Hallå i stugan! Var ett -bra- tag sedan jag senast skrev ett inlägg här, haft fullt upp i rollspelets värld. Mestadels Eon, faktiskt. På tall om Eon...
Jag och tre polare satt och snackade en kväll, och den ena gnällde över hur lätt en krigare expar i ett äventyr, jämfört med en lärd snubbe. Vapenfärdigheter går att specialisera + att dom har Stridskonster. Det går två äventyr, sen är man en rå fet krigare. Medans en lärd kanske har höjt Historia ifrån 17 till 18. Nu till min idé!
I med att vapenfärdigheter har stridskonster, BAM! Rå fet, swish swosh. Kul att lira, eh? En lärd å andra sidan, blir sällan expad i jämförelse med en krigare... Så jag föreslog att man låter alla färdigheter förutom Vapenfärdigheter och Undvika att kunna ha Specialiseringar som sträcker sig ifrån Nivå 1 till 5 (Det vill säga 1, 2, 3, 4, 5). Right, skall förklara det lite mer ingående.
Säg att ni skapar en jargisk soldat med 8 i Historia. Vilket ger han svårigheter om han skall veta någonting som rör historia över huvudtaget. Saken är den att, I min spelarkrets så väljer alltid krigare och ... bönder om man nu spelar det - Kunskapsfärdigheter! Som lärd har du 15 i Historia, 13 i Geografi, 14 i Kulturkännedom men allt du kan använda är din Historia på 15, för Krigaren har 15 i Geografi och Läkaren 15 i Kulturkännedom. Åter till den Jargiska Soldaten, han har 8 i Historia, men +5 emot Jargien. Vilket ger han ett värde på 13, när det rör Jargien. Inte nog med att han får + 5 emot Jargien, utan han får även ob1T6 lättare när det är något historiskt som rör Jargien, han vet typ vad Jargus äter till frukost! Nå, hur skall detta system fungera?
Återigen, till den Jargiska Soldaten - 8 I Historia, men 13 emot Jargien i med att han har +5 emot Jargien. Han skall slå ett slag för att veta vad den där ökända krigshärren heter som vill åt makten. Svårigheten för detta slag är Ob4T6 men i med att det rör Jargien, och han har en specialisering på +5 Emot Jargien, så får han en nivå (Ob1T6) lättare och där med slår Ob3T6 emot sitt värde på 13. Förstog ni?
Nå, hur höjer man dom här Specialiseringarna ifrån början, när man gör en karaktär? Nu börjar jag bli lite trött på den här Jargiska soldaten, så låt oss ta ett annat exempel. En sabrisk Historiker som forskar i det gamla Coloniska Imperiet. Han har 15 i Historia, men vill höja specialiseringen så högt som det går emot Colonan. Vi har satt en gräns på högst +3 Ifrån början i en specialisering, som MÅSTE röra ditt yrkesområde, eller en färdighet som skall skapa stämning, säg en dvärgisk tirakbaneman som vill ha Målare 10, men +3 emot Tavlor. Så, när man höjer dessa specialiseringar så kostar Ett kostar 1, Två kostar 2, Tre kostar 4, Fyra kostar 8 och Fem kostar 16. Så den här Sabriska Historikern betalar 4 enheter för att höja sin specialisering på Historia till +3 emot Coloniska Imperiet, vilket ger honom ett värde på 18 när han slår emot Imperiet.
Tror det är en fråga kvar, som springer omkring i erat huvud för tillfället - Hur höjer man specialiseringar under spelets gång? Jo, i med att det blir på tok för lätt om man slår Ob1T6 emot sitt specialiserings värde så bestämde vi oss för att köra på 1T6 + att man ignorerar 6 - För att det ska bli ytterst svårt att få den här +5, som ger Ob1T6 lättare. Så har man +3 emot Skog på Spåra, så måste man slå 4 eller 5 på 1T6 för att höja. Dessa höjningsslag kan man slå istället för att slå ett vanligt höjningsslag emot t.ex Spåra.
Nå, detta inlägg är redan rätt långt, tror jag - Så jag skall så snällt luta mig tillbaks och invänta lite feedback ifrån ni Eonit-troll. Oh, innan jag glömmer... Sitt inte och gassa vid datorn, ut och slå ihjäl lite rövare i skogen eller någonting!
