Nekromanti Kvalitetsslag

Big Marco

Läskig
Är kvalitetsslaget nödvändigt att ha med? Jag har ett generellt system som medför att man alltid skall slå så högt som möjligt så jag har inga problem att föra in ett kvalitetsslag, men behövs det?

Storuggla

Champion
Skräpslag

Ett slag förutom det slaget som säger om du lyckades? Nej tack. Det räcker att veta om man lyckades och sedan läsa ut hur bra av differensvärdet om man nu måste veta sådant. Allt annat segar ner. :gremfrown:

Storuggla, nej till trögdjur

Krille

Super Moderator
Mumsslag

"Ett slag förutom det slaget som säger om du lyckades? Nej tack. Det räcker att veta om man lyckades och sedan läsa ut hur bra av differensvärdet om man nu måste veta sådant. Allt annat segar ner."

Nej, ett slag som, förutom att det säger huruvida man lyckades eller inte, dessutom talar om hur bra det gick. I och med att Marcos system bygger på att man ska slå högt så behöver man heller inte räkna fram någon differens.

Eller om det gör det något klarare, jämför med slaget i Andra Imperiet. Högt är bra. Säg att du slog 12. Du kan använda slaget genom att jämföra det med en svårighet ("svårighetsslag"), och då lyckades du. Du kan jämföra slaget med ett annat slag ("motsatt slag") - slog du mer än din motståndare så lyckades du. Slutligen så kan du bara betrakta slaget enligt principen "högt är bra" och se hur bra du gjorde ifrån dig ("kvalitetsslag"). I ingendera fallet slår du ett extra slag, utan du använder slaget du just slog på lite olika sätt.

Och det bästa av allt: ingen differens.

Storuggla

Champion
Sjöslag

Ach so. Jag utgick från att han skulle stoppa huvudet i en hink och göra ett system där man först slog om man lyckades och sedan slog för att se hur bra man lyckades. Och det hade ju varit helknas och fel, enligt gällande dogmer. Det visar bara hur skadligt det är att läsa gamla rollspel (En Garde!) efter middagen.

Storuggla, 300 000 pund för strumpor

Krille

Super Moderator
Mr Rimmers älskarinnas favoritchampagnemärke

"Jag har ett generellt system som medför att man alltid skall slå så högt som möjligt så jag har inga problem att föra in ett kvalitetsslag, men behövs det?"

Det beror på hur ofta du har något som kan gå olika bra beroende på kvalitet.

Tag till exempel fallet med mr Mordekai som försöker få reda på något om mr Rimmer. Om du bara har fallet med att a) vi får reda på allting om mr Rimmer, och b) vi får inte reda på ett jota om mr Rimmer, så behöver du inte kvalitetsslag.

Om du däremot har en glidande skala med alla möjliga mellanfall, som att få reda på mr Rimmers adress och nummer i telefonkatalogen, få reda på adress, telefonnummer och bilnummer i några arkiv, få reda på adress, telefonnummer, bilnummer, hustruns arbetsplats, ungarnas dagis och städtantens namn, till att få reda på allt inklusive skostorlek, snopplängd och älskarinnans favoritchampagnemärke, då kan det vara rätt bra med kvalitetsslag.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Mumsslag

”Och det bästa av allt: ingen differens.”

Jag har gnällt om det här förut, och sist jag gjorde det så tyckte du ju att man – när differens faktiskt behövs – helt enkelt drar av svårigheten från kvaliteten (oavsett då om ”svårigheten” är just en svårighet, eller en motståndares tärningsslag). Och, ja, det är ju naturligtvis en enkel och intuitiv metod, men det är ju fortfarande en differensuträkning. Att helt slopa denna i samtliga fall kan leda till diverse lustigheter, som t.ex:

• Det är omöjligt att delvis undvika en attack – antingen flyttar man på sig helt, eller så blir man kluven på mitten. De där kulorna som snuddar Neo i första Matrix, de omöjliggörs fullständigt. (Eller för en mer SHI2-vänlig liknelse: Alla de där ämlans svärdshuggen som bara orsakar små ärr i rollpersonernas ansikten blir inte heller möjliga.)
• Om jag skall bygga en vanlig eldlans så kan det gå lite hur som helst. Om jag däremot arbetar med apkassa verktyg (typ enbart mina fingrar med tillhörande naglar), då kommer det antingen gå käpprätt åt skogen, eller så blir det ett ofelbart mästerverk – det kan inte bli något mellanting.
• Om jag är riktigt skicklig på att förhöra folk så kommer jag antingen få veta exakt allt, eller ingenting alls.

