Nekromanti [Kutulu] Reflexioner från och kring speltest

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Den här tråden tänkte jag använda för att samla några funderingar och anteckningar från speltest; jag använder ju systemet i mitt spelledande av kampanjen Tatters of the King just nu.

Första spelmötet användes systemet väldigt lite, men vi skapade åtminstone rollpersoner.

Jag använde mig av det bifogade formuläret. Systemet jag körde med var att spelarna fick spendera 8 poäng på de aktiva egenskaperna, 8 poäng på de passiva, och 8 poäng på expertiserna.

Jag fick några bra observationer:
  • Det är inte så hjälpsamt att ha expertiserna ihopklumpade sådär till höger. Grupperingarna har inga namn och det blir svårt att hitta. En alfabetisk lista vore bättre.
  • Ingen vill vara bra på fysiska grejer, så flera spelare hade svårt att lyckas spendera sina poäng på aktiva egenskaper. Jag tillät poängflyttning mellan aktiva och passiva egenskaper för att avhjälpa detta. Nästa grupp tror jag kommer att få en gemensam pott för aktiva och passiva egenskaper redan från början. De kommer också att totalt få färre poäng; har man de aktiva som dumpstats så kan man bli lite väl bra på de passiva. Kanske får de 12 poäng att spendera totalt på de 8 egenskaperna?
  • Det saknades tydlig uppdelning mellan de aktiva och de passiva egenskaperna på formuläret. Tidigare har de haft varsin rubrik, men det fick jag inte att se snyggt ut när de passiva blev fyra; nu får jag justera det hela.
  • Ett par av spelarna frågade efter en Library Use-expertis. Jag är lite skeptisk. Mycket för att när de väl är på ett bibliotek så tänker jag mig att de ändå har tillgång till en bibliotekarie som kan ge den expertis som erfordras, så det känns mest som en utfyllnads-expertis som sällan kommer att användas. Även om det vore trevligt att ha ett jämnt antal expertiser.
  • Jag behöver konstruera en skala för var och en av de passiva egenskaperna; det var lite pinsamt att inte kunna svara på "jamen ungefär hur välbärgad är man då, om man har tre i Kredit?"
  • Jag funderar på att konstruera ett rudimentärt system för förbättring. Ett som normalt sett bara kan användas under "downtime". Men jag vet inte, hur bra blir man på något av ett par månaders träning? En plutt för expertiser (men inte den andra eller tredje plutten), en plutt för egenskaper (men inte den tredje eller fjärde plutten)?
En tanke som slog mig just nu är att antalet poäng till expertiser kanske borde bero på antalet spelare. Jag tänker mig något i stil med "ni har en pott på 15 ettor att sätta ut gemensamt; därefter har ni 4 fria pluttar att placera". På tre spelare får då varje spelare fem ettor att placera ut och fyra fria (totalt 8 poäng), på fyra spelare så får tre spelare fyra ettor och en spelare tre ettor, på fem spelare får varje spelare tre ettor.

Det skulle befria gruppen från arbetet att dubbelkolla så att alla expertiser innehas av någon. Å andra sidan betyder det att spelarna blir mindre fria i sitt rollpersonsskapande. Och det här med att gruppen har alla expertiser kan ju ses både som något som minskar mängden tråkigt i spel och som något som minskar mängden roligt i spel. Det kan tänkas vara lite roligt eller intressant att ha något område som verkligen ingen i gruppen vet något om och som de alltid måste uppsöka utomstående hjälp för. Men det kan också tänkas vara väldigt drygt.

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Förslag: Varje expertis kan placeras antingen inom gruppen eller som kontakt. Att placera en expertis i en kontakt är naturligtvis riskabelt eftersom kontakten kan råka illa ut eller inte vara anträffbar (eller så är man inlåst och kan inte kontakta hen). Man kan också välja mellan att placera flera expertiser i samma kontakt eller sprida ut dem på flera, med för- och nackdelar i varje approach. Då får man också med skapandet av ett kontaktnät i genereringsprocessen, vilket kan vara kul. Och för varje expertis som man placerar utanför gruppen så får man en fri poäng att använda till att uppgradera någon av expertiserna inom gruppen.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
krank;n115229 said:
Jag funderar på att konstruera ett rudimentärt system för förbättring. Ett som normalt sett bara kan användas under "downtime". Men jag vet inte, hur bra blir man på något av ett par månaders träning? En plutt för expertiser (men inte den andra eller tredje plutten), en plutt för egenskaper (men inte den tredje eller fjärde plutten)?
En sak som jag verkligen gillar är när man för avsluta spelmötet med att förbättra sin gubbe; att de händer något med nufforna varje gång. Det är väl en sak som BRP faktiskt gör riktigt bra. Så jag tycker det är en god idé.

