Nekromanti Kurera sin fobi

Johan K

Gammal & dryg
Rent logiskt så borde det väll göra det. Det voe ju konstigt annars.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Nån annan

Veteran
Det står väll inget om det i grundboken eller hur? jag har i alla fall inte sett något om det...

Johan K

Gammal & dryg
Nej, det gör det nog inte. Men det är då som man får ta och plocka fram husets egna regler.

Foggmock

Myrmidon
Re: Kurera sin fobi (OT)

hmm men varför? jag menar detta är ett element SL kan använda sig av för att driva på handlingen framåt, så varför förstöra det som gör just din gubbe unik? t. ex om din gubbe har fobi mot ormar, kan SL gömma ärkeskurken i ett lönnutrymme bakom ett terrarium, och alltså måste Rp ha ganska bra vilje styrka för att gå igenom där för att avgöra slutstriden... så jag tycker inte att man ska kurera sina fobier, även om det skulle gå, för som ajg brukar säga till mina hjälte-kåta kamrater: Det är bättre att ha en gubbe som är intressant att rollspela, än en superhjälte...

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"

Johan K

Gammal & dryg

Jo, du har väll en poäng där åxål. Fobier kan vara otroligt roliga, man vet ju aldrig vad som kan hända när Rp:n möter sin fobi......

ripperdoc

Myrmidon

Men å andra sidan, vilken karaktär skulle neka till att kurera sin fobi om den fick erbjudandet? Man bör ju se det hela ur karaktärens perspektiv, snarare än spelledarens.

/RipperDoc - kanske slutar det med fobi för psykologer

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Johan K

Gammal & dryg

Japps, sen så tror jag att gruppen vill det åxå. Eftersom fobi-Rp oftast sätter gruppen i oanade trubbel, allt för ofta....

smaffy

Hero

de får la skjuta han eller nått då.
jag håller med dendär snubben som sa nått om att det är tuffare att spela karaktärer än supersnubbar.

Smaffy är jag. blä.

hatten

Swashbuckler

OM man ska bota en fobi så är idag nästan det enda sättet att utsätta den som lider av fobin för situationer då han måste möte sin skräck och övervinna den..

Exempel om man har spindelfobi så är första stegen sitta nära en liten spindel i en glasbur
andra att kanske röra vid den sen hålla i den osv..
Dessa steg är jobbiga och skrämande för den som lider av fobien och därför behövs en psykolog för att mildra och hjälpa patienten att övervinna fobin.

Johan K

Gammal & dryg

Japp, kan nog stämma. men risken är ju klart överhängande att personen i fråga blir helt nipprig och löper amok.... Inte trevligt för nån i gruppen.

Nån annan

Veteran
Förstöra gubbe

Hmm...kom på en sak som är väre än att ha en fobi...det är ju att vara kleptomanisk...nån som har några erefarenheter utav en sådan rp?

Johan K

Gammal & dryg

Jo, det förståss..... Men om man har en hyfsat bra Rp, så är det inte roligt att få en som löper amok direkt att "råkar"ut för sin fobi. Elelr hur.../images/icons/wink.gif
Men samtidigt så kan det ju skapa de mest dråpliga situationer...../images/icons/smile.gif

hatten

Swashbuckler
Re: Kurera sin fobi Versioner

Orsaken att man ska ha en psykolog med sig när man konfronterar sin Fobi är för att minska risken till att patienten löper amok.
Och psykologen börjar mjukt först får Patienten se källan till sin fobi på exempel viss TV sen kan han få vistas i samma rum med fobi källan i andra ändan av rummet. OSv tills patienten kan få röra vid fobi källan utan att darra av skräck.. I N2 värd så har psykologer ett underbart hjälpmedel Virtuel realaty som kan användas för att bota fobier.. Fast Dator fobie lärvara vanlig..
Sen finns andra versioner då patient och psykolog genom gruppsamtal tar bort fobin.. ( den metoden lär vara mindre effektiv )

Såg på tv för några år sen en dokumentär där en svensk tjej som var LIVRÄDD för duvor botades. det var intresangt hon på slutet klarade av att hålla i en levande duva och klapa den..
Fast dokumentärern var igentligen inte SÅ märkvärdig några år tidigare så hade de ett program i vetenskapens värd där de visade den formen av Fobi terapi genom att visa upp ( kortfattat ) hur en spindelfobiker botades..
DET var ett skrämmande program.. *ler* gillar inte spindlar alla spindlar dödar hatten *ler*

Johan K

Gammal & dryg

Se där !!
Det är som taget ur ett uppslagsverk !!!

Johan K

Gammal & dryg

Hmm, folk har en viss tendens att bli sura om en medspelare "råkar" skjuta den andre........

hatten

Swashbuckler

tack allt jag vet med säkerhet är att jag inget vet eller kan *ler* men nyfiken är jag och många teoretiska möjliga fakta kanske jag kan komma ihåg tror jag *hmm* om jag nu verkligen KAN skriva och om NÅGON verkligen klarar av att läsa det jag skriver.. *hmm* teoretisk filosofi är nog inte bra att kombinera med sjukhumor..
Nyfikenhet är kunskapens nyckel.. gammalt ordspråk..