Nekromanti [Kutulu] Omslag?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har grunnat en hel del på Kutulus grafiska stil. I inlagan tänker jag låta mig inspireras av böcker - Oktoberlandet är väl det rollspel jag sett som mest liknat en vanlig bok; jag tänker kolla i snygga utgåvor av Alice i Underlandet och Narnia samt i gammal Delta Science Fiction / Delta Skräck (Jag är ett stort fan av Sam J Lundwall). Det blir snygga monokropa bläckbilder med kursiv text under.

Men - omslaget är fortfarande lite "up for grabs".

Jag har samlat lite övergripande exempel i det här dokumentet och försöker nu fundera mig fram till vilken stil omslaget ska ha.

Just nu lutar jag åt en variant av kategori 4 kombinerat med de grafiska element som letar sig utanför de geometriska figurerna i kategori 7. Annars kanske det vore som mest "bokigt" med kategori 9, dvs en illustration som täcker hela omslaget (kanske även baksidan) och som har text direkt på bilden.

En annan fråga är vad omslagsbilden ska föreställa. Kutulu är ju ett undersökande spel, så jag vet inte hur passande det vore med typ stora monster eller tentakler eller så. Det vore ju bra, tänker jag, om omslaget speglade det fokus på undersökning och vansinne spelet har. Inte så mycket... "Action".

krank

Ett tag funderade jag på något i stil med det här, men jag tänker att om jag ska gå den vägen, med stadssilhuett och mörker under, så måste jag nästan ha något i färg, tentakligt kanske, i det mörka partiet. Men jag är skeptisk.

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag hade nog kört på att göra omslaget så det såg ut som någon gammal vetenskaplig eller medicinsk studie, som någon sedan kluddat mystiska symboler på och sedan skrivit "kutulu" i spretig stil, som om någon mentalpatient lekt med kritor.

Hellzon

Långsamma Vargen
krank;n187740 said:
Ett tag funderade jag på något i stil med det här, men jag tänker att om jag ska gå den vägen, med stadssilhuett och mörker under, så måste jag nästan ha något i färg, tentakligt kanske, i det mörka partiet. Men jag är skeptisk.
Risk för Hajen-associationer, kanske? Annars föreställer jag mig en chtuloid stadssilhuett längst nertill, som spegling av den mänskliga överst.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det ser ut lite som Splatter:

Jag vet inte hur jag skulle vilja att ett Cthulhu-spel ser ut, men jag ska fundera på det.

(Jo, jag vet faktiskt precis hur jag skulle vilja att ett Cthulhu-spel ser ut. Jag vill ha ett Cthulhu-spel helt illustrerat av Hans Arnold. Men det är inte möjligt utan magi eller gudomligt ingripande.)

PAX

Jordisk Äventyrare
Hade inte du ett utkast tidigare med en liten figur på en klippa och något ofantligt stort hotfullt i bakgrunden? Eller drömmer jag förevigt?

krank

Hellzon;n187744 said:
Risk för Hajen-associationer, kanske? Annars föreställer jag mig en chtuloid stadssilhuett längst nertill, som spegling av den mänskliga överst.

Inte alls en dum idé, o jag nu bestämmer mig för att köra på den idén. Just nu är jag dock mer sugen på något mer... "bokigt". Ska dock hållas i åtanke!

krank

PAX;n187752 said:
Hade inte du ett utkast tidigare med en liten figur på en klippa och något ofantligt stort hotfullt i bakgrunden? Eller drömmer jag förevigt?

Det var en tidig skiss på layouten, när jag fortfarande tänkte "rollspelsbok" i designen av inlagan. Där har jag kollage på vänster- och högersida, med svarta bläckplumpar och symboler och en silhuett av en man på en klippa. Har inte kvar skissen (eller hittar den inte) tyvärr.

Vimes

Sillkung
Alternativ 7 tycker jag är skitfräsigt. 9:an kan också vara något med rätt illustration. Jag får sköna vibbar av Delta, men det handlar om nostalgi, designen är egentligen för mycket sf.

Här finns det lite schyssta inspirationsbilder också (The House on the Borderland är en jäkligt fin bok också): https://www.google.se/search?q=the+h...iw=360&bih=568

nyvinter

Illustrationist
Andra typsnitt och Delta passar väldigt bra för skräck IMO. Enda som gör att vi associerar det med SF är just Delta och deras logotypstil. Så bort med det och det kan bli mer skräck än 9:ans ungdomsböcker eller 1:ans minimalism (som är fantastisk i sig, men inte passade för en genre som gör sig bäst när den trycker på alla känslopunkter samtidigt*).

*) Påminner lite om i säsong två av Slings & Arrows när en sidohandling handlar om ett känslolöst schakspelsinspirerat uppförande av Romeo och Julia.

nyvinter

Illustrationist
Gjorde en mock-up:

(Bilden i mitten är en etsning av[FONT=&quot] Henri Theophile Hildibrand för 1877-utgåvan av '20,000 Leagues Under the Sea'.[/FONT])

krank

Snygg mockup! Med loggan pappa gjorde (användaren pappa alltså), den som är på bilden jag postade tidigare, och kanske nånting under bilden också (eller en större bild) så tror jag att det skulle kunna bli helt okej. Tack för nerlagd tid! Definitivt något att fundera på.

gizmo

temporary sunshine
Jag gillar 3 och 6. Men jag kan egentligen inte uttala mig än, måste läsa texten först och sedan se vad jag får för känsla. Återkommer kanske sedan..
Gillar nyvinters variant också, men än så länge ingen typsnitt som förekommer i den här tråden, de är alla för snälla, lite Petit Prince nästan. Men tentakler måste iaf vara med, åtminstone en skymt. Och är det inte svartvitt, så fär det vara sjukdomsgrönt.

nyvinter

Illustrationist
gizmo;n187848 said:
men än så länge ingen typsnitt som förekommer i den här tråden, de är alla för snälla, lite Petit Prince nästan.
Det är ett bokomslag. Så det bör vara läsligt. Detta gör att det valen blir mellan fejk-madscriblings med många parallella streck eller något skrivstil eftersom ulu i slutet försvårar läsligheten när man går abstrakt. Men det kommer inte ifrån att även om det vore skitsnyggt så är ett bokomslag där du inte kan läsa titeln fullständigt värdelöst.

gizmo

temporary sunshine
nyvinter;n187855 said:
Det är ett bokomslag. Så det bör vara läsligt. Detta gör att det valen blir mellan fejk-madscriblings med många parallella streck eller något skrivstil eftersom ulu i slutet försvårar läsligheten när man går abstrakt. Men det kommer inte ifrån att även om det vore skitsnyggt så är ett bokomslag där du inte kan läsa titeln fullständigt värdelöst.
absolut.

krank

Vad gäller typsnitt så tänker jag att logotypen bör vara det enda som spretar. Jag tänker att mycket av Lovecraftgrejen för mig ligger just i skillnaden, kontrasten mellan det väldigt strikta och ordentliga och "vanliga". Så jag tänker generellt att ganska konservativa seriftypsnitt är rätt väg att gå både för brödtext, rubriker och till exempel författarnamn, undertitel och liknande på omslaget. Jag vill försöka tona ner tentakelkitchen som ju Lovecraftrelaterade saker ofta innebär. Lite mer lågmält.

Såhär ser alltså loggan pappa designade ut:

Attachments