Sen är väl svaret att man inte blir så mycket bättre på några månader: två pluppar i ditt system motsvarar väl flera års utbildning och erfarenhet. Skala är ganska grov också. Kanske ett xp system som i gamla WoD-spel, där kostnaden blir högre och högre? Man får 1 xp per möte och kostnaden att höja något till fyra eller fem är kanske fem eller tio XP. Då tar det lång tid att bli bättre, men gubbarna blir i alla fall lite bättre.

Ett alternativ är att tillåta spelare att flytta en plupp (eller två) efter varje spelmöte. "Jag har ju inte jobbat med min lagfirma på flera månader, men springer alltid runt med min kamera, jag flyttar en plupp, SL?". Så typ.

krank;n115229 said:
En tanke som slog mig just nu är att antalet poäng till expertiser kanske borde bero på antalet spelare. Jag tänker mig något i stil med "ni har en pott på 15 ettor att sätta ut gemensamt; därefter har ni 4 fria pluttar att placera". På tre spelare får då varje spelare fem ettor att placera ut och fyra fria (totalt 8 poäng), på fyra spelare så får tre spelare fyra ettor och en spelare tre ettor, på fem spelare får varje spelare tre ettor.
Funkar det inte så i ToC? Det är väl en bra idé. Du kan ju också sno idén med en checklista från ToC: "I det här äventyret behöver ni de här expertiserna, se till att ni har alla". Jag förstår att man kan tycka att det är lite meta, men det minskar risken för att spelarna kör fast rejält, och det tycker jag är en bra sak. Deckargåtor är kul så länge det är tempo.

krank;n115229 said:
Ett par av spelarna frågade efter en Library Use-expertis. Jag är lite skeptisk. Mycket för att när de väl är på ett bibliotek så tänker jag mig att de ändå har tillgång till en bibliotekarie som kan ge den expertis som erfordras, så det känns mest som en utfyllnads-expertis som sällan kommer att användas. Även om det vore trevligt att ha ett jämnt antal expertiser.
Om du inte tror att den ska användas så ska du ju inte ha med den.

Här kommer dock mitt argument för varför "de ändå har tillgång till en bibliotekarie" inte håller, ur något slags simulationistisk perspektiv.

Jag har varit historiker i tolv år. Library Use är en av få saker jag faktiskt kan här i livet. Och, visst, vilken idiot som helst kan hitta Mio, min Mio på ett folkbibliotek. Men det är inte det vi talar om här. Vi talar väl om att gräva fram obskyra dokument ur bibliotek och samlingar, ofta mycket stora sådana. Och det är en färdighet. Arkivförteckningarna kan ofta vara ett par hundra hyllmeter på såna här ställen, upptecknade genom århundraden, med skiftande system. Ofta saknas metadata. Visst, ibland kan en arkivarie eller en bibliotekarie hjälpa, men ofta finns det ingen som förstår sig på eller vet något om arkivet eller samlingen du vill titta på. Eller ibland finns det någon, men det vet du inte, och istället får du hjälp av alkade-allan (allvarligt, en av de viktigaste delarna av den här skillen är att känna folk på arkiv och bibliotek och veta vilka som är inkompetenta; det har hänt att jag har varit på Landsarkivet i Lund och vänt i dörren när jag sett vem som bemannat disken, för att jag inte litat på att X kommer att kunna ge mig ett svar jag kan lita på). Detta är alltså en konst, baserad på erfarenhet, intuition och personliga kontakter. Det är, kort sagt, en färdighet.

krank

Genesis;n115237 said:
Förslag: Varje expertis kan placeras antingen inom gruppen eller som kontakt. Att placera en expertis i en kontakt är naturligtvis riskabelt eftersom kontakten kan råka illa ut eller inte vara anträffbar (eller så är man inlåst och kan inte kontakta hen). Man kan också välja mellan att placera flera expertiser i samma kontakt eller sprida ut dem på flera, med för- och nackdelar i varje approach. Då får man också med skapandet av ett kontaktnät i genereringsprocessen, vilket kan vara kul. Och för varje expertis som man placerar utanför gruppen så får man en fri poäng att använda till att uppgradera någon av expertiserna inom gruppen.

