Nekromanti [Kutulu] Konverteringar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, jag sitter och snickrar på texter om konverteringar mellan Kutulu och CoC och ToC. Just nu fokuserar jag på CoC; jag återkommer nog till Trails senare.

Men: jag har en fråga till de av er som spelat igenom ett gäng CoC-scenarier... Eller en fundering, i varje fall.

Jag har just spaltat upp det ungefär såhär:
Kutulus ExpertiserCall of Cthulhu
Antropologi och etnologiAnthropology
Historia och ArkeologiArchaeology
History
Bibliotek och arkivLibrary Use
Ekonomi och bokföringAccounting
FotografiPhotography
JuridikLaw
Konst och hantverkArt
Kriminalteknik
MedicinMedicine
Pharmacy
Mekanik
NaturvetenskapAstronomy
Biology
Chemistry
Geology
Natural History
Physics
OckultismOccult
PsykologiPsychoanalysis
Psychology
SpråkOther Language
Own Language
Kutulus EgenskaperCall of Cthulhu
AvståndsvapenDodge (eldstrid)
Handgun
Machine Gun
Rifle
Shotgun
Submachine Gun
NärstridDEX
Dodge (närstrid)
Fist/Punch
Grapple
Head Butt
Kick
Martial Arts
Rörlighet Climb
Hide
Jump
Sneak
Swim
Throw
StyrkaSTR
Anseende
ÖvertalaAPP
Bargain
Fast Talk
Persuade
Börd
KreditCredit Rating

Kursiverade egenskaper är de enda som används för tärningsslag i Kutulu.

Det som finns i CoC men som inte finns i Kutulu är det här, såvitt jag kan se:

Fordonsfärdigheter: Drive automobile/horse, Navigate, Pilot, Pilot Aircraft, Pilot Boat, Ride
Kommentar: Dessa tycker jag egentligen inte att det är så intressant att ha färdigheter eller slag för. Om scenariot bygger på många slag mot sånt här, vilda jakter eller liknande, så bör man antingen välja ett annat scenario, bygga om scenariot eller, om det absolut behövs, använda typ Rörlighet.

Yrkesfärdigheter: Craft, Electrical Repair, Mechanical Repair, Operate Heavy Machine.
Kommentar: De här tycker jag verkar handla mer om att försöka simulera rollpersonernas verklighet, att ha en komplett beskrivning av deras personer, snarare än något som underlättar själva undersökandet. Om scenariot kräver slag mot de här, låt dem lyckas om gruppen har någon som jobbar med eller kan med andra delar av sin bakgrund motivera motsvarande kunskaper.

Ninjafärdigheter: Conceal, Disguise, Spot Hidden, Track, Listen
Kommentar: De här är de jag är mest osäkra på. Behöver Kutulu mekanik för att gömma sig? Jag har ju tänkt att man för att gömma sig beskriver hur man gömmer sig, och beskriver man det inte på något dumt sätt så hittas man inte, men kanske behövs en gömma sig/perceptionskombo. Är det något som dyker upp ofta i äventyren? Vad skulle en sådan egenskap isåfall heta? Den skulle ju behöva vara en aktiv eftersom man slår tärning med den, och jag vill ogärna ha två separata. Track tänker jag att man gör med hjälp av relevanta expertiser snarare än tärningsslag

Övrigt: Cthulhu Mythos, First Aid, Locksmith
Kommentar: Mythoskunskaper är vad spelarna skaffar sig under spel, First Aid kan jag tänka mig låta alla göra utan slag och med någon fast mekanisk effekt, Locksmith vet jag inte riktigt vbad jag ska med till - om nån har lämpligt yrke så kan de väl få vara bra på sådant och generellt lyckas, tänker jag.

