Nekromanti Kunskapare/Lönnmördare

Regmolar

Swashbuckler
Förslag: räkna mordförsöket som ett anfall, men då offret inte gör något försök att försvara sig eller komma undan (vilket antas i den normala svårigheten) minskar svårigheten för attacken med kanske Ob2T6-Ob4T6 (kan inte säga vad i intervallet som blir bäst, men högre ger "fritt sikte"), vilket borde tillåta en nästan garanterad träff med sikte, bra chans på perfekt (+Ob2T6 i skada) och ganska god skada utan definitiv död. Alternativt +Ob1T6 på skadan för att man kan lägga mer fokus på attacken, och/eller låta extraskadan bestämmas med lägre tärning än T10. Blir det ändå för svårt kan man använda husregel om bonus för bra effekt på attacken.

Nådastöt används fortfarande för sovande (man kan ju ge dem Ob4T6 eller så mot Tur eller HÖR för att vakna (kanske lättare för RP, om det känns surt annars)), de som är drogade till motsvarande grad, bundna eller dylikt, men inte för anfall mot väl distraherade offer eller folk som står stilla med ryggen mot (varför finns inte regler för anfall bakifrån i Eon?)

Hur låter det?

coconets

Veteran
Det är väl ungefär så vi gör i min spelgrupp :gremsmile:
RP Borde inte få det lättare :gremwink: om någon har kommit RP'n så nära inpå livet att den kan bli lönnmördad av den, när RP'n har mäktiga fiender nog för att kunna sätta en lönnmördare på honom... Då får han skylla sig själv :gremwink: *erkänner att jag har blivit mördad av en slumpmässig tjuv när jag sov utanför ett tält, men det var ioförsig efter en strid där jag fumlat 3 eller 4 gånger när jag försökt ta mig ifrån liggande till stående, samtidigt som tjuven fick in perfekta slag nästan hela tiden*

Jag misstänker att Neogames helt enkelt tyckte att reglerna var bra nog när det gäller överraskningsanfall (vad nu reglen heter), eller så tycker dom, som jag uppfattar Marco, att man i grunden använder nådastöt för dylika situationer.

coconets

Veteran
det var inte sååå fel med citat :gremsmile:

Per defination av ordet lönn, så räcker det med att det sker i hemlighet :gremwink: (källa: NE)
Fast för att grunden för att denna tråd ska finnas så krävs nästan att lönnmördaren i fråga har haft någon som tränat upp den (varför skulle den annars ha en stridskonst som var anpassad till dennes yrke?)

Ja, vi fortsätter att räkna bort gift ett tag (är det verkligen så lätt att förgifta en person som är rik och på sin vakt, btw?)(hur vanligt är det med munskänker?)

Som jag ser det: det är strid så fort den icke attakerade parten gör motstånd. Vilket rimligen sker efter första attacken ifrån den andra parten om personen inte dött innan (jag skulle, om jag översatte detta till eon kalla det för andra rundan). Alltså anser jag det vara strid även när man använder strypsnara. Men strypsnara kräver att du är ensam med personen i rummet under ganska lång tid (och är i det närmaste omöjligt att använda om man möter personen frammifrån eller ifrån sidan (tror jag?)). Något de flesta mörkrädda snorrika personer med dåligt samvete tycks göra allt för att undvika. En förgiftad kniv kräver inte samma närvaro i dödsögonblicket (halvgiftmetoden är väl ok? även om man inte talar gift).
Oavsett vilket vapen du använder (klyvyxa skulle nog vara högst effektivt på stillastående offer) Så är metdoden att döda snabbt och tyst signifikant annolunda än metoden att döda så säkert som möjligt (vilket rimligen alla vanliga stridande, utom dom consabriska lågadliga bratzen, har som mål). Och som jag ser det: Om man har ett tillvägagångsätt som är signifikant annolunda, och man är upptränad för just detta tillvägagångsätt, så är det en stridskonst (nu har jag inte vapenmästaren här eftersomn den ligger inne med min sovande fru, men om det saknas tekniker för det, så borde dom skapas).