Mjao, kanske, det ska övervägas. Det finns dock redan ett inbyggt system just för att knyta in experter i och med att det är sådana rollpersonerna tvingas uppsöka om deras amatörmässiga en-plupps-kunskaper inte räcker till. En del ledtrådar kräver två eller tre pluppar för att man ska få ut all information. I praktiken har jag också tänkt att det här löses genom att spelarna får vara med och spåna fram de experter de behöver när de behövs. Det går ju lite emot min traditionella spelfilosofi att saker ska bestämmas på förhand, men jag tänker att det kan funka ändå...

Men ditt förslag lägger mer makt i händerna på spelarna redan från början, vilket inte heller skulle vara helt fel. Kanske inkluderar jag det som en variantregel/frivillig regel?

Krille

Super Moderator
Jag tror att problemet med dina aktiva egenskaper är att hälften av dem går ut på att kötta kultister. Är man en smart spelare som hellre springer än slåss så hamnar fyra poäng på Rörlighet och fyra poäng på Styrka, eftersom det inte finns någon annanstans att göra av de åtta poängen. Och alla gillar inte tanken att spela elitgymnaster.

En tanke kan vara att ha en plopp som "grundchans" i respektive aktiv egenskap och sedan fyra poäng (eller kanske tre) att fördela på dem, istället för en klumpsumma på 8.

En annan tanke kan vara att bara han en egenskap för att slåss, kanske "Våld", och istället lägga till en "Snabbhet". Man får definiera upp skillnaden mellan rörlighet och snabbhet, förstås, och det kommer säkert en klase frågor om varför inte en elitboxare är rörlig, snabb och stark också.

En tredje tanke skulle kunna vara en "Uppmärksamhet" istället för snabbhet.

krank

Skarpskytten;n115240 said:
En sak som jag verkligen gillar är när man för avsluta spelmötet med att förbättra sin gubbe; att de händer något med nufforna varje gång. Det är väl en sak som BRP faktiskt gör riktigt bra. Så jag tycker det är en god idé.
Det kommer garanterat inte att hända något med rollpersonen varje gång. Jag är själv lite skeptisk överlag till det här med erfarenhetssystem; jag vet inte om jag tycker att det tillför så mycket.

Däremot kommer det att hända saker med rollpersonerna ganska ofta - de kommer att vara med om traumatiska saker, börja se saker andra inte ser, alieneras från sina familjer, dra på sig ärr och förlora socialt anseende. Lite beroende på hur de väljer att agera, såklart.

Men rollpersonerna blir alltså huvudsakligen sämre med tiden =)

Ett alternativ är att tillåta spelare att flytta en plupp (eller två) efter varje spelmöte. "Jag har ju inte jobbat med min lagfirma på flera månader, men springer alltid runt med min kamera, jag flyttar en plupp, SL?". Så typ.
Jag har lite svårt att se att man på några timmar eller dagar skulle bli drastiskt sämre eller bättre på något överlag. Jag tenderar att ha väldigt lite downtime under själva äventyren; vi spelar liksom dag för dag i princip. Mellan två spelmöten går sällan någon tid.

Tatters of the King består till exempel av tre deläventyr. Det kan bli så att vi bara spelar den första delen och sedan ger oss på Masks eller Horror on the Orient Express, men om vi spelar Tatters så finns i stort sett bara två downtime-perioder, och det är mellan del 1 och 2 och mellan del 2 och 3. Förra gången jag spelledde så tog det oss ett år lite drygt att spela igenom del 1, och ganska frekventa spelmöten. Det kan alltså ta 5, 10, 15 eller 20 spelmöten innan det blir en downtime som är tillräckligt lång för att det ska kännas rimligt att betydande förbättringar äger rum i de flesta expertiser och egenskaper. De passiva egenskaperna är delvis ett undantag; man kan absolut stärka sin kreditvärdighet på kort tid genom att lära känna rätt personer och så vidare, även om det är ovanligt. Men även där är sänkningar det normala: det är svårt att bygga upp ett gott rykte, men det kan raseras på ett ögonblick.