CON, SIZ, INT, POW, EDU, SAN
Kommentar: Con och Size saknar helt enkelt regelmekaniska motsvarigheter i Kutulu då alla tål lika mycket och stridsreglerna är så mycket mer grovkorniga etc. INT försvinner eftersom jag aldrig skulle låta någon slå ett slag; hela grejen med Kutulu är ju att spelarna ska få vara intelligenta. POW försvinner för att jag inte har någon nytta av den, EDU tycker jag motsvaras av expertiserna som helhet eller annars kan friformas, SAN försvinner eftersom Kutulu har ett helt annat system för vansinne.

Frågan är: funkar det här? Är det något skitviktigt som saknas för att man ska kunna spela CoC-scenarier mer eller mindre as written? Kombinerat då med förslag på hur man gör linjära äventyr mer komplexa och råd om att man bör välja scenarier som inte är alltför strids/pulpinriktade.

krank

En annan viktig fråga: Får man göra såhär? Får man skriva "Såhär gör du med Call of Cthulhu" eller får man Chaosiums advokater på sig?

Vimes

Sillkung
Jag har inget att tillägga, utan konstaterar mest att jag tycker att det här är rätt spår. Alternativ process.

krank

Det här tänker jag mig är proceduren när man ska konvertera ett scenario till Kutulu, i all enkelhet:
  • Läs igenom scenariot.
  • Spalta upp scener/platser/etc, om det inte redan är gjort.
  • Rita ett flödesschema med ledtrådar som pilar.
  • Gör schemat mer komplext om det behövs, genom att stoppa in nya platser/ledtrådar.
  • Gå igenom scener och notera ledtrådar och andra mekaniska delar.
    • Ledtrådar: kräver inte tärningsslag längre, alls. Fundera på hur spelarna kan få berätta om sitt undersökande av scenen och hur de kan få ledtråden. Fundera på om ledtråden ska matcha någon expertis för att ge ifrån sig all information.
    • SAN-loss: Om det är mundant, skit i det. Om det är mytosrelaterat eller starkt, använd Kutulus vansinnessystem.
    • Strid: Kolla Kutulus stridssystem, fundera lite snabbt på lämpliga värden. Kutulus stridssystem är extremt grovkornigt.
    • Andra färdighetsslag: fundera på hur de kan arbetas bort. Det är aptråkigt när viktiga delar av ett undersökande äventyr fallerar på ett jämrans färdighetsslag. Kan de inte arbetas bort, bestäm vilken aktiv egenskap som passar.
Typ så, nånting.

JJoghans

Regelknackare
krank;n182522 said:
En annan viktig fråga: Får man göra såhär? Får man skriva "Såhär gör du med Call of Cthulhu" eller får man Chaosiums advokater på sig?
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara ett problem, åtminstone så länge du inkluderar texten "Call of Cthulhu is a trademark of blablabla..." på försättsbladet. Men vill du vara säker skulle du ju kunna kontakta Chaosium och fråga. :) De har säkert ett gäng advokater, men det handlar om en jämförelsevis liten firma (det är inte Hasbro vi snackar om direkt), så helt omöjliga är de nog inte.

clarence redd

FrostByte Books
Behöver man tillstånd från rättighetsinnehavaren för att skapa konverteringsregler? Antagligen om det var Disney, men kolla med Chaosium vad de tycker/tänker. Michael O'Brien är bra att prata med.

Gömma/Hitta förekommer relativt ofta i mina spel. Både personer och prylar. Även olika typer av fordon är vanliga - förfölja någon och biljakter till exempel.

krank

Nu har jag gjort en snabb koll för att påminna mig om Trail of Cthulhu. Resultatet:
Kutulus ExpertiserTrail of Cthulhu
Antropologi och etnologiAnthropology
Historia och ArkeologiArchaeology
Architecture
Art History
History
Oral History
Bibliotek och arkivCryptography
Library Use
Bureaucracy
Ekonomi och bokföringAccounting
FotografiPhotography
JuridikLaw
Konst och hantverkArchitecture
Art History
Art
Craft
KriminalteknikEvidence Collection
Forensics
MedicinMedicine
Pharmacy
MekanikElectrical repair
Mechanical repair
NaturvetenskapBiology
Geology
Physics
Astronomy
Chemistry
Outdoorsman
Explosives
OckultismOccult
Theology
PsykologiAssess Honesty
Psychoanalysis
SpråkLanguages
Kutulus EgenskaperTrail of Cthulhu
AvståndsvapenFirearms
NärstridScuffling
Weapons
RörlighetAthletics
Filch
Fleeing
Driving
Riding
Piloting
Shadowing
Styrka
Anseende
ÖvertalaBargain
Flattery
Interrogation
Intimidation
Reassurance
Streetwise
Börd
KreditCredit Rating

