Nekromanti Kvalitetshöjning?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tja, bara för att ett spel är nytt så betyder det inte att det är smidigt och bra layoutat/organiserat, ett bra (dåligt?) exempel är Sengoku, som tom slår sådana monster som Morrow Project och Aftermath på fingrarna då det gäller kaos.

För övrigt så saknar jag spel i boxar. Däremot är det kul att en del rollspel faktiskt har färg i böckerna numera.

Nightowl

Champion
Jag misstänker att Rosen pratar om L*n*e*o* Games. Jag har själv fått stavfel tillagda i texter som publicerats av dem, och någon professionell publicistisk tradition fanns liksom inte alltid...

Erik

Nightowl

Champion
Re: En petitalj

...men många klarar att skriva det hyfast i alla fall.
Men inte alla. :gremlaugh:

Seriöst, om man är van att läsa arbetar man ofta upp en väldig fart, men då är man beroende av att man har en sjysst väg också. Sådant som syftningar och meningsbyggnad är då än viktigare än stavfel och misshandlad grammatik - de är typ renar på vägen och ishalka - men de där stavfelen är som när man blir omkörd av en nollåtta i en sådan där jävla Mäschedes som skall visa hur tvär sväng han kan göra framför min kofångare. Det är irriterande och onödigt.

Erik

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tycker ni att framförallt de svenska rollspelen har blivit bättre sedan ni började spela första gången?
Om man skalar bort det nostalgivärde som alldeles för många rollspelare tror är kvalitet är spelen idag enormt mycket bättre än de var när jag började spela (1984). Precis som det redan har påpekats är det bara korrekturläsningen som brister.

Reglerna är väl ungefär på samma nivå, men layout, illustrationer, världar och liknande är klart bättre. Jag saknar dock ett riktigt bra nybörjarspel, i box som säljs i leksaksaffärer.

/tobias

Nightowl

Champion
Re: Korrektur

Det är ofta skribenter tar sig vatten över huvudet och använder ett språkbruk som de inte behärskar.
Jag brukar kalla syndromet för 'Prins Valiant och Konsum' - om man t.ex. vill verka ålderdomlig är det nog så knepigt om man inte behärskar mer krånglig modern svenska.

Erik

vielleicht

Veteran
Re: Tag bjälken ur ditt eget öga [OT]

Eller så borde jag plocka den ännu större bjälken ur mitt öga - jag är ju korrekturläsare för Sveriges största rollspelsföretag.
Det vore nog passande, ja.

Mitt eget stavfel skyller jag på stress och irritation över dålig korrektur. :gremwink:

-V

Morgoth

Swashbuckler
Ska korrläsaren ändra texten? Ska han/hon inte bara notera och rapportera tillbaka för korrigeing av författaren?

Så skedde i Västmark 3, men det kanske inte är det mest lysande exemplet på bra korrektur... :)

Mogge - hade nog inte vågat gå in och pilla i Västmark.

Helmgast
Skall bli

Jag hade ett huvudsakligt syfte när jag började ge mig in i Neogamesvärlden. Nämligen att förbättra modulerna så att de skulle bli fria från fel. Jag har inte nått ända vägen fram - men utan mig så skulle felen vara fler.

Nu är min planering att texter skall skickas ut tidigt och korras fram och tillbaka under minst en månad, med flera korrekturläsare.

Det skall bli bättre, det är min målsättning.