Funkar det inte så i ToC? Det är väl en bra idé. Du kan ju också sno idén med en checklista från ToC: "I det här äventyret behöver ni de här expertiserna, se till att ni har alla". Jag förstår att man kan tycka att det är lite meta, men det minskar risken för att spelarna kör fast rejält, och det tycker jag är en bra sak. Deckargåtor är kul så länge det är tempo.
Meta har jag egentligen inga jätteproblem med så länge det sköts snyggt och inte in-game mer än absolut nödvändigt. Jag gillar den grejen i ToC, och jag gillar också motsvarande i gamla Traveller, där - om jag minns rätt - det finns paket med färdigheter man får när man ska fylla en viss roll på rymdskeppet, och då alla roller ska tillsättas så kommer en del spelare kanske att sitta på dubbla stolar; och alla färdigheter som behövs kommer att innehas av någon i gruppen.

Om du inte tror att den ska användas så ska du ju inte ha med den.

Här kommer dock mitt argument för varför "de ändå har tillgång till en bibliotekarie" inte håller, ur något slags simulationistisk perspektiv.

Jag har varit historiker i tolv år. Library Use är en av få saker jag faktiskt kan här i livet. Och, visst, vilken idiot som helst kan hitta Mio, min Mio på ett folkbibliotek. Men det är inte det vi talar om här. Vi talar väl om att gräva fram obskyra dokument ur bibliotek och samlingar, ofta mycket stora sådana. Och det är en färdighet. Arkivförteckningarna kan ofta vara ett par hundra hyllmeter på såna här ställen, upptecknade genom århundraden, med skiftande system. Ofta saknas metadata. Visst, ibland kan en arkivarie eller en bibliotekarie hjälpa, men ofta finns det ingen som förstår sig på eller vet något om arkivet eller samlingen du vill titta på. Eller ibland finns det någon, men det vet du inte, och istället får du hjälp av alkade-allan (allvarligt, en av de viktigaste delarna av den här skillen är att känna folk på arkiv och bibliotek och veta vilka som är inkompetenta; det har hänt att jag har varit på Landsarkivet i Lund och vänt i dörren när jag sett vem som bemannat disken, för att jag inte litat på att X kommer att kunna ge mig ett svar jag kan lita på). Detta är alltså en konst, baserad på erfarenhet, intuition och personliga kontakter. Det är, kort sagt, en färdighet.
Asbra med inifrån-insikt! Jag ska överväga det, garanterat. Nu känner jag mig mycket mer positiv =)

krank

Krille;n115242 said:
En tanke kan vara att ha en plopp som "grundchans" i respektive aktiv egenskap och sedan fyra poäng (eller kanske tre) att fördela på dem, istället för en klumpsumma på 8.
Det här alternativet är jag inte avog mot. Det liknar dessutom det jag skissade upp för expertiser. Kanske ska jag rentav också ha ett liknande för de passiva? Det känns lite rimligt att ingen av rollpersonerna HELT saknar renommé, krediter, munläder eller börd.

Krille;n115242 said:
En annan tanke kan vara att bara han en egenskap för att slåss, kanske "Våld", och istället lägga till en "Snabbhet". Man får definiera upp skillnaden mellan rörlighet och snabbhet, förstås, och det kommer säkert en klase frågor om varför inte en elitboxare är rörlig, snabb och stark också.

En tredje tanke skulle kunna vara en "Uppmärksamhet" istället för snabbhet.
Hmmm... Problemet med "uppmärksamhet" är väl att det känns som "perception" och det är en sån där egenskap jag försöker hålla mig borta från eftersom jag knappt kan tänka mig något sammanhang där det skulle kännas roligt eller spännande att rulla...

