Nekromanti Kvalitetshöjning?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tycker ni att framförallt de svenska rollspelen har blivit bättre sedan ni började spela första gången?

Det som slår mig mest vid en första anblick är att själva layouten och kvalitén på bindningen har blivit mycket bättre. Mycket mer är ordentligt limmat och inbundet idag. Sedan har A4 formatet blivit alltmer dominerande och boxarna har försvunnit. Moduler och regelböcker har blivit matigare och mer innehållsrika. En hel grupp med duktiga svenska tecknare har också sett dagens ljus. Skillnaden mellan illustrationerna i gamla och DoD är ibland rent ofantlig.

Rent regelmässigt är jag inte lika säker på att det har skett några omvälvande förändringar. Reglerna har blivit fler och mer omfattande på gott och ont.

Storuggla

Champion
Nostalgi är nog det som gör att vi höjer de första spelen till skyarna. Tror jag. De spel som släpps nuförtiden är oftast snuskigt mycket bättre i de flesta avseenden. Fast jag saknar ringbrynjebikinibrudarna :gremwink:

Storuggla, snusmumrik-stylee

Eksem

Champion
O ja, mycket bättre. Reglerna är ofta tajtare, smartare och snabbare och tillåter komplexitet utan att det blir för krångligt. Spelvärldarna är mer genomtänkta och orginellare. Böckerna är snyggare och håller bättre.

Det enda jag saknar är floder av äventyr, bra som dåliga. Och sen är böckerna jättetjocka och dyra nuförtiden också. Det är lite synd.

Rising

Vila i frid
Självklart har det mesta blivit bättre sedan den riktigt gamla tiden (eller "början på den nya tiden", om man är oldtimer). Det enda som var riktigt bra med de första svenska rollspelen var:

- Kapitlet som förklarade vad rollspel var.
- Att spelen kom i boxar.
- Illustrationerna av Nils Gullikson. De spöar det mesta som gjorts i rollspelshistorien fram till Alvaro Tapia.
- Sinkadus och hela "äventyrsspel-andan"; när alla rollspelare var kompisar med varandra.

Sedan kom den tråkigaste perioden. Mutant RYMD och DoD'91 och sån't. Jag gillade inget som jag associerar med den perioden i rollspelshistorien.

Sedan tycker jag att det kom en period som jag nästan gillade allra mest: När Kult, Chronopia, Mutant Chronicles och en massa WW-spel började komma. Allt hade en väldigt hög "wow"-känsla på den tiden. Även om jag ogillade mycket i MC-boken redan första gången jag bläddrade i den, så sade jag direkt "wow!" när jag gjorde min första rollperson. Då var det mycket tokigheter i reglerna, men man blev så inspirerad att man byggde ut spelen med sina egna påhitt och ersatte de bristfälliga bitarna. De flesta spelen från den här tiden är sådana som jag spelar på väldigt egensinniga sätt.

Nuförtiden är det lite småmysigt, med rätt höga kvalitativa krav på rollspelens innehåll framför allt. Det enda jag verkligen ogillar (när det gäller kvalitén) idag är nog den dåliga korrläsning som man ser i många (åtminstone svenska)produkter.

/Rising

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Korrektur

Det enda jag verkligen ogillar (när det gäller kvalitén) idag är nog den dåliga korrläsning som man ser i många (åtminstone svenska)produkter.
Där håller jag med. Det var inte så hemskt mycket bättre förr, förutom DoD och Mutant när BLixt var kapten, men efter det har det bara varit... mediokert, om jag ska vara snäll... mot mig själv, bland andra.

Så fram för bättre korr, bättre språk och bättre text!

Och det är lika illa utomlands, tyvärr.

M.

Johan K

Gammal & dryg
Japp !

Ja, jag tycker att det har släppts en dle ricktigt trevliga rolslpel på seanre tid. Ta bara M:UA & DoD6.
M:Ua hatr jag tittat i, emn inte vrålläst å mycket. men det verkar ju inte allt för illa ju.
DoD6 har jag läst destomer & kan bara säga att jag blev nästan kär... Först 6 främst så var det ju en trevlig värd & sådant. Sen så är det trevliga regler åxå. När jag väl kom på hur det funkade så gillar jag reglerna helt klart !