Jag håller med om din kritik av kniven, dock vet jag inte hur du med säkerhet dödar en nyvaken person enkelt med bara händerna (i eon) eller missförstod jag dig?

Jag tror, hur ofancy det än är, att någon form av större kniv (svärd) är effektivare än en liten, förutom i vissa speifika situationer (smidighetsförlusten borträknad)

Skydd i närheten är svårt att komma ifrån även med strypsnara, iallafall när det inte är marmorgolv eller dylik. Det är inte så speciellt svårt att döda med stypsnara (tror jag) men det dunsar när en 80-90 kilosklump gör motstånd, och när han sparkar i golv, resp väggär. Där är strypdöden dum, eftersom, den, är. tämligen... långsam....

Näe, jag håller inte med om "öppen strid"-kommentaren. vanligen i strid så är syftet att hitta bra lägen för att attackera med så få risker som möjligt (därför tar striden i eon flertalet rundor oftast) för en lönnmördare så är varje extra sekund han spenderar i strid ett steg närmare döden (fler motståndare). Återigen: signifikant annolunda...

lite OT:Jag överdrev väl i begreppet "sann"... Men vetenskapen har ganska många sätt att hjälpa en lönnmördare och därför borde onda vetenskapsmän på lönnmördarmarknaden nästan skapat sig ett oligopol, det var bara vad jag försökte påpeka ;P

OT: gör det :gremsmile:

Bottom line: det är mest fancy att mörda uten blod och verktyg

Nadorou

Veteran
Jag hoppas det inte gör något om jag sticker in med mina funderingar och tankar här.

Är det verkligen nödvändigt att döda målet omedelbart? Jag förstår att säkerheten för mördaren skulle vara betydligt högre om målet faktiskt var dött och inte kunde identiferia anfallaren eller ge order om troliga attackerar eller liknande, men om själva uppdraget enbart innefattar att döda målet behövs inte göras mycket. Ett smutsigt svärd tvärs genom kroppen, föreslagsvis buken för att orsaka maximal organskada, är tillräckligt för att offret skall dö inom loppet av några dagar.
Annars är klubba eller slägga bra vapen för en lönnmördare. Ett kraftfullt sådant slag mot huvudet är tillräckligt för att göra offret förvirrat (speciellt för den som spelar med förvirringsregler vad gäller slag mot huvudet) eller till och med döda offret. Efter det begynnande slaget dumpas med fördel kroppen över en hög höjd, vilket gör anfallet mindre uppenbart efteråt.

I min mening kräver inte lönnmord någon avancerad stridskonst. Eftersom det hela sker i hemlighet med ganska ohedersamma metoder har redan mördaren övertaget, och kan genom planering minska behovet av stridskonst till närmast noll. Giftormar, sabotage, elda upp huset (svårt), bin i maten... i och med EONs begränsade läkarvård öppnar sig möjligheterna.

DarkRaven_UBBT

Veteran
Nope, krävs ingen stridskonst, en kniv i halsen på ett sovande offer med nådastötsregeln räcker gott och väl.

Men det är bra att kunna slåss om man misslyckas (alla misslyckas nån gång) och man får en aggro livvakt eller nått efter sig.

Regmolar

Swashbuckler
... i och med EONs begränsade läkarvård öppnar sig möjligheterna.
Som iofs enligt reglerna verkar ligga på en nivå som troligen får 1800-talsläkarna att likna stenåldersmän (någon som minns den gamla "än till slutet på 1800-talet hade man större chans att överleva om man inte gick till läkaren"?), speciellt om du talar om cirefalier (hjärnkirurgi någon?). Och då har vi inte ens tagit upp magiker.