ToC och Kutulu kräver mindre konvertering eftersom de har samma grund: Binära undersökande färdigheter kontra "såna man slår för", konfliktrelaterade egenskaper. Så det krävs ganska lite konverteringsarbete egentligen.

Saker från ToC som´inte finns i Kutulu:

Cthulhu Mythos: Försvinner av samma anledning som i CoC - rollpersoner börjar utan kunskap, och spelarna skaffar kunskap genom sina rollpersoner under själva spelmötena.

Cop Talk: Här tänker jag att man använder Anseende, Övertala, Börd eller Kredit istället, för att imponera på poliserna etc.

Locksmith: Som i CoC.

Conceal, Disguise, Stealth: Kan komma att ges en egen egenskap förutsatt att jag kommer på något bra namn som både inkluderar att gömma sig, gömma saker, och att hitta saker. Stealth skulle ev. kunna gå in under Rörlighet.

First Aid: Som i CoC

Health, Preparedness, Sense trouble, Sanity, Stability: De mekaniker de används för fungerar såpass annorlunda i Kutulu att de saknar motsvarighet.

Jag antar att jag får ta och maila både Pelgrane och Chaosium och kolla hur de ställer sig till konverteringar. Helst skulle jag ju vilja kunna skapa typ "Guide till att spela Tatters of the King" där jag specifikt ger tips för enskilda scener och så, men det tror jag ev. kan bli att dra det lite för långt.

Lukas

Mannen i Gult
krank;n182666 said:
Jag antar att jag får ta och maila både Pelgrane och Chaosium och kolla hur de ställer sig till konverteringar. Helst skulle jag ju vilja kunna skapa typ "Guide till att spela Tatters of the King" där jag specifikt ger tips för enskilda scener och så, men det tror jag ev. kan bli att dra det lite för långt.
Fast samtidigt är det ju sjukt dumt att stoppa dig ifrån att göra det.

Det är ju bra för deras spel om iallfall deras äventyr blir köpta och spelade av folk som vill använda andra regelsystem.

krank

Har mailat "Mike" på Chaosium nu, via mailadressen på deras hemsida. Väntar spänt på svar...

Sen ska jag väl skicka något liknande till Pelgrane. Det vore sjukt najs att få OK från de båda...

krank

Jag har fått svar, och var precis det svar jag förväntade mig: "Ja du måste ha en licens, som vi knappt är intresserade av att ge dig för din produkt konkurrerar med vår, men hursomhelst kommer du behöva betala en engångskostnad och sedan procent på det du får in från försäljningen* och för att ens kunna börja fundera på det behöver vi ha svar på de här tolv frågorna".

Jag kommer att skriva ihop ett svar till dem, där jag svarar på frågorna, men jag gissar att det kommer att bli noll och intet av det. Jag tror inte att de är intresserade av att deala med någon som ger bort sina spel via Creative Commonslicenser, liksom. Och som, som sagt, tekniskt sett konkurrerar med dem (även om jag hävdar att deras scenarier och eventuellt grundbok är nödvändiga för att spela Kutulu).

Så. Jag kommer omedelbart att sluta skriva på de systemspecifika texterna om konverteringar och istället fokusera på de generiska, i väntan på att komma till den punkt där jag och Chaosium helt enkelt inte kommer överens.

clarence redd

FrostByte Books
Trist, men till viss del förståeligt.

