Idag kom jag på en frivillig regel till Kutulu. Nu funderar jag på hur jag ska genomföra den, och huruvida någon redan gjort något liknande. Eller OK, jag vet att folk gjort liknande saker, men jag vill ha lite hjälp med att hitta de bästa liknande sakerna, för min google-fu sviker mig.
Här är idén: rollpersonerna ges minst en "mystisk händelse" eller liknande i sin bakgrund. De kanske sett blodsoffer utföras på ett tak i New York, eller så kanske de såg skymten av något lovecraftskt i första världskrigets skyttegravar. Nånting.
Min första tanke var att börja göra en lista med såna grejer att välja på.
Sen kom jag på att det är mycket roligare med generatorer än med listor, och började skissa på en sådan istället. Typ "var hände det", och så en lista med exempel, "var du ensam/med vänner/med främlingar", etc. Lite olika såna kategorier, med olika val att göra i varje kategori. Eller så kan man slumpa. Jag har också nån vag idé om att spelaren inte kan välja alla delar, utan att ett par av kategorierna alltid väljs av SL, och att en eller två av kategorierna kommer att vara felaktiga (rollpersonens minne stämmer inte).
Målet här är alltså dels att rota rollpersonen i något slags mörker och dels att ge SL något att sedan knyta an till när hen konstruerar äventyr, eller anpassar dem till spelgruppen.
Det jag funderar på nu, och behöver ha hjälp med:
Vilka skräckspel har något slags mekanik för "mörka hemligheter" / "mörkt förflutet"?
Vilka gör det bra?
Finns det något eller några som har den här sortens systematiska approach?
Här är idén: rollpersonerna ges minst en "mystisk händelse" eller liknande i sin bakgrund. De kanske sett blodsoffer utföras på ett tak i New York, eller så kanske de såg skymten av något lovecraftskt i första världskrigets skyttegravar. Nånting.
Min första tanke var att börja göra en lista med såna grejer att välja på.
Sen kom jag på att det är mycket roligare med generatorer än med listor, och började skissa på en sådan istället. Typ "var hände det", och så en lista med exempel, "var du ensam/med vänner/med främlingar", etc. Lite olika såna kategorier, med olika val att göra i varje kategori. Eller så kan man slumpa. Jag har också nån vag idé om att spelaren inte kan välja alla delar, utan att ett par av kategorierna alltid väljs av SL, och att en eller två av kategorierna kommer att vara felaktiga (rollpersonens minne stämmer inte).
Målet här är alltså dels att rota rollpersonen i något slags mörker och dels att ge SL något att sedan knyta an till när hen konstruerar äventyr, eller anpassar dem till spelgruppen.
Det jag funderar på nu, och behöver ha hjälp med:
Vilka skräckspel har något slags mekanik för "mörka hemligheter" / "mörkt förflutet"?
Vilka gör det bra?
Finns det något eller några som har den här sortens systematiska approach?