Nekromanti [Kutulu] Förklara spelet

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Som sagt var - England/Storbritannien under Imperiet är en grym setting och väl lämpad för lovecraftiansk skräck.

Det jag undrar är varför 1920 och inte 1890 a la Poe, Doyle etc. För mig känns 20-tal givet för New England, min inte alls lika ikoniskt för 'gamla' England.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,270
Location
Rissne
Hans E Magnusson;n225415 said:
Krank, kommer du skriva egna äventyr?
Det är planen. Jag måste bara lära mig hur man gör först =) Alltså, just nu läser jag en hel del CoC/ToC-äventyr i förberedelse inför Gothcon, då jag troligen ska gästa en podcast och spelleda något. Jag har egentligen läst alldeles för lite sådant tidigare. Jag behöver lära mig se strukturerna - vad som funkar i de äventyr av det här slaget jag gillar, vad som inte funkar i de jag ogillar. Sedan renodla tekniker för att konstruera sådana äventyr, och i samband med det börja skriva egna.

Jag har en idé om att knyta an till Agatha Christies upplägg och sätt att konstruera mysterier också. Men jag är inte helt färdigtänkt här...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,270
Location
Rissne
Peter;n225417 said:
Som sagt var - England/Storbritannien under Imperiet är en grym setting och väl lämpad för lovecraftiansk skräck.

Det jag undrar är varför 1920 och inte 1890 a la Poe, Doyle etc. För mig känns 20-tal givet för New England, min inte alls lika ikoniskt för 'gamla' England.
Jag försökte gräva ner mig i ett resonemang kring Lovecraft och modernismen, men insåg snabbt att jag var ute på djupt vatten... Det jag kan säga är väl att 1920-och 30-talets england i mina ögon är mer intressant på grund av några olika faktorer:

Det stora kriget, alltså första världskriget ligger färskt i minnet. Det är svårt att vara speciellt optimistisk när så många nyss dött i senapsgasfyllda skyttegravar. Den gamla nationalismen kämpar för sin överlevnad, nya idéer slår igenom - vi har Jung och Freud som ju båda känns relevanta när man diskuterar vansinne och liknande.

Vi har arbetarrörelse och kvinnorörelse och ett samhälle som är på väg att formas till det vi känner igen. De gamla traditionerna håller på att brytas upp; synen på sexualitet och giftemål och klass luckras upp. För vissa innebär det här ett samhälle som förfaller. För andra är det ett samhälle på väg att födas. Den dikonomin tycker jag är väldigt intressant, framför allt i ljuset av det lovecraftska perspektivet, där det gamla människocentrerade perspektivet i litteratur och tankevärld får en kontrast i de kosmiska perspektiven där människan är omöjligt liten.

I 1920-talets england finns de traditionella brittiska värderingarna, strukturerna etc kvar i någon mån - men de har konkurrens. Det moderna och det traditionella kolliderar.

Jag tycker att tidig industrialism kring 1890 är intressant, men riskerar i mina ögon att bli lite ensidig. Mellankrigstiden har större potential i mina ögon. Jag har alltså inte tittat på vad som är mest "ikoniskt" utan vad som passar den sorts berättelser jag vill ha.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
krank;n225423 said:
Det stora kriget, alltså första världskriget ligger färskt i minnet. Det är svårt att vara speciellt optimistisk när så många nyss dött i senapsgasfyllda skyttegravar.
Det här var något jag också tänkte på - och är ju bakgrund för mycket litterärt och cinematiskt som kan fungera som förebild.

krank;n225423 said:
Vi har arbetarrörelse och kvinnorörelse och ett samhälle som är på väg att formas till det vi känner igen. De gamla traditionerna håller på att brytas upp; synen på sexualitet och giftemål och klass luckras upp. För vissa innebär det här ett samhälle som förfaller. För andra är det ett samhälle på väg att födas. Den dikonomin tycker jag är väldigt intressant, framför allt i ljuset av det lovecraftska perspektivet, där det gamla människocentrerade perspektivet i litteratur och tankevärld får en kontrast i de kosmiska perspektiven där människan är omöjligt liten.

I 1920-talets england finns de traditionella brittiska värderingarna, strukturerna etc kvar i någon mån - men de har konkurrens. Det moderna och det traditionella kolliderar.
OK, fair enough. Jag tror att det är här någonstans jag slog in på ett annat spår - kanske för att USA på 20-talet syns som en tydligare ikon av modernism och framsteg - som sedan blir en kontrast mot den kosmiska meningslösheten i mythos. Med ditt upplägg känns det som att det blir mer blandat - du har två dynamiker - både modernism mot kosmisk fasa och modernism mot brittisk konservatism och "the high tower".

Men det kanske är en styrka snarare än en svaghet. Referensen tillTatters of the King kanske är kanske indikativ här - det är mer Chambers än Lovecraft - lite mer social, mindre individualistisk atomism. Kanske också lite mer Poe a la Mask of the Red Death? Fasan och societeten. Nu är vi visserligen tillbaka till 1890-tal ;) men jag köper din förklaring till varför just 20/30-talets england är intressant ur det här perspektivet.

krank;n225423 said:
Jag har alltså inte tittat på vad som är mest "ikoniskt" utan vad som passar den sorts berättelser jag vill ha.
Väldigt rimligt. Jag köper det. Hur kan jag stödja ditt spel?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,270
Location
Rissne
Ja, Kutulu är ju inte bara Lovecraft - jag vet inte ens om han kan betraktas som den huvudsakliga inspirationen. Det är tänkt att vara hans sorts skräck, men jag har ju mer grundat mig i sentida sammanfattningar/utvecklingar (som CoC) och kombinerat med det jag läst av Chambers (mest The King in Yellow) och Agatha Christie (är ungefär 50% genom hennes imponerande produktion).

Jag tror att det kommer att vara lättare att t.ex. spela scenarier inspirerade av just Agatha Christie (eller för den delen Conan Doyle, men jag tycker ärligt talat Holmes-berättelserna är klart sämre än de om Poirot eller miss Marple), än det kommer att vara att spela scenarier direkt inspirerade av Lovecrafts egna berättelser...

Peter;n225426 said:
Hur kan jag stödja ditt spel?
Om man vill stödja med pengar kommer det att finnas en fysisk bok att köpa från och med Gothcon ungefär. Den kommer att ha hårt pärmomslag och vara på 72 sidor. Eller så kommer PDF:en att finnas att köpa för valfritt pris via DrivethruRPG.

Om man vill stödja med glada tillrop, äventyr och förslag på moduler och förbättringar, krönikor etc. så kommer spelet också att finnas tillgängligt som gratis komplett PDF på spelets hemsida, och man kan skriva saker på spelets facebooksida eller här på forumet. Jag publicerar också gärna andras alster, som äventyr eller liknande som anpassats för Kutulu, på hemsidan.

Om man vill stödja med PR och word-of-mouth så finns som sagt en facebooksida (http://www.facebook.com/kutulu.fthagn) och en officiell vanlig hemsida (http://www.kutulu.se, ännu ganska tom) man kan sprida. Sedan kan man gärna fråga efter spelet i sin lokala spelbutik, så att de märker att spelet finns och kanske vill köpa in set. Och naturligtvis prata med folk man känner om spelet; varje omnämnande hjälper.
 
Top