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Japp

Vi har mycket högre krav nu än förut. Men samtidigt skulle jag kunna tänka mig att DoD 2 skulle kunna hävda sig på marknaden idag, det var ett väldigt välgjort rollspel. I ett behändigt format.

Men generellt har allt blivit bättre. Och sämre. Och sen bättre igen... just nu är det mesta ganska okej, även om jag inte gillar allt som ges ut så har det mesta bra kvalitet.

M.

vielleicht

Veteran
Det enda jag verkligen ogillar (när det gäller kvalitén) idag är nog den dåliga korrläsning som man ser i många (åtminstone svenska)produkter.
Starkt medhåll.

Att (som vissa företag gör) skicka sina produkter på korrektur hos sina spelare är måhända en billig metod, men det hjälper ju föga när dessa fanboys så uppenbarligen inte klarar av att tala ren svenska.

Ofta är det inte bara stavfel det handlar om - i vissa svenska rollspelsprodukter har jag sett meningsuppbyggnader och uttryck som skulle få vilken svenskalärare som helst att begå harakiri...

-V

vielleicht

Veteran
Tycker ni att framförallt de svenska rollspelen har blivit bättre sedan ni började spela första gången?
Produkterna i sig har blivit avsevärt mycket bättre. Problemet är att inget spelmöte någonsin blir lika roligt, spännande och fantastiskt som det där första man hade, vare sig man började med Chainmail, AD&D eller DoD -91.

Jag tror att det främst är nostalgi och längtan tillbaka till något enklare som gör att folk fortsätter hylla t.ex. gamla DoD, trots att de innerst inne vet att en sådan produkt förmodligen inte skulle klara sig i en halvtimme på dagens marknad.

Hade det inte varit för nostalgikänslorna tror jag inte att begagnatmarknaden hade varit så stor som den verkar vara (vissa gamla DoD-produkter är värda åtskilliga hundralappar nuförtiden). Och dessutom - när såg du senast en rollspelare under 15 spela gamla Mutant eller Chock? :gremwink:

-V

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En petitalj

Att tala svenska och att skriva svenska, och att läsa svenska är ganska olika saker. Det är i stort sett ingen som klarar att tala grammatiskt korrekt svenska hela tiden, men många klarar att skriva det hyfast i alla fall.

Men i vissa produkter har jag sett meningsbyggnad som fått MIG att vilja begå harakiri... på skribenten ifråga!

Rosen

Myrmidon
Jag har även sett tillfällen när korrläsaren har försämrat den ursprungliga texten, och skapat en språkfnurra som inte fanns med i originaltexten...

Fast min all-time favorite var nog rent typografisk; den rätt förbryllande meningen "Det blåser ingen skymt av liv står att finna."
Originalmeningen (av mig) löd "Det blåser ingen vind här, och inte en skymt av liv står att finna", men en textrad försvann på något vis i sättningen.

Iofs, ett fanzine lyckades en gång producera texten "Ändock är hon inte lika lycklig som sina bröder. Detta beror förmodligen på en helt själlös klump." De hävdade att det var ett liknande fel, men det vete f-n vad som egentligen stod där från början. (-:

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Jag har även sett tillfällen när korrläsaren har försämrat den ursprungliga texten, och skapat en språkfnurra som inte fanns med i originaltexten...
Ska korrläsaren ändra texten? Ska han/hon inte bara notera och rapportera tillbaka för korrigeing av författaren?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En egen klassiker

I Kult 2nd ed, svenska versionen har ett monster "vingar av glass".

Är fortfarande osäker på om jag skrev först på engelska och sen översatte till svenska av någon anledning, eller om jag verkligen skrev "glass".

