Jo, jag sitter och snickrar på texter om konverteringar mellan Kutulu och CoC och ToC. Just nu fokuserar jag på CoC; jag återkommer nog till Trails senare.
Men: jag har en fråga till de av er som spelat igenom ett gäng CoC-scenarier... Eller en fundering, i varje fall.
Jag har just spaltat upp det ungefär såhär:
Kursiverade egenskaper är de enda som används för tärningsslag i Kutulu.
Det som finns i CoC men som inte finns i Kutulu är det här, såvitt jag kan se:
Fordonsfärdigheter: Drive automobile/horse, Navigate, Pilot, Pilot Aircraft, Pilot Boat, Ride
Kommentar: Dessa tycker jag egentligen inte att det är så intressant att ha färdigheter eller slag för. Om scenariot bygger på många slag mot sånt här, vilda jakter eller liknande, så bör man antingen välja ett annat scenario, bygga om scenariot eller, om det absolut behövs, använda typ Rörlighet.
Yrkesfärdigheter: Craft, Electrical Repair, Mechanical Repair, Operate Heavy Machine.
Kommentar: De här tycker jag verkar handla mer om att försöka simulera rollpersonernas verklighet, att ha en komplett beskrivning av deras personer, snarare än något som underlättar själva undersökandet. Om scenariot kräver slag mot de här, låt dem lyckas om gruppen har någon som jobbar med eller kan med andra delar av sin bakgrund motivera motsvarande kunskaper.
Ninjafärdigheter: Conceal, Disguise, Spot Hidden, Track, Listen
Kommentar: De här är de jag är mest osäkra på. Behöver Kutulu mekanik för att gömma sig? Jag har ju tänkt att man för att gömma sig beskriver hur man gömmer sig, och beskriver man det inte på något dumt sätt så hittas man inte, men kanske behövs en gömma sig/perceptionskombo. Är det något som dyker upp ofta i äventyren? Vad skulle en sådan egenskap isåfall heta? Den skulle ju behöva vara en aktiv eftersom man slår tärning med den, och jag vill ogärna ha två separata. Track tänker jag att man gör med hjälp av relevanta expertiser snarare än tärningsslag
Övrigt: Cthulhu Mythos, First Aid, Locksmith
Kommentar: Mythoskunskaper är vad spelarna skaffar sig under spel, First Aid kan jag tänka mig låta alla göra utan slag och med någon fast mekanisk effekt, Locksmith vet jag inte riktigt vbad jag ska med till - om nån har lämpligt yrke så kan de väl få vara bra på sådant och generellt lyckas, tänker jag.
CON, SIZ, INT, POW, EDU, SAN
Kommentar: Con och Size saknar helt enkelt regelmekaniska motsvarigheter i Kutulu då alla tål lika mycket och stridsreglerna är så mycket mer grovkorniga etc. INT försvinner eftersom jag aldrig skulle låta någon slå ett slag; hela grejen med Kutulu är ju att spelarna ska få vara intelligenta. POW försvinner för att jag inte har någon nytta av den, EDU tycker jag motsvaras av expertiserna som helhet eller annars kan friformas, SAN försvinner eftersom Kutulu har ett helt annat system för vansinne.
Frågan är: funkar det här? Är det något skitviktigt som saknas för att man ska kunna spela CoC-scenarier mer eller mindre as written? Kombinerat då med förslag på hur man gör linjära äventyr mer komplexa och råd om att man bör välja scenarier som inte är alltför strids/pulpinriktade.
Men: jag har en fråga till de av er som spelat igenom ett gäng CoC-scenarier... Eller en fundering, i varje fall.
