Nekromanti [Kutulu] Vansinne - hur mycket vägledning behövs?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Xhakhal;n177040 said:
Den sortens detektiväventyr man spelar i Kutulu, kommer vansinnet bara att sätta krokben för lösningen på dem, eller kommer det att kunna leda till andra lösningar? Jag inser att målet med ett Cthulhu-spel nog inte är att lösa brottet eller mysteriet nödvändigtvis, men det påverkar ändå vilket slags verktyg vansinnet blir.
Tanken är ju att köra vanliga CoC-äventyr och om jag själv skulle skriva ett Kutulu-äventyr så skulle det nog bli mer Agatha Christie med tentakler än Lovecraft om jag ska vara helt ärlig. Kutulu är inte troget källmaterialet i speciellt hög grad, i den betydelsen. Eller OK, "med tentakler" är överdrivet, men poängen kanske går fram ändå.

Jag tänker att vansinnet - i betydelsen hallucinationerna - mestadels agerar hinder även om de i undantagsfall kan ge extra ledtrådar via symbolik eller så. Och att "fördelen" kanske snarare då handlar om att man i takt med tilltagande stress, oro och hallucinationer samtidigt blir mer öppen för Things From Beyond och går från att få blackout varje gång man ser något, till att få motsägelsefulla och tungotalande beskrivningar, till att få suddiga men begripliga beskrivningar, till att eventuellt i slutänden ha fått sin hjärna så ommöblerad att man är någorlunda i synk och kan se saker "så som de ser ut" eller åtminstone få tydliga beskrivningar.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
krank;n177046 said:
Jag tänker att vansinnet - i betydelsen hallucinationerna - mestadels agerar hinder även om de i undantagsfall kan ge extra ledtrådar via symbolik eller så. Och att "fördelen" kanske snarare då handlar om att man i takt med tilltagande stress, oro och hallucinationer samtidigt blir mer öppen för Things From Beyond och går från att få blackout varje gång man ser något, till att få motsägelsefulla och tungotalande beskrivningar, till att få suddiga men begripliga beskrivningar, till att eventuellt i slutänden ha fått sin hjärna så ommöblerad att man är någorlunda i synk och kan se saker "så som de ser ut" eller åtminstone få tydliga beskrivningar.
I c i c! Jag frågade för att såg alternativet som att hallucinationerna inte alls hämmar problemlösningen utan snarare används för att skifta fokus på den. Att när rollpersonerna blivit väldigt osäkra på verkligheten/när verkligheten visat sig vara helt annorlunda mot vad de trodde så förändras ju slutmålet för ganska många situationer. "Julius Mosca och Octopus Scott har infiltrerat Byköpings Gästabud! Det är inte riksviktigt - det är världsviktigt!" är ju en premiss som utan vidare kan sluta med "Joshua Lispington skär upp sin dubbelgångare för att återfå sitt stulna hjärta och kunna med öppna ögon på världen igen." med litet lagom vansinnesvridning av spelarnas information. Och ifall det hade varit tanken så hade jag varit mycket mindre brydd om hur verkligheten såg ut på riktigt, men som Kutulu är tänkt verkar det vara litet viktigare att hålla isär dem, och då är verktyget jag som SL behöver typ någon text med tips om det!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Xhakhal;n177054 said:
och då är verktyget jag som SL behöver typ någon text med tips om det!
Bara för att vara extra tydlig; det du efterfrågar är alltså verktyg för att hålla isär dem. Jag tänker att det nog också kan vara en bra idé att be spelledare att vara försiktiga med vad de introducerar eftersom det finns många spelare som riskerar att derailas helt och börja söka helt andra problem och lösningar än de äventyret innehåller, så som du beskriver.

Har du några idéer om vilken sorts tips det skulle kunna vara? Eftersom det inte är ett problem jag har själv så har jag lite svårt att se vilka lösningar som skulle vara bra. Räcker det med att be SL vara uppmärksam och rekommendera korta, snabba anteckningar?

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
krank;n177057 said:
Bara för att vara extra tydlig; det du efterfrågar är alltså verktyg för att hålla isär dem. Jag tänker att det nog också kan vara en bra idé att be spelledare att vara försiktiga med vad de introducerar eftersom det finns många spelare som riskerar att derailas helt och börja söka helt andra problem och lösningar än de äventyret innehåller, så som du beskriver.

Har du några idéer om vilken sorts tips det skulle kunna vara? Eftersom det inte är ett problem jag har själv så har jag lite svårt att se vilka lösningar som skulle vara bra. Räcker det med att be SL vara uppmärksam och rekommendera korta, snabba anteckningar?
Äh, jag vet inte. "Skriv en lista eller nåt" är väl vad som kommer hända i samtliga fall. Egentligen vill jag väl att det är tydligt i texten vilken slags roll vansinnet har. Det är tydligt i punktlistan du skrev här ovanför, så om det följer med till slutversionen av spelet blir det nog bra.