:gremgrin:

M.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Svårt att säga. Men jag är böjd att säga både ja och nej. Själv började jag spela regelbundet runt 93 och därmed är jag inte gammal som rollspelare. =).
En gammal klassiker som jag fortfarande tycker är värd att spela är Skuggornas Mästere. Det kan iofs ha att göra med enkelheten och inte utseendet på spelet. + är ju att man som SL inte behöver konstra till världen eftersom den bygger på vår värld med öppenheten för alla gosiga knasmöjligheter som "Belive it or not"-kategorin tillför. Vår värld övertrumfar ju allt ändå när det kommer till kritan. (tänker på 11:e september mm)

När det gäller spel av idag har jag själv fastnat för Eon och Neotech, inte så mycket för deras världar för spelbarheten. Layout mm. ger en hel del men inte allt. Fast stavning kunde ju vara bättre, jag ska dock inte klaga - jag är dålig på rättsvenskastavning mm själv. =)

När det kommer till kritan skulle jag väl inte säga att kvaliten har förhöjts, snarare förändrats och fördjupats. Det finns kvalite i det enkla och kanske inte alltid perfekt genomtänkta spelet, det ger utrymme för spelare och SL att hitta på eget och samtidigt ha en ram runt, medans det väl genomtänkta och kanske lite modernare också kan begränsa både SL och Spelares tanke.

I vilket fall som helst så måste jag säga att jag tycker om många olika rollspel, oavsett ålder (på spelet).

Vad det gäller illustratörer så bör deras verk överensstämma med spelet självt och de flesta gör det. Om det nu är så att jag blivit färgad av dem eller inte vet jag inte. Men i förhållande till text och innehåll i spelen så har det oftast harmoniserat....

Rising

Vila i frid
"Ska han/hon inte bara notera och rapportera tillbaka för korrigeing av författaren?"

Det är alldeles för jobbigt och tidskrävande att arbeta så. Vi gör det iaf inte. Däremot ska man som korrläsare förstås helst inte göra några stora ändringar utan vidare. Stavfel, dubbla mellanslag och liknande småmissar rättar man direkt på plats bara, om det finns uppenbara och självklara syftningsfel så ändrar jag dem också utan att säga till, men i andra fall så tar man förstås alltid kontakt med författaren först.

Så gör vi iaf.

/Rising
korrar faktiskt rätt bra, för att vara så dålig på att stava.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Korrektur

Så fram för bättre korr, bättre språk och bättre text!
Ja, det här är verkligen ett problem numera. Speciellt tydligt blir det när produkter ska innehålla skönlitterära inslag, som till exempel Jorges. Det är ofta skribenter tar sig vatten över huvudet och använder ett språkbruk som de inte behärskar.

Så jag tar upp stridsropet: bättre språk på alla sätt!

/Dimfrost

chrull

Stockholm Kartell
Självklart kommer det alltid finnas undantag, men jag måste säga att jag mer och mer väljer bort spel, inte för att de är dåliga utan för att jag hellre vill spela något annat spel. Kanske lite för att världen i spelet X passar mig lite bättre än i spelet Y.
Tidigare har det varit fundamentala saker i spelen man vända sig emot, ibland var man ju dessutom tvingad till att spela det ändå, men man fick ändra en massa själv. Det känns iaf för mig som det blir mindre och mindre sånt.

Sen är spelen snyggare och mer varierade idag, än när jag började 90-91 nån gång.

chrull

Insignia

Swashbuckler
Re: En egen klassiker

Du kanske var sugen på glass just då.
Eller så hade du nyss fått en brain-freeze så att du associerade glass med läskiga saker :gremwink:

Helmgast
Tag bjälken ur ditt eget öga [OT]

Ofta är det inte bara stavfel det handlar om - i vissa svenska rollspelsprodukter har jag sett meningsuppbyggnader och uttryck som skulle få vilken svenskalärare som helst att begå harakiri...
Svensklärare...

Eller så borde jag plocka den ännu större bjälken ur mitt öga - jag är ju korrekturläsare för Sveriges största rollspelsföretag.