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
krank;n115243 said:
Asbra med inifrån-insikt! Jag ska överväga det, garanterat. Nu känner jag mig mycket mer positiv =)
Just det, en sak till. Om man hänger på samma ställe länge så kan man dessutom får fördelar och få kringgå regler, vilket kan vara väl så viktigt. Jag kommer aldrig att glömma när jag fick komma in i kartrummet på Universitetsbiblioteket i L--- och själv leta efter kartorna jag ville titta på. Det har också hänt att jag fått ta med böcker som är "ej hemlån" hem ("det är ju enklare för alla"). Det händer också att man får snabbare framtagning, typ fem minuter istället för nästa dag.* Okej, det blir rätt lamt när akademiker skryter, men du förstår.

I spel kan man ju tänka sig att en rollfigur hellre vill plugga besvärjelser hemma i sin vrå än i en läsesal. En spelare kanske kan få veta vem det är som lånade Necronomicon i tisdags, fasten det är emot reglerna. ("My God, Smedley! Lord Cranckston has got the Necronomicon copy from the Ashburn collection! He is learning the spell, as we speak!").

*(Utom på KB, det sämsta forskningsbibliotek/arkiv jag någonsin besökt, Sovjetisk service. Om Den stora håller på att vakna och du har hittat boken med ritualen som kan stoppa hen så kommer du snällt att få vänta till framtagningen klockan ett på KB, vare sig det regnar blod eller ej).

krank

Nytt rollformulär. Ändrade regler på baksidan vad gäller poäng. Lagt till Bibliotek och arkiv som expertis. Bytt ut "beskrivning" mot "stödord", för det var det jag tänkte att de raderna skulle vara till från början. Minskat antal rader för "Stödord" för att matcha den nu mer kompakta kolumnen med expertiser.

Imorgon nytt speltest, med min andra grupp...

Attachments

krank

Jag börjar känna av bristen på en rejäl Psykologi-skill. Det känns lite konstigt att det är inbakat i Medicin.

Dels skulle den kunna användas för att just avgöra psykologiska saker, t.ex. läsa igenom brev och diagnosticera brevskrivaren, eller analysera journaler, men också - kanske - för att känna av om en SLP ljuger eller inte. Eller det kanske borde kunna vara ytterligare en egen expertis?

Istället funderar jag på att slå samman Naturvetenskap med Flora och fauna.

Jag funderar alltså på att revidera listan med expertisområden (heter det inte "expertområden" eller "expertiser" på svenska förresten?)

krank

Från min senaste systemskiss; de som saknar förklaring saknar den mest för att jag inte fyllt i den ännu:

Antropologi
Arkeologi
Bibliotek och arkiv
Ekonomi
Fotografi
Historia
Juridik
Konst och hantverk – Åldersbestämma krukor, besikta äktheten hos en återfunnen Rembrandt, tolka symbolik i en mystisk bok.
Kriminalteknik – Skostorlekar och fotspår, fingeravtryck, vilket håll dörrar brutits upp från, vilket slags verktyg som kan ha använts som dyrk, vad blodspåren säger om förövarens längd.
Medicin – Brutna ben, blodproppar, nervsjukdomar, pestsmittor.
Mekanik – Ingenjörsvetenskap. Räkna ut hur saker hänger ihop mekaniskt.
Naturvetenskap – Fysik, kemi, biologi. Djur, växter.
Ockultism – Känna igen och identifiera ockulta symboler, känna igen ritualer från beskrivningar och lämningar, avgöra äktheten hos en magikers anspråk.
Psykologi – Analysera människors beteendemönster, ställa diagnosutifrån brev och lämningar, avgöra huruvida en människa tror att hon talar sanning.
Språk – Översätta från moderna språk, avgöra huruvida en person fejkar sin accent.
Teologi – Kristen historia, myter, ritualer, hemliga sällskap.

Trots att en av mina spelare spelar en präst så har jag börjat leka med tanken på att plocka bort teologi som expertis också.

Kanske kan prästen lyckas automatiskt om det i spel dyker upp info via teologiska kunskaper? Eller om hen får ett specialslag, om du inte har byggt ett äventyr runt präster och teologi lär väl det inte komma i spel så ofta?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Naturvetenskap inkluderar astronomi? Och Ockultism astrologi?

Teologi kanske kan slås ihop med Ockultism, för en starkare färdighet?