Bra fråga. Resultat och Tid, borde användas båda två...
Väldigt bra fråga. Bättre än vad jag misstänker att folk tror.
Personligen är jag nog rätt B: *hö hö*
"b) Läkaren uppnår viss effekt med sitt ingrepp, metoden varierar."
...då jag tycker att en indianspanare som lägger örat mot marken för att Spåra medan en cyborg kanske använder en mer sofistikerad spårningsutrustning ändå är lika "bra" om de har samma värde i färdigheten. Det är resultatet som räknas.
Ofta tycker jag så, iaf, Spåra och Läkekonst är färdigheter som sätts i praktik. Då tycker jag man skall fokusera på hur stor chansen är att man lyckas med en viss utmaning.
I andra lägen tycker jag det är viktigare att tänka på tiden som man lägger ned på en viss färdighet. När det gäller kunskapsfärdigheterna som rollpersonerna använder för att skaffa sig information, till exempel. "Hur mycket har min rollperson undervisat sig om Geografi?" är en mycket viktigare fråga än "hur stor sannolikhet är det att min rollperson klarar en normalsvår geografifråga?" Du pekade på något annat viktigt med din smarta liknelse med läkaren som använde bly:
All inlärd kunskap ger ju information, men det behöver ju inte nödvändigtvis vara "rätt" information för det. När det gäller Läkarvård tycker jag förvisso det är viktigast att fokusera på hur väl läkaren faktiskt kan läka sina patienter, men när det gäller rena kunskapsfärdigheter som inte har något praktiskt användningsområde tycker jag förhållandet blir annorlunda:
En rollperson i Kult skulle mycket väl kunna ha FV:15 i Scientologbluffkunskapen Dianetik, det skulle bara betyda att rollpersonen ägnat väldigt mycket tid åt att lära sig en idiotkunskap som inte fungerar. Denna rollperson skulle kunna få mycket olika sorters information om dianetik, varav en del kan vara användbar insikt om scientologernas organisation, men där annan info kan vara rena pseudovetenskapliga löjan.
I vilket fall som helst; kunskap är kunskap. Man kan aldrig veta vad som är "bra" kunskap och vad som är "dålig". Om du vid något tillfälle måste försöka utföra dianetik för att infiltrera ett scientologsällskap så har ju din rollperson plötsligt mer nytta av att kunna färdigheten "dianetik" än "psykoterapi", trots att den senare egentligen fungerar bättre.
---
Det jag tycker är den största svårigheten med FV, det är om det på något sätt mäter resultat eller om det mäter nedlagd tid på färdigheten.
Resultat
Alltså, i DoD Expert mätte de Resultat, eftersom olika färdigheter var olika svåra att lära sig. Att arbeta sig upp till FV:10 var enklare i vissa färdigheter än i andra. Om man har ett sådant system, då kan man exempelvis säga att man behöver FV 15+ i en kunskapsfärdighet för att kunna undervisa i det, och sedan kan man låta svåra ämnen ha högre kostnad än enkla ämnen.
Tid
Om man däremot låter FV stå för tiden man lagt ner i ett ämne så kan alla färdigheter kosta lika mycket, men ett svårt ämne kan ha mycket större svårighetsgrader än ett lätt ämne när man väl försöker använda det. En person som läst det jättestora och heltäckande ämnet Biologi till samma färdighetsnivå som en elev i det smala, specialiserade ämnet Mykologi, de har visserligen plöjt sig igenom ungefär lika många böcker och ägnat ungefär lika många undervisningstimmar som varandra, men om de skall undersöka en konstig svamp så kan SL sätta en betydligt lägre svårighetsgrad för mykologen än för biologen.
---
Det första systemet tycker jag är lämpligt i olika ämnen som används på ungefär ett och samma sätt, men där olika rollpersoner får det olika lätt att lära sig färdigheten beroende på kultur/ ursprung/ kroppsbyggnad. Skolexempel skulle vara olika språk, men även fysiska färdigheter bör platsa in under denna kategori.
Det andra systemet är däremot i mina ögon överlägset i kunskapsfärdigheter utan direkt praktisk användning, eftersom dessa inte har några "normala" svårighetsgrader och dessutom tjänar på att kuna göras fria. Vad är en "normal" geografifråga? Vad händer om varelserna i världen får en ny kunskap att lära sig? Om det kommer nya färdigheter, skall de alla ha en inlärningskostnad som i DoD Expert? Och vad händer om man vill lära sig en bluffkunskap som dianetik? Med fria färdigheter och Tid-baserade värden så blir det också mycket lättare att sköta situationer som specialiseringar av färdigheter (såsom Biologi och Mykologi) eftersom det konstiga hela tiden händer hos svårighetsgraderna, och inte hos färdigheterna.
---
/Rising