Faran kommer snarare från Eons välutvecklade skadesystem: "jaha, en träff i buken, organskada och infektion... bäst att hitta en kirurg snabbt nu, annars är det lång och plågsam död som gäller..." :gremwink:

Och som lönnmöradare skulle jag klart föredra om jag 1. är säker på att han inte på något sätt överlever, och 2. inte riskerar att jagas av en massa vakter som uppmärksammats av ett skrik.

I övrigt håller jag med om att knivstrid är överskattat och att oschyssta metoder + en vanlig stridskonst räcker gott och väl i de flesta fall.

Nadorou

Veteran
Du rullar uppenbarligen inte lika mycket 6or som vi gör i min spelgrupp. :gremsuck:

Menmen, alltid bra att vara säker, som sagt.

Ludwig

Veteran
Ni har pratat ganska mycket angående strypsnaror och yxor (även ifall det sistnämnda kanske bara var begrundande). Jag måste bara tillämpa en personlig tanke på det här med vapen och medel.
Innan man ens begrundar vilket medel man ska använda för att tillämpa dödsdomen så måste man iakta omgivningen och dylikt. Som någon nämnde när han citerade ordet "lönn" ur NE, så är det oftast den stereotypiska hemligheten man är ute efter.
Annars kan man väl lika gärna anställa en legoknekt? ;]

Att använda strypsnara anser jag är ineffektivt mot en som sover. Idylliskt nog så sover knappast majoriteten av personerna på rygg, utan oftast lite i fosterställning eller liknande positioner. Att försöka lirka under en snara under offrets struphuvud som ligger vänt med 90grader anser jag vara väldigt väldigt onödigt.
Istället så kan man tillämpa en effektiv metod. Har man kommit så långt så att man har personen sovandes framför sig så kan man med stort tålamod säkra sin balans och helt enkelt sparka/stampa ihjäl offrets struphuvud, luftrör och nackkota. Det minimaliserar användingen utav blod (ifall man inte tillämpar gift).
Jag är dock ingen doktor, men strupen känns som det naturligaste valet för mig att angripa, och en stampning med hela ens kroppsvikt (i mitt fall 50-60 kg, väldigt smal) så räcker det gott och väl till att ge bistående skador på personens luftrör.
I min erfarenhet från den verkliga världen så vet jag att man inte kan skrika ifall man får en kraftigstöt i nacken och liknande, man tappar automatiskt luften och det hela svartar i en krampaktig panik. Sedan har man även en god aspekt, inga vapen. Blir man gripen i byn/staden/slottet för att man är en främling så har man fortfarande inga mordvapen på sig. Även ifall en snara som är en repstump är ganska vanligt så kan det väcka misstankar.

Det är mina funderingar om lönnmord. Ni får gärna komma med synpunkter på varje aspekt, istortsätt så tar varje stycke upp en tes. Argumentera. Jag är faktiskt intresserad utav att se mina brister.

Nadorou

Veteran
Hej Ludwig ^^

Det är sant att strypsnara eller ens en stav skulle vara svår att använda mot ett sovande offer, men de skulle fortfarande kunna vara effektiva tillhyggen mot eventuella vakter mördaren passerar på vägen mot offret.
Jag har alltid utgått från att människor i Mundana sover i upphöjda sängar, så det är svårt för mig att se hur någon skall kunna stampa på offrets hals när de ligger i sängen.

Regmolar

Swashbuckler
Jag tror knappast att någon menat att man ska använda strypsnara mot sovande... talar jag bara för mig själv kan jag säga att jag endast menat den för användning mot stående eller sittande offer (i stolar utan för höga ryggstöd, såklart :gremwink:).

Borde det inte det mjuka underlaget i sängen göra det svårt att stampa ihjäl någon också? (har liksom inte testat, så jag spekulerar bara)

Ludwig

Veteran
Jo, upphöjda sängar är vad jag anser en självklarhet, eftersom det är en god lösning på att höja temperaturen i att undvika det kalla golvet (luft stiger, kyla sänks). Dels så antar jag att en skicklig lönnmördare/tjuv kan höja sin fot över 70cm över markytan.
Angående redskap på vägen dit så såg jag den lite mer klassiska "smyga och inte göra något ljud"-lönnmördaren än den "Metalgear-varianten". Vilket får mig att finna att en dolk (för att inte tala om den alldagliga kniven) är ett bättre lämpat medel för att ta ut eventuella hinder än en påk eller strypsnara. Det går fort vilket är ett måste när man ska agera snabbt innan grynningen.

