Hm. Klurigt. Och egentligen ganska beroende på klasstorleken, åldern på eleverna, och så vidare.
Med såpass få tillfällen så hade jag nog velat utgå från kursdeltagarnas faktiska behov, tror jag. Så idealiskt sett hade jag velat ha en klasstorlek på kanske 12-20. Annars måste man ju definitivt göra något mer generellt.
Det finns nu också extremt många välfungerande spelledarstilar, och de passar olika bra till olika spel. Med nödvändighet hade ju jag behövt utgå från mig själv – min spelledarstil och de spel jag är bekväm med. Jag har, tycker jag själv, väldigt lite allmängiltig kunskap. Jag kan knappt spelleda utredande mysterier, jag tänker inte låtsas som att jag kan spelleda OSR liksom.
Att bygga en kursplan brukar ta ganska lång tid för mig, men jag brukar börja med att lista saker jag skulle vilja ha med, och sedan se hur de skulle kunna grupperas och klumpas ihop. Så typ ett första steg:
- Att hantera pressen, prestera, "vara med och vara på topp hela spelmötet". Hantera prestationsångest. Våga vara kass ett tag, utan att göra en grej av det. Våga be om paus för eftertanke när det behövs, istället för att komma med snabbt svar.
- Metasamtal innan, mellan, efter. Etablera förväntningar, stämma av, utvärdera. Agilt arbetssätt överfört på rollspelande, iterativa cykler av successiv förbättring.
- Gestaltning av SLP:er. Förberedelser, huruvida man vill göra röster / använda kroppsspråk. Dimensionering vid behov; vad som börjar som något platt kan bli större med tiden.
- Spelar-agency och "faktiska val".
- Utmaningar för spelarna kontra utmaningar för rollpersonerna.
- Förberedelser kontra improvisation. Förberedelser FÖR improvisation. Fraktala förberedelser.
- Metoder, strategier och tekniker för att skapa äventyr.
- Workshop: utgå från existerande äventyr, bygg något med liknande struktur i en annan eller samma spelvärld.
- Workshop: gestalta miljö, gestalta SLP. Bygga självförtroende i beskrivandet och improvisationen. Finna flödet.
- Vanliga strukturer för äventyr; fisktank/räls/tunnelbanenät/etc.
- Regler och olika inställningar till dem.
Inte en komplett lista, bara en första skiss. Och innan kursstart skulle jag definitivt behöva skära ner och kombinera en massa.
En timme är typ ingen tid alls och sex träffar är nästan noll träffar. Jag skulle hellre se säg 2-3 timmar gånger 10-20 om det ska vara riktigt meningsfullt. 6 timmar är nog för att doppa tårna en liten smula, inget mer. Jag tycker inte att det räcker för att göra någon redo att spelleda.
Jag skulle jobba med stegrade "hemläxor" vid sidan av träffarna. Inte köra igång med kampanj direkt, men direkt efter lektion 1 testa att spelleda en kort scen, informellt, med ett par kompisar. Känna på, testa. Utan krav på fortsättning till exempel. Göra det 2-3 gånger, kanske. Efter lektion 1 får man kanske med sig ett lättspellett scenario som man kan köra med ett par kompisar. Återigen inget långsiktigt; det är OK att fucka upp, man tränar och testar utan långsiktiga konsekvenser. Känner sig för. Sedan kanske 2-3 korta scenarier som bygger på varandra. Eller så får man i uppgift att bygga ett eget som bygger vidare på förra veckans. Eller så. Något slags stegring, iaf.
Något slags läromedel skule behövas. Kanske en google site med allmän rollspelsteori, typ den sammanlagda visdomen av 30+ år av spelledartips och tekniker för olika sammanhang, viktiga termer etc. Inte som man pluggar in, men att ha som referensverk. Definitivt någonstans där det finns otaliga små enblads-scenarier att pröva på och känna sig för mig.