…et cetera ad nauseam. Jag skulle kunna rabbla upp fler exempel, men du (och alla andra, misstänker jag) förstår vad jag menar, så det känns meningslöst. Poängen är i vart fall att om man fimpar differensen helt så blir det en smula knasigt.

Nightowl

Champion
Bakslag

Medhåll. Varje gång jag försöker bygga en liknande mekanism stöter jag på samma problem. Jag vet till exemepl inte hur SH2I undviker glasninjor, men jag skulle vilja undvika dom.

Detsamma gäller kunskapsslag - om man har begränsade möjligheter att inhämta kunskaper/information råkar man ut för en "Långbens snilleblixtar"-effekt där som inte känns riktigt rätt.

Erik

Big Marco

Läskig
Re: Bakslag

Detsamma gäller kunskapsslag

Jag löser det genom att sätta upp antalet "info-bitar" som finns och en tid per scen-session. Exempel: Fem bitar info, varje försök tar 10 min. Bäst case, all info på 50 minuter.

Sådana lösningar uppmuntrar till stress. ,-) Jag gillar stress i rollspel.

(fast jag håller på att bygga in ett system kallad Dramatisk kamp - där kamp innebär alltfrån en/flera motståndare eller klockan. Systemet är klart inspirerat av jaktsystemet i Spycraft, men kraftigt förenklat)

Big Marco

Läskig
Re: Mr Rimmers älskarinnas favoritchampagnemärke

Det beror på hur ofta du har något som kan gå olika bra beroende på kvalitet.

Jo, men snarare, som jag skrev till den gamle nattugglan, hur man ser på ett slag = fixar biffen. Noirs system i övrigt är såpass lätt så några extra slag förstör inte upplevelsen.

Jag har nog redan kvalitetsslag, fast lösningen är inte som den vanliga.

(kunde du inte ha valt ett annat namn än just "Rimmer"? ,-p)

Selly

Level 5 Laser Lotus
Jo, alltså…

Det var nog en kärnfull beskrivning av fenomenet jag tar upp i mitt inlägg – alltså det här med att antingen undvika attacker perfekt eller bli kluven på mitten. Byt ut ”kluven på mitten” mot ”slagen i småbitar” så…

Krille

Super Moderator
Omslag

"Jag har gnällt om det här förut, och sist jag gjorde det så tyckte du ju att man – när differens faktiskt behövs – helt enkelt drar av svårigheten från kvaliteten (oavsett då om ”svårigheten” är just en svårighet, eller en motståndares tärningsslag)."

Det är ingen svaghet hos kvalitetsslag som fenomen, utan en effekt av att du vill ha något som ligger mitt emellan svårighetsslaget och kvalitetsslaget. I just det här fallet så funkar svårighetsslag lika dåligt, eftersom det i grunden inte har kvalitet alls utöver möjligen perfekt och fummel, medan alternativet, kvalitetsslaget, inte har en svårighet.

Så det känns lite som att du anklagar drivern för att vara urusel för att ta sig ur en sandbunker med, men inte har något annat alternativ än en putter. Tja, du har ju rätt, men puttern är inte bättre.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Fylleslag.

”Så det känns lite som att du anklagar drivern för att vara urusel för att ta sig ur en sandbunker med, men inte har något annat alternativ än en putter. Tja, du har ju rätt, men puttern är inte bättre.”

Egentligen inte, ty det jag skrev i stycket du citerade menade jag ju var en enkel och intuitiv metod (och det skrev jag ju också). Jag tycker inte att det är särskilt jobbigt att räkna differens i ett smidigt system (det är alltså en smal sak i T10 (och andra system där högt är bra och skalan är kort), men suