[Kutulu] Ett äventyr under uppbyggnad.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
I förrgår råkade jag på en anteckning jag gjorde i januari 2019, där jag försökte beskriva ett "typiskt äventyr till Kutulu". Jag vet inte riktigt varför jag aldrig gjort ett faktiskt äventyr av anteckningen, men nu tyckte tydligen min hjärna att det var dags.

Så jag har nu på ett par dagar av (för mig) frenetisk kreativitet klottrat ihop en grundintrig med några sidospår; allt som egentligen återstår är att ta in lite åsikter utifrån innan jag börjar skapa lite handouts och gör ett försök att spelleda det.


Om du är i min spelgrupp, läs alltså INTE det här.

Så, det här är grejen, i grova drag:

Hearts in R'Lyeh

Lady Margaret har inte varit på klubben på länge. Man vet att hon varit sjuk, sängbunden, i två år. Hennes make har fortsatt gå, och fört anteckningar från möten och föreläsningar.

Nu har han, vildögd och desperat, kontaktat klubbens ledarskap – Margaret är död under mystiska omständigheter. Polisen är på plats, men verkar inte särskilt kompetent. Han vill att RP ska genomföra en egen utredning. (Polisen figurerar inte så mycket i äventyret, men det kändes som att det behövde förklaras varför RP, och inte de, utreder det hela).

Så. Margaret är död av drunkning. Det finns inget vatten i närheten, utom precis i sängen där hon ligger. Hennes kläder är också blöta. Det finns tecken på inbrott.

I närheten finns ett saltvattenbad, där rika människor betalar en massa pengar för att få bada i riktigt havsvatten. Jag tänker att det här utspelar sig en bra bit från havet (så inte i London). Margaret har dock inte varit där (det är ett villospår).

Saker RP kan hitta i huset:
  • Dokumentation om "experiment" Margaret genomfört de senaste månaderna. De flesta är "misslyckade", några är lyckade och har mystiska anteckningar (namn på mediciner och mått, snirkliga symboler, siffror) bredvid sig.
  • Ett hyfsat antal små mystiska artefakter från hela världen – som hennes make inte sett (eller lagt märke till när de dykt upp). De kommer från jordens alla hörn, och minst en av dem kommer från något ställe dit det är ökänt omöjligt att ta sig.
  • En stor blöt fläck på nattduksbordet.
  • Inbrottet har skett via fönstret, som brutits upp, och en stege.
  • Inget verkar ha stulits.
  • Diverse brevväxlingar.
  • En tjänare, som man kan fråga om saker.
Tjänaren ser blek och tärd ut.
  • Han har drömt mardrömmar senaste månaden, om någon frågar. Om att drunkna och om städer under vattnet. Han har påbrå från Innsmouth om RP rotar i hans bakgrund, men det är också ett villospår. Han har (troligen) inget mer i blodet än en något förhöjd känslighet för mystiska saker.
  • Ladyn fick en stor vattenskadad koffert levererad till sig får några månader sedan. Den står i källaren.
  • En mystisk person har sett speja på huset genom kikare. Och jo, nu när de säger det så började det nog samtidigt som kofferten dök upp.
Brevväxlingen mellan Margaret och en av hennes väninnor är intressant. Den nämner en bok – som de tydligen diskuterat IRL, och som vännen trodde skulle hjälpa Margarets situation. Det verkar som att vännen hittade ett exemplar, som del av en samling (i en bärgad kista/koffert). Hon lägger ett bud, men ber Margaret om hjälp att influera tre andra (namngivna) intressenter. I slutänden blir Margaret ägare till kistan. En av de namngivna intressenterna är medlem i Angelicasällskapet.

Kistan i källaren är en vattenskadad koffert fylld med likaledes skadade böcker. Det är uppenbart att en saknas. Det går att hitta ett kvitto från en känd bok-restaurerare som specialiserar sig på just vattenskadade böcker. Det finns också dokumentation om vilka som bärgat kistan och att den kommer från ett vrak på internationellt vatten. Dykarna kan inte ge så mycket mer information, annat än att hytten kofferten bärgades från, till skillnad från de andra på skeppet, var tom.

Restaureraren lyckades inte fixa den vattenskadade boken helt, men till kanske hälften. Han har också mött den mystiske mannen, som försökte få honom att sälja boken istället för att ge tillbaka den till lady Margaret.

Vattnet i Margarets lungor kommer från någonstans i södra Stilla Havet.


Med ledning av ovanstående är tanken att rollpersonerna ska kunna räkna ut:
  • Boken innehåller något slags ritual (i själva verket en meditations-teknik) för att projicera sitt medvetande. Jag ska kolla upp vilken Lovecraftsk karaktär det var som höll på och projicera sig runt i universum, och stoppa in en referens eller två.
  • Lady Margaret har alltså testat sig fram och använt boken för att "resa" till olika platser. Hon har också lyckats resa, tja, på riktigt – och fått med sig grejer hem.
  • Hennes senaste och sista resa gick snett, och hon råkade projicera sig, och resa efter med kroppen, till R'Lyeh där hon helt sonika drunknade innan hennes kropp återvände hem.
  • Tjuven är en av intressenterna, som hållit ett öga på huset – han känner till bokens innehåll och när Margaret dog så utnyttjade han tillfället, bröt sig in genom fönstret och stal boken.
Tjuvens namn bör man kunna få genom att undersöka de tre intressenterna. Om det dröjer för länge kan Margarets make få höra från två av dem, som undrar om de får köpa boken nu när Margaret inte använder den längre. Han blir såklart indignerad.

Har man väl tjuvens namn så… Well, vill man att boken ska hamna i rollpersonernas händer kan man ha en konfrontation – eller låta dem hitta boken i ett tomt hem, då dess nye ägare helt sonika teleporterat sig därifrån. Eller så har han flytt över till t.ex. Amerika och inte lämnat någon exakt adress – boken är helt enkelt borta. Kanske kan man låta det finnas en tidskomponent här; om RP är snabba nog kanske de kan få tag på boken, annars inte.



I alla fall, det är typ så jag tänker.

Såhär ser strukturen ut just nu.

Vad tycker ni? Är det för enkelt, för kort? Jag tänker ju mig det som en enkvällare, i princip. Ett litet bite-sized mysterium.

Är det väldigt likt något existerande äventyr till något spel? Vilket isf?

Jag är inte helt nöjd med namnet. Dels är det på engelska, dels är det lite av en spoiler. Så förslag där uppskattas.


Nästa steg är väl annars att börja hitta på lite namn och så… Och som sagt, skapa handouts. Jag tror både korrespondensen mellan ladyn och hennes väninna och experiment-bokföringarna bör kunna funka som utmärkta sådana.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
Vad tycker ni? Är det för enkelt, för kort? Jag tänker ju mig det som en enkvällare, i princip. Ett litet bite-sized mysterium.
Längden känns lagom för en kväll tycker jag, det går såklart att utveckla det lite om man vill ha det längre
Är det väldigt likt något existerande äventyr till något spel? Vilket isf?

Nej, känns väl hyfsat originellt .Med lite handouts känns det som ett färdigt äventyr.

Namnet har jag inga ideer för just nu.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Vad tycker ni? Är det för enkelt, för kort? Jag tänker ju mig det som en enkvällare, i princip. Ett litet bite-sized mysterium.
Längden känns lagom för en kväll tycker jag, det går såklart att utveckla det lite om man vill ha det längre
Mjo. Om jag krystar lite så tänker jag att man kan:
  • Göra mer av själva inbrotts-delen. Fler ledtrådar, vittnesuppgifter, etc.
  • Kräva mer för att få fram det riktiga namnet på tjuven.
  • Göra så man får göra lite mer jobb för att få en adress att koppla namnet till.
  • Bygga ut mer på slutet, överlag. Någon form av jakt?
  • Gömma Margarets papper mer, på något sätt. Eller göra så att man i vart fall inte omedelbart får de tre namnen. Kanske kräva att RP räknar ut vem väninnan är och besöker henne, och… jag vet inte, utför något fetch-quest åt henne.
Jag har en fundering på ifall man skulle ha med en liten ruta i slutet på äventyret om det ges ut eller publiceras eller så, där man ger förslag på sätt att förlänga eller krångla till det om man skulle vilja…


En annan fråga som behöver besvaras förr eller senare: hur ska det här distribueras, om det nu överlever spelas-i-praktiken-testet? En ensam PDF som laddas upp och marknadsförs? Eller kolla om Fenix är intresserade, trots att jag nu givit bort typ hela storyn?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
En sak jag just tänkte på:

Lady Margaret – kvinna
Hennes hittills namnlöse make – man
Tjänaren – man
Bokrestaureraren – man
De tre intressenterna – en man (tjuven), två ännu icke könade
Väninnan – kvinna
Dykarna – ännu okönade
Bokens tidigare ägare – ännu okönad
Bokens författare – ännu okönad

Även om jag skulle köna alla hittills okönade till kvinnor/ickemän så skulle fortfarande de flesta personer rollpersonerna har direkt interaktion med (maken, tjänaren, restaureraren, tjuven) vara män. Det är i princip bara väninnan som hittills är kvinna, och hon är det inte ens säkert att rollpersonerna interagerar med.

Så jag gör nog åtminstone tjänaren till kvinna; jag överväger att också göra tjuven till det. Dykarna kan få vara en man och en kvinna, bokens tidigare ägare och författare män. Jag tror två av intressenterna blir kvinnor, och en man.

Då får vi följande fördelning:

Kvinnor:
Lady Margaret
Tjänarinnan
Intressent 1 (Tjuven)
Intressent 2
Dykare 1
Väninnan

Män:
Maken
Restaureraren
Senaste ägaren
Författaren
Intressent 3
Dykare 2

Och så kom jag på ett annat intressant sätt att komplicera äventyret om man vill: blanda in den senaste ägaren. Det är ju (rätt) självklart så att han teleporterade sig från sin hytt i samband med att fartyget sjönk, men var hamnade han? Kanske är han också i faggorna.

Saker som behöver namn just nu:
  • Äventyret
  • Boken
  • Diverse SLP:er (ovan listade)
  • Fartyget som sjönk
Jag behöver också bestämma var någonstans i England det hela utspelar sig. Inte superlångt från London, rollpersonernas hemmabas, och inte nära havet. Och är det på typ en rikemans-herrgård eller i ett vanligt halvstort hus?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
En annan sak som måste styras upp innan äventyret blir spelbart: vilka artefakter är det Margaret har?
Jag vill ju helst att det ska vara saker som är ovanliga, sällsynta, kluriga att få tag på. Inte nödvändigtvis ockulta, även om sånt också kan finnas med. Men kanske inte typ "en av Arkham Universitys kopior av Necronomicon"…
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
OK, innan jag går och lägger mig och läser Delta Green-äventyr så har jag nu satt namn på folk:

Kvinnor:
  • Den döda – Margaret Frances Leighton (jag skippade "lady" eftersom jag inte orkade komma på ett bra sätt att hantera att maken då skulle vara en "lord"; vem orkar läsa på om brittisk adel? …Kanske jag, men lite senare.)
  • Tjänarinnan – Mary Vaughan (irland)
  • Intressent 1 (Tjuven) – Josephine Bain
  • Intressent 2 – Astrid Cunningham
  • Dykare 1 – Patricia Turner
  • Väninnan – Farrah Higgins (algeriet)
Män:
  • Maken – Charles Leighton
  • Restaureraren – Abdur Razzaaq Sheedi (pakistan)
  • Senaste ägaren – Spencer Williams (usa)
  • Författaren – Frank Elwood (usa)
  • Intressent 3 – Gideon Hunton-Blather
  • Dykare 2 – Robert Turner
Jag försökte blanda ut det så att det inte enbart var engelsmän iaf.

Den uppmärksamme Lovecraftkännaren vet vem Elwood är – det är alltså från The Dreams of the Witch House. Huvudpersonen där drömmer/mediterar och reser till andra dimensioner/världar, vilket slutar… inte jättebra. Mitt eget hittepå här är alltså att Elwood, som huvudpersonen berättade sin historia för och som observerade hur det gick, inte kunde släppa det inträffade – och spenderade några år med egna efterforskningar. Han försvann till slut, men lämnade efter sig en journal, som togs om hand av Miskatonic University (som också har övriga artefakter från Witch House). Och så var det någon på Miskatonic som tryckte upp fem numrerade exemplar för att olika scholars skulle kunna läsa. Boken som äventyret handlar om är en av dessa, med rikliga anteckningar i marginalen.

So there. Jag har inte bara fixat namn, jag har också fixat boken i princip helt och hållet, och jag har knutit äventyret till en existerande Lovecraftstory från 1932. Jag har sedan tidigare bestämt mig för att när JAG skriver Kutulugrejer så ska jag bara bry mig om sådant som Lovecraft själv skrev – inget Derleth, inget Chaosium. Så att knyta an till The Dreams of the Witch House känns perfekt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,615
Jag funderade över en sak. Finns det någon "sense of urgency" för rollpersonerna? Är det något som står på spel? Eller är det bara deras nyfikenhet som driver dem? Att få veta vad som hänt?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Jag funderade över en sak. Finns det någon "sense of urgency" för rollpersonerna? Är det något som står på spel? Eller är det bara deras nyfikenhet som driver dem? Att få veta vad som hänt?
Just nu är tanken att det kanske framför allt handlar om nyfikenhet och att de vill hålla sig väl med klubbens ledarskap. Sedan är nog min tanke att helt enkelt bestämma hur långt efter det inträffade som tjuven flyr (eller teleporterar iväg) Är de snabba nog kan de alltså kanske få tag på boken, kanske eventuellt tjuven också.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Jag har funderat på de där artefakterna. Jag tror att de nog faktiskt inte behöver vara svåråtkomliga, utan bara… långväga, och att de skiljer sig från annat bös.

Där tänker jag att Margaret nog helt enkelt kan ha greppat tag om saker hon kommit åt, och sedan nogsamt märkt upp prylarna när hon kommit hem. Kanske inte med en märkning som är begriplig för utomstående, men tex… kanske en numrering kopplad till bokföringen kring experimenten, plus en gissning om ungefärligt område? Jag tänker mig att hon inte haft direkt kontroll över vilka platser hon faktiskt hamnat på, och fått försöka räkna ut det utifrån context clues…

(Också tänkbart framtida äventyr: Finns det kanske ett mönster mellan platserna? Kan det undersökas? Vad vill den Svarte Mannen egentligen?)
 
Top