Angående det mjuka underlagget i sängen så tror jag inte att det har någon stående effekt. En snabb spark/slag får inte direkt personen att sjunka ned i sängen mer än att krossa struphuvudet.

Regmolar

Swashbuckler
Vilket får mig att finna att en dolk (för att inte tala om den alldagliga kniven) är ett bättre lämpat medel för att ta ut eventuella hinder än en påk eller strypsnara. Det går fort vilket är ett måste när man ska agera snabbt innan grynningen.
Kruxet med dolken är bara att folk som blir skurna har en tendens att skrika, vilket kan försätta en lönnmördare i en jobbig situation... och att slå ned någon med en påk är väl snarare snabbare än långsammare än att sticka ihjäl honom?

En snabb spark/slag får inte direkt personen att sjunka ned i sängen mer än att krossa struphuvudet.
Testat? :gremwink:

Ludwig

Veteran
och att slå ned någon med en påk är väl snarare snabbare än långsammare än att sticka ihjäl honom?
Jo, men här kommer vi till det roliga som jag skulle ha sett som realism. Att närma sig en person med en påk väcker misstänksamhet. Vi pratar inte om den alldagliga staven utan en påk. Är det något stadsvakter och liknande vakter vet så är det när något ser misstänksamt ut. Som till exempel bybor med påkar. Med en dold kniv så har du enkelt att komma så pass nära inpå vakten med kniven innan han reagerar. Såvidare han inte har stränga förhållningsorder.
Detta kan man självklart diskutera, jag spekulerar ur mina egna synpunkter och liknande.

Delvis, jag har erfarenheter nog att säg att man inte trycks ned så vidare utav en spark. Det är en skillnad på hastigheterna och energimassan när det gäller att långsamt trycka ned något med långsam energi och att snabbt utlösa en snabb energimassa.
En enkel faktor när man ser på hur motorcyklar kan klyva traktorer, trots att motocyklar är trubbiga. ;]

Regmolar

Swashbuckler
Jo, men här kommer vi till det roliga som jag skulle ha sett som realism. Att närma sig en person med en påk väcker misstänksamhet. Vi pratar inte om den alldagliga staven utan en påk. Är det något stadsvakter och liknande vakter vet så är det när något ser misstänksamt ut. Som till exempel bybor med påkar. Med en dold kniv så har du enkelt att komma så pass nära inpå vakten med kniven innan han reagerar. Såvidare han inte har stränga förhållningsorder.
Detta kan man självklart diskutera, jag spekulerar ur mina egna synpunkter och liknande.
Ah, förklaringen :gremsmile: Jag förutsatte ett anfall bakifrån, vilket du uppenbarligen inte gjorde. Framifrån är ju kniv en självklart fördel, och det blir snarare ett övervägande om att försöka döda vakten och riskera skada eller upptäckt, eller ge sig av och riskera att uppdraget misslyckas, vilket jag lämnar därhän till individen.

Delvis, jag har erfarenheter nog att säg att man inte trycks ned så vidare utav en spark. Det är en skillnad på hastigheterna och energimassan när det gäller att långsamt trycka ned något med långsam energi och att snabbt utlösa en snabb energimassa.
En enkel faktor när man ser på hur motorcyklar kan klyva traktorer, trots att motocyklar är trubbiga. ;]
Gäller det sådant tror jag nog att en påk faktiskt blir ännu bättre, och finns troligen tillgänglig i rummet i form av något tillhygge, men det är för mig omöjligt att avgöra hur stor skillnaden är.