram varje runda)
* Kunskap (en Läromästare ska utses varje runda (nuvarande innehavaren väljer en annan spelare som tar över positionen))
Det går inte att rösta på samma person till olika mästare-positioner, och du kan inte rösta på dig själv! Däremot kan samma person vinna båda omröstningarna samt väljas till Läromästare!

Skattmästare får dubbelt av allt inkommande Guld den rundan, Rustningsmästare dubblerar inkommande Militär och Läromästaren dubblerar inkommande Kunskap.

Alla spelare har relationer mellan varandra enligt en skala från 1 till 7.
Får inte rösta på personen till någon mästare-position.Får skicka 1 PM till spelaren per runda.Får skicka 2 PM till spelaren per runda.
Varje runda får du göra 5 handlingar. 3 av dessa sker i tråden, medan 2 sker i PM till spelledaren. En handling kan bara göras en gång per runda. Följande handlingstyper finns:
Fjäska för <spelare>Ökar relationen 1 steg.
Vanära <spelare>Minskar relationen 1 steg.
TullGer dig 3 Guld.
Handel med <spelare>Ger dig 2 Guld och <spelare> 2 Guld. Är handlingen dubbelriktad så förbättras relationen 1 steg. Kan inte utföras om status är Fientlig.
StudierGer dig 3 Kunskap.
ExercisGer dig 3 Militär.
Vapenexport till <spelare>Ger <spelare> 3 Militär. Är handlingen dubbelriktad ges <Relationsvärdet> Militär.
ParadGer dig 2 av varje resurs. Kräver minst 2 allierade.
BankettGer dig 3 av varje resurs. Kräver minst 3 allierade.
Spionhandlingar:
Skicka spion till <spelare>Utförs sist! Bestämmer var spionen kommer vara nästa runda. Det går alldeles utmärkt att skicka spionen till sig själv.
Följande handlingar kräver att du har spionen placerad hos målet. Om målet har sin spion hemma så misslyckas handlingen, samt att ni tappar 1 i relation och du får böta 3 Kunskap.
Stör handelGer dig <Relationsvärdet> Guld.
TjuvlyssnaGer dig 1 Kunskap för varje allierad målet har.
Smutskasta <spelare>Relationen mellan där spionen befinner sig och <spelare> försämras 1 steg.
Vad händer vid rundans slut:
1) Handlingar som angetts i tråden
2) Förändring av relationsstatusar som angetts i tråden
3) Handlingar som angetts i PM
4) Förändring av relationsstatusar som angetts i PM
5) Spionförflyttningar

Efter sista rundan är slut så adderas varje spelares sammanlagda relations-poäng till dina resurs-poäng.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Ser intressant ut! (När det sjösätts är jag med!) Jag har en del funderingar men får sätta mig på fredag eller i helgen och skriva ihop något.
 
Top