Nekromanti Kvalitet på limbindningen hos Publit?

clarence redd

FrostByte Books
Jag undersöker möjligheterna att göra en version av M-SPACE i färg. Egentligen vill jag ha hårdpärm (som print-on-demand), men Publit har tyvärr inte kvadratiskt format på dem. Är det någon som vet hur bra deras limbindning brukar hålla?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har bara bra erfarenhet av deras limhäftning men det var ett tag sedan, så saker kan ha förändrats.

clarence redd

FrostByte Books
De kallar det "Mjukpärm" och "Limbindning" på sin webbsida för tillfället, men det kanske är samma sak som limhäftning?

Jag har hittat ett företag som faktiskt har hårdpärm som print-on-demand: Books on Demand (www.bod.se). Det blir betydligt dyrare än mjukpärm hos Publit, men det kanske kan vara värt det. Är det någon som har testat eller hört talas om BoD?

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, jag menade deras limmade bara.

Lulu hade hårdpärm innan, men de kanske slutade med det?

clarence redd

FrostByte Books
Jo, Lulu har kvar hårdpärm, men inte i 8.5x8.5". Att välja ett udda format krånglar till det lite.

Jag kanske helt enkelt får beställa ett provex från Publit med mjukpärm.

Arfert

Facit
Kör på Vulkan, där kan man välja ett eget format om man vill. Och bra limbindning, danskt band (flikar), hårdpärm ..osv. Och mer, det mesta går att få om man pratar med dem. De fixade handgjort läderband med prägling och silverfoliering åt mig. :)

Ev måste man prata med rätt person, jag kan leda rätt i så fall.

clarence redd

FrostByte Books
Toppen! Jag tittade som hastigast på Vulkan igår, men då såg utbudet väldigt begränsat ut. Jag mejlar dem och kollar. Tack för tipset.

Arfert

Facit
Utbudet på listan är bara för att förenkla för de författare som har noll koll på tryck och skapar problem, skulle jag tro. Självpublicerande författare kan vara sjukt krångliga vet jag av egen erfarenhet. ;) Och krångel vill man minimera om det är tajta marginaler. Därav standardiseringen.

Obs! Glöm inte att hälsa från mig om du pratar med Jimmy, Andreas eller Peter. Säger de "det går inte" så svara "jo, Tomas Arfert har sagt det, och det är därför jag väljer er!"

Vad har du för upplaga?

clarence redd

FrostByte Books
Tackar : ) Än så länge är det bara tänkt som print-on-demand, men det ändras förhoppningsvis efterhand.

Arfert

Facit
Andreas på Vulkan svarar i ett mail:

Kvadratiskt format är absolut inga problem, så länge inte bredden överstiger ca 220 mm (lite mindre om det är en tjockare bok).

Vi kan också erbjuda udda format som PoD, vill en kund t.ex. ha en bok i storleken i exakt 186x234 mm så kan vi fixa det (även om det kanske inte är det mest trycktekniskt ekonomiska alternativet)

Och vi kan även fixa större kvadratiska format om det går till offsettryck. Kan inte ge en exakt maxgräns, men det är inga som helst problem.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
(Jag har en tryckt titel hos Vulkan. Eller jag hade. Mina erfarenheter av dem är kanske inte de bästa, och kanske inte helt representativa. Skicka PM om du är intresserad av att höra om dem.)

Arfert

Facit
Personalen på Vulkan är uppgraderad sedan Krank tryckte där.

Jag har tryckt Fantasy!, SciFi!, Saga 2.0, Action! och en massa tillbehör på Vulkan. Med mera.

luddwig

Lawful evil
Jag har flitigt använda ex av Fantasy! och inga problem med limningen där.

clarence redd

FrostByte Books
Efter ytterligare undersökningar kommer här en liten rapport om print-on-demand och hårdpärm:

Publit: Några enstaka format går bra, men inga udda mått. Då är det mjukpärm som gäller.

Vulkan: Minimum 50 ex för hårdpärm. Visserligen inga stora mängder, men inte precis POD heller. Format helt flexibelt.

Books on Demand: Hårdpärm som POD inga problem. Många olika format, men inte helt fritt.

Än så länge lutar det åt Books on Demand för min del, eftersom de klarar kombinationen 210x210 mm och POD.

Annars är mitt största problem just nu kundens kostnad för internationell frakt. Där har Lulu ett stort försprång: det blir alltid (relativt) lokal taxa för frakten. För de andra alternativen ovan blir det en fraktkostnad på 100 kr eller mer så fort kunden bor utanför Europa. Vilket en majoritet av mina köpare gör. En redan halvdyr hårdpärmsversion blir alltså ännu dyrare för dem.