Nekromanti [Kutulu] formfråga - uppräkningar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag filar lite på mitt Lovecraftrollspels-regelsystem Kutulu. Jag skriver exempel på information man kan få fram genom sin rollpersons expertiser - de är lite som de undersökande färdigheterna i Gumshoe men man behöver inte ha dem för att få ledtråden utan bara för att "låsa upp" information ur den.

Nu funderar jag på vad som blir bäst sätt att skriva ut exemplen. Uppräkning i löptext eller punktlistor?

Exempel på löptext:

Bibliotek och arkiv - Få tillgång till den förbjudna sektionen av biblioteket; hitta relevanta tidningsartiklar i nyhetsarkivet; identifiera vilka volymer som saknas i en rigoröst ordnad boksamling.

Exempel på punktlista:

Bibliotek och arkiv
  • Få tillgång till den förbjudna sektionen av biblioteket
  • Hitta relevanta tidningsartiklar i nyhetsarkivet
  • Identifiera vilka volymer som saknas i en rigoröst ordnad boksamling
Åsikter?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
För min del: definitivt punktlista. Det gör det lättare för mig att slänga en blick och ta in tillräckligt med info för att frisks upp minet. När det är löptext måste jag faktisk läsa igenom det ordentligt för att få ut något av det.

Sapient

Swashbuckler
Instämmer, för den typen av uppställning lämpar sig en punktlista bäst. I löptext blir det en ganska sönderhackad följd om du inte använder konjunktioner. (Och även med konjunktioner mellan satserna, blir de lätt travade på varandra och ger en ganska svår meningsbyggnad där läsaren kan "gå vilse"...)

krank

Bra kommentarer.

Kompletterande fundering: Hur konkreta bör exemplen vara?

Konkreta:

Bibliotek och arkiv
  • Få tillgång till bibliotekets exemplar av Necronomikon och kunna jämföra passagen i kultens dokument med originalkällan
  • Hitta artiklar som rör mordet på von Strucker i tidningens nyhetsarkiv
  • Identifiera vilka volymer som saknas i Fader Levitz' rigoröst ordnade böcker om obskyra kulter i england på 1600-talet
Inte lika konkreta:

Bibliotek och arkiv
  • Få tillgång till den förbjudna sektionen av biblioteket
  • Hitta relevanta tidningsartiklar i nyhetsarkivet
  • Identifiera vilka volymer som saknas i en rigoröst ordnad boksamling
Jag tänker att de konkreta kan vara mer effektiva som äventyrsinspiration, medan de mindre konkreta kan upplevas som mindre låsta. Men jag är osäker. Hur konkreta exempel föredrar ni?

Basenanji

Postd20modernist
Äh, jag håller inte alls med! Punktlista är bara att rekommendera om exemplen är exakta. Dina exempel är väl av typen "exempel på saker rollpersoner förväntas klara av med hjälp av färdigheten"?

Punktlistan ger en mer definitiv tolkning och kan leda till situationer som den här:

Spelare: "Jag använder mig av Bibliotek&Arkiv för att leta efter om någon har sprättat bort sidor ur Lex Necrotic!"
SL: "Nej, det går inte/Du får ingen som helst information [trots att någon HAR sprättat bort sidor som jag som SL vill att du ska leta efter i McHarrisons garage, tihi tihi]...FÖR DET STÅR INTE UPPRÄKNAT I PUNKTLISTAN ATT MAN SKA KUNNA FÅ DEN TYPEN AV INFORMATION MED B&A!!!!11!!!"

Däremot kan alla löptext precis som Sapeint pratar om skrivas olika bra. Jag tänker mig att löptexten ska gå från generell nivå till mer specifik: "Med färdigheten kan du göra olika former av informationssökning (böcker, artiklar, noter), leta efter specifika källor i olika former av bibliotek och arkiv samt få kunskap om enskilda volymer". Typ.

EDIT: Ja, okejrå, kör på punktlista, en endast om det tydligt (innan) framgår att punkterna är e x e m p e l på vad man göra. Tydligt alltså.

JJoghans

Regelknackare
Gärna så konkreta som det går. De är bra mycket mer inspirerande, medan de inte-lika-konkreta känns torra och oinspirerande. Jag tror inte att ett konkret exempel hindrar en presumtiv spelledare att komma på andra saker.

Dazumal;n165003 said:
Gärna så konkreta som det går. De är bra mycket mer inspirerande, medan de inte-lika-konkreta känns torra och oinspirerande. Jag tror inte att ett konkret exempel hindrar en presumtiv spelledare att komma på andra saker.
En mindre säker SL blir säkrare med det mer konkreta, den vane kör sitt spel oavsett.

Mogger

Hipsteranka
Kör på båda. Löpande text kompletterat med några vanligt förekommande användningsområden i punktform.

krank

Måns;n165007 said:
Kör på båda. Löpande text kompletterat med några vanligt förekommande användningsområden i punktform.
Hm. Så typ kort löptext som förklarar, och sedan punkter? Typ såhär?

Bibliotek och arkiv - Att hitta i boksamlingar och arkiv, få tillgång till förbjudna eller hemliga sektioner och förstå märkliga klassifikationssystem.
  • Få tillgång till bibliotekets exemplar av Necronomikon och kunna jämföra passagen i kultens dokument med originalkällan
  • Identifiera vilka volymer som saknas i Fader Levitz' rigoröst ordnade böcker om obskyra kulter i england på 1600-talet

Big Marco

Läskig
krank;n165010 said:
Hm. Så typ kort löptext som förklarar, och sedan punkter? Typ såhär?

Bibliotek och arkiv - Att hitta i boksamlingar och arkiv, få tillgång till förbjudna eller hemliga sektioner och förstå märkliga klassifikationssystem.

Ja. Klart bäst.