Nekromanti [Kutulu] Mörkt Förflutet

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Idag kom jag på en frivillig regel till Kutulu. Nu funderar jag på hur jag ska genomföra den, och huruvida någon redan gjort något liknande. Eller OK, jag vet att folk gjort liknande saker, men jag vill ha lite hjälp med att hitta de bästa liknande sakerna, för min google-fu sviker mig.

Här är idén: rollpersonerna ges minst en "mystisk händelse" eller liknande i sin bakgrund. De kanske sett blodsoffer utföras på ett tak i New York, eller så kanske de såg skymten av något lovecraftskt i första världskrigets skyttegravar. Nånting.

Min första tanke var att börja göra en lista med såna grejer att välja på.

Sen kom jag på att det är mycket roligare med generatorer än med listor, och började skissa på en sådan istället. Typ "var hände det", och så en lista med exempel, "var du ensam/med vänner/med främlingar", etc. Lite olika såna kategorier, med olika val att göra i varje kategori. Eller så kan man slumpa. Jag har också nån vag idé om att spelaren inte kan välja alla delar, utan att ett par av kategorierna alltid väljs av SL, och att en eller två av kategorierna kommer att vara felaktiga (rollpersonens minne stämmer inte).

Målet här är alltså dels att rota rollpersonen i något slags mörker och dels att ge SL något att sedan knyta an till när hen konstruerar äventyr, eller anpassar dem till spelgruppen.

Det jag funderar på nu, och behöver ha hjälp med:

Vilka skräckspel har något slags mekanik för "mörka hemligheter" / "mörkt förflutet"?
Vilka gör det bra?
Finns det något eller några som har den här sortens systematiska approach?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
KULT har något de kallar "Mörka hemligheter", men där verkar det ju vara något man väljer själv och påverkar RP´s "stabilitet"-egenskap när fragment från hemligheten dyker upp under spel. Kanske inte så mycket till mekanik och har inte testspelat den.

Jag gillar valfrihet så om man skall använda slumpgenerator så hade jag nog gärna sett att det funkade som i Fiasco med slumptabeller men att man slog alla tärningarna samtidigt och fick välja vilket tärningsslag man använder på resp. tabell.

krank

Henke;n245259 said:
Jag gillar valfrihet så om man skall använda slumpgenerator så hade jag nog gärna sett att det funkade som i Fiasco med slumptabeller men att man slog alla tärningarna samtidigt och fick välja vilket tärningsslag man använder på resp. tabell.
Mina generatorer brukar vara av "slå eller välj"-typ. Dvs det finns val, de är numrerade, default-valet är att du väljer något men om du vill kan du rulla en tärning istället för att välja. Typ. Jag tycker att val generellt är mer intressanta än slump, och tycker om listor eftersom de avgränsar valet så att det inte bara blir ett blankt papper: "hitta på ett mörkt förflutet!"

Mogger

Hipsteranka
Jag har exakt samma i Daemon, vilket ju i princip är CoC fast fantasy (WFRP) och däe väljer man hemlighet. För mig är det val som gäller och det viktiga med att ha med det är att alla RP börjar på samma plan. Lite Lone Gunmen i X-Files. De har en orsak till att utforska mysterier.

krank

Måns;n245272 said:
där väljer man hemlighet.
Jag måste erkänna att jag inte alls hängt med i Daemons utveckling. Går det att läsa någonstans?

Annars kanske du kan svara direkt här - hur ser valet ut där? Har du en färdig lista eller mer som min generator? I det senare fallet är jag definitivt extra megaintresserad av att läsa det hela, för att se hur du löst det och ifall jag kan sno några idéer =)

Mogger

Hipsteranka
krank;n245273 said:
Jag måste erkänna att jag inte alls hängt med i Daemons utveckling. Går det att läsa någonstans?

Annars kanske du kan svara direkt här - hur ser valet ut där? Har du en färdig lista eller mer som min generator? I det senare fallet är jag definitivt extra megaintresserad av att läsa det hela, för att se hur du löst det och ifall jag kan sno några idéer =)
Mina spel blir ju aldrig klara, men här är det ofullständiga utdrag jag hittar nu:

Hemligheter

Du har genomskådat lögnen. Du vet att Kaos finns därute. Du har sett något eller upplevt något fruktansvärt, något förbjudet. Du har sett Kaos. Men ingen tror dig. Du lever ensam med din hemlighet. Kanske har du inte ens försökt berätta det för någon, kanske har du berättat och blivit kallad för en galen lögnare. Oavsett vilket har du kommit till insikt att det inte är någon som vill veta. Ingen vill känna till din hemlighet.
  • Offer
  • Familjehemlighet
  • Förbannelse
  • Förbjuden kunskap
  • Vittne
  • Pakt

Offer
Du har fallit offer för Kaosvarelser eller kultister som utsatte dig för onämnbara saker. Du kan inte glömma, inte förlåta. Du bär fortfarande ärr från händelsen, kroppsliga eller själsliga. Kanske drömmer du också mardrömmar, dränkar hemligheten i sprit eller liknande. Skriv ner i korta drag vad din karaktär blev utsatt för. Det är möjligt att hon har föträngt delar av händelsen.

Familjehemlighet
Någon i din familj har fallit för Kaos lockelse. Du märkte att något inte stod rätt till och lyckades avslöja hemligheten, på ett eller annat sätt. Men hemligheten finns där fortfarande. Problemet är inte löst.

Förbannelse
Någon eller något har vid något tillfälle, av någon anledning, lagt en förbannelse över dig.
Exempel:
  • Otur
  • Värk
  • Mutatation

Förbjuden kunskap
Det finns många hemligheter i kejsardöemet. Vissa av dem är livsfarliga att känna till. Du bär på sådan kunskap.

Vittne

Pakt

krank

Inte det minsta, tyvärr. Men tack för att du påminde mig!

Big Marco

Läskig
KULT: Divinity Lost har mörka hemligheter och nackdelar vilka alla RP:er har. De är grundbulten i systemet kring hur äventyr och kampanjer genereras, då scenarion i KDL alltid beror på vem eller vilka RP:er är (för att slippa "skum gubbe med skattkarta på värdshus"-grejen). Det finns alltid en anledning till varför RP:na är berättelsens huvudpersoner.