Jag har just spaltat upp det ungefär såhär:
Kutulus Expertiser | Call of Cthulhu |
Antropologi och etnologi | Anthropology |
Historia och Arkeologi | Archaeology History |
Bibliotek och arkiv | Library Use |
Ekonomi och bokföring | Accounting |
Fotografi | Photography |
Juridik | Law |
Konst och hantverk | Art |
Kriminalteknik | |
Medicin | Medicine Pharmacy |
Mekanik | |
Naturvetenskap | Astronomy Biology Chemistry Geology Natural History Physics |
Ockultism | Occult |
Psykologi | Psychoanalysis Psychology |
Språk | Other Language Own Language |
Kutulus Egenskaper | Call of Cthulhu |
Avståndsvapen | Dodge (eldstrid) Handgun Machine Gun Rifle Shotgun Submachine Gun |
Närstrid | DEX Dodge (närstrid) Fist/Punch Grapple Head Butt Kick Martial Arts |
Rörlighet | Climb Hide Jump Sneak Swim Throw |
Styrka | STR |
Anseende | |
Övertala | APP Bargain Fast Talk Persuade |
Börd | |
Kredit | Credit Rating |
Kursiverade egenskaper är de enda som används för tärningsslag i Kutulu.
Det som finns i CoC men som inte finns i Kutulu är det här, såvitt jag kan se:
Fordonsfärdigheter: Drive automobile/horse, Navigate, Pilot, Pilot Aircraft, Pilot Boat, Ride
Kommentar: Dessa tycker jag egentligen inte att det är så intressant att ha färdigheter eller slag för. Om scenariot bygger på många slag mot sånt här, vilda jakter eller liknande, så bör man antingen välja ett annat scenario, bygga om scenariot eller, om det absolut behövs, använda typ Rörlighet.
Yrkesfärdigheter: Craft, Electrical Repair, Mechanical Repair, Operate Heavy Machine.
Kommentar: De här tycker jag verkar handla mer om att försöka simulera rollpersonernas verklighet, att ha en komplett beskrivning av deras personer, snarare än något som underlättar själva undersökandet. Om scenariot kräver slag mot de här, låt dem lyckas om gruppen har någon som jobbar med eller kan med andra delar av sin bakgrund motivera motsvarande kunskaper.
Ninjafärdigheter: Conceal, Disguise, Spot Hidden, Track, Listen
Kommentar: De här är de jag är mest osäkra på. Behöver Kutulu mekanik för att gömma sig? Jag har ju tänkt att man för att gömma sig beskriver hur man gömmer sig, och beskriver man det inte på något dumt sätt så hittas man inte, men kanske behövs en gömma sig/perceptionskombo. Är det något som dyker upp ofta i äventyren? Vad skulle en sådan egenskap isåfall heta? Den skulle ju behöva vara en aktiv eftersom man slår tärning med den, och jag vill ogärna ha två separata. Track tänker jag att man gör med hjälp av relevanta expertiser snarare än tärningsslag
Övrigt: Cthulhu Mythos, First Aid, Locksmith
Kommentar: Mythoskunskaper är vad spelarna skaffar sig under spel, First Aid kan jag tänka mig låta alla göra utan slag och med någon fast mekanisk effekt, Locksmith vet jag inte riktigt vbad jag ska med till - om nån har lämpligt yrke så kan de väl få vara bra på sådant och generellt lyckas, tänker jag.
CON, SIZ, INT, POW, EDU, SAN
Kommentar: Con och Size saknar helt enkelt regelmekaniska motsvarigheter i Kutulu då alla tål lika mycket och stridsreglerna är så mycket mer grovkorniga etc. INT försvinner eftersom jag aldrig skulle låta någon slå ett slag; hela grejen med Kutulu är ju att spelarna ska få vara intelligenta. POW försvinner för att jag inte har någon nytta av den, EDU tycker jag motsvaras av expertiserna som helhet eller annars kan friformas, SAN försvinner eftersom Kutulu har ett helt annat system för vansinne.
Frågan är: funkar det här? Är det något skitviktigt som saknas för att man ska kunna spela CoC-scenarier mer eller mindre as written? Kombinerat då med förslag på hur man gör linjära äventyr mer komplexa och råd om att man bör välja scenarier som inte är alltför strids/pulpinriktade.