Iavhe, som är ypperligt trött på att behöva sitta inne och inte ha någonting att göra.
Jag och tre polare satt och snackade en kväll, och den ena gnällde över hur lätt en krigare expar i ett äventyr, jämfört med en lärd snubbe. Vapenfärdigheter går att specialisera + att dom har Stridskonster. Det går två äventyr, sen är man en rå fet krigare. Medans en lärd kanske har höjt Historia ifrån 17 till 18. Nu till min idé!
I med att vapenfärdigheter har stridskonster, BAM! Rå fet, swish swosh. Kul att lira, eh? En lärd å andra sidan, blir sällan expad i jämförelse med en krigare... Så jag föreslog att man låter alla färdigheter förutom Vapenfärdigheter och Undvika att kunna ha Specialiseringar som sträcker sig ifrån Nivå 1 till 5 (Det vill säga 1, 2, 3, 4, 5). Right, skall förklara det lite mer ingående.
Säg att ni skapar en jargisk soldat med 8 i Historia. Vilket ger han svårigheter om han skall veta någonting som rör historia över huvudtaget. Saken är den att, I min spelarkrets så väljer alltid krigare och ... bönder om man nu spelar det - Kunskapsfärdigheter! Som lärd har du 15 i Historia, 13 i Geografi, 14 i Kulturkännedom men allt du kan använda är din Historia på 15, för Krigaren har 15 i Geografi och Läkaren 15 i Kulturkännedom. Åter till den Jargiska Soldaten, han har 8 i Historia, men +5 emot Jargien. Vilket ger han ett värde på 13, när det rör Jargien. Inte nog med att han får + 5 emot Jargien, utan han får även ob1T6 lättare när det är något historiskt som rör Jargien, han vet typ vad Jargus äter till frukost! Nå, hur skall detta system fungera?
Återigen, till den Jargiska Soldaten - 8 I Historia, men 13 emot Jargien i med att han har +5 emot Jargien. Han skall slå ett slag för att veta vad den där ökända krigshärren heter som vill åt makten. Svårigheten för detta slag är Ob4T6 men i med att det rör Jargien, och han har en specialisering på +5 Emot Jargien, så får han en nivå (Ob1T6) lättare och där med slår Ob3T6 emot sitt värde på 13. Förstog ni?
Nå, hur höjer man dom här Specialiseringarna ifrån början, när man gör en karaktär? Nu börjar jag bli lite trött på den här Jargiska soldaten, så låt oss ta ett annat exempel. En sabrisk Historiker som forskar i det gamla Coloniska Imperiet. Han har 15 i Historia, men vill höja specialiseringen så högt som det går emot Colonan. Vi har satt en gräns på högst +3 Ifrån början i en specialisering, som MÅSTE röra ditt yrkesområde, eller en färdighet som skall skapa stämning, säg en dvärgisk tirakbaneman som vill ha Målare 10, men +3 emot Tavlor. Så, när man höjer dessa specialiseringar så kostar Ett kostar 1, Två kostar 2, Tre kostar 4, Fyra kostar 8 och Fem kostar 16. Så den här Sabriska Historikern betalar 4 enheter för att höja sin specialisering på Historia till +3 emot Coloniska Imperiet, vilket ger honom ett värde på 18 när han slår emot Imperiet.
Tror det är en fråga kvar, som springer omkring i erat huvud för tillfället - Hur höjer man specialiseringar under spelets gång? Jo, i med att det blir på tok för lätt om man slår Ob1T6 emot sitt specialiserings värde så bestämde vi oss för att köra på 1T6 + att man ignorerar 6 - För att det ska bli ytterst svårt att få den här +5, som ger Ob1T6 lättare. Så har man +3 emot Skog på Spåra, så måste man slå 4 eller 5 på 1T6 för att höja. Dessa höjningsslag kan man slå istället för att slå ett vanligt höjningsslag emot t.ex Spåra.
Nå, detta inlägg är redan rätt långt, tror jag - Så jag skall så snällt luta mig tillbaks och invänta lite feedback ifrån ni Eonit-troll. Oh, innan jag glömmer... Sitt inte och gassa vid datorn, ut och slå ihjäl lite rövare i skogen eller någonting!
Iavhe, som är ypperligt trött på att behöva sitta inne och inte ha någonting att göra.