Tanken är ju att köra vanliga CoC-äventyr och om jag själv skulle skriva ett Kutulu-äventyr så skulle det nog bli mer Agatha Christie med tentakler än Lovecraft om jag ska vara helt ärlig. Kutulu är inte troget källmaterialet i speciellt hög grad, i den betydelsen. Eller OK, "med tentakler" är överdrivet, men poängen kanske går fram ändå.Xhakhal;n177040 said:Den sortens detektiväventyr man spelar i Kutulu, kommer vansinnet bara att sätta krokben för lösningen på dem, eller kommer det att kunna leda till andra lösningar? Jag inser att målet med ett Cthulhu-spel nog inte är att lösa brottet eller mysteriet nödvändigtvis, men det påverkar ändå vilket slags verktyg vansinnet blir.
Jag tänker att vansinnet - i betydelsen hallucinationerna - mestadels agerar hinder även om de i undantagsfall kan ge extra ledtrådar via symbolik eller så. Och att "fördelen" kanske snarare då handlar om att man i takt med tilltagande stress, oro och hallucinationer samtidigt blir mer öppen för Things From Beyond och går från att få blackout varje gång man ser något, till att få motsägelsefulla och tungotalande beskrivningar, till att få suddiga men begripliga beskrivningar, till att eventuellt i slutänden ha fått sin hjärna så ommöblerad att man är någorlunda i synk och kan se saker "så som de ser ut" eller åtminstone få tydliga beskrivningar.