Skulle det funka att göra själva spelet utan referenser till CoC, men att du har en inofficiell PDF för gratis nedladdning som beskriver konverteringen? Kan det vara ett sätt att runda licensen?

Lukas

Mannen i Gult
alltså jag tvivlar på ett ett företag skulle tjäna på att att gå i domstol emot ett litet svenskt rollspel...

krank

Jag skiter i om sannolikheten att bli stämd är stor. Jag vill inte skapa mig fiender i rollspelsvärlden. Jag vill göra det här by the book.

Hursomhelst, bombs away. Jag var för otålig för att ta mig tiden att skriva ett riktigt bra proposal, så jag skrev ett hyfsat, där jag detaljerar ganska exakt vad det är för produkt, hur många jag räknar med att sälja, hur distributionen ser ut, exakt vilka delar av deras spel jag vill använda mig av, att jag tänker köra CC-BY och att jag gjort ett gäng spel tidigare.

Jag förstod nämligen på hans svar att de får, öh, ett och annat sånt här mail från folk som ligger precis i startgroparna på att skriva något och vars projekt rinner ut i sanden för att de inte har nån koll på hur man blir klar med saker eller trycker eller distribuerar. Sista raden i mailet var typ "det är jobbigt för oss att fixa licensavtal och grejer, så det gör vi bara med folk vi tror kan bli klara".

Nu hoppas jag att mitt namedroppande av Fria Ligan (Year Zero och Stålenhag, ju) och att jag länkade mina tidigare produkter övertygar dem om att jag är en seriös jäkel som vet hur man ror skit i hamn.

JJoghans

Regelknackare
Man kunde ju tycka att de borde inse att de dels skulle få goodwill av att bjussa på en sådan sak, och dels att korspollineringen av olika rollspel i slutändan stärker hobbyn. :(

krank

Äh, jag fattar ju varifrån de kommer också. De är en business på ett helt annat sätt än vad jag är, och CoC är en av spelvärldens äldsta spel som liksom måste hanteras rätt. De har ett hyfsat traditionellt upplägg som funkat rätt okej för dem; klart de är skeptiska när n00b nummer 7001 kommer och frågar om det är okej att konkurrera med dem med delar av deras egen produkt. Jag har all förståelse för hur de svarade, och det var precis det svar jag gissade mig till skulle komma. Det hade varit annat om jag t.ex. kontaktat Posthuman Studios, som ändå gjort det till sin grej att vara i framkant när det gäller öppna licenser och så. Mina förväntningar hade varit annorlunda.

Jag kan dessutom inte ens säga att de garanterat har fel. Kanske skulle ett kutulu med CoC-konverteringsregler innebära att de sålde nån bok eller tre färre. Eller att deras varumärke försvagades. Jag vet för lite om hur deras affärsmodeller etc ser ut. Dessutom ska man nog inte tänka på det som "en enskild spelmakare hörde av sig", utan som policy - hur ska Chaosium agera när folk kommer med sådana här förslag? Om de är för tillåtande så vips, så har de hundratals småskapare som eventuellt försämrar deras försäljning och drar ner varumärket genom att skapa kassa produkter.

Jag är ju motsatsen till ett företag i det fallet, i det att jag har friheten att inte bry mig. So what om ett designbeslut jag tar eller en överenskommelse jag gör innebär färre sålda spel? Jag tar de beslut jag är bekväm med.

krank

Sedan är det ju synd på "scenarioguiderna" jag vill kunna skapa, men ärligt talat tror jag att grundboken klarar sig utan Call of Cthulhu som varumärke. Jag menar, SÅ svårt var det inte att spalta upp färdigheterna som jag gör ovan. Tvärtom kändes det ganska intuitivt. Så egentligen tror jag spelet klarar sig utan tabellerna och med en mer generisk metod - som då dessutom kommer att funka inte bara för CoC och ToC utan också för andra Lovecraftrollspels scenarier. Liiite mer jobb för SL, men det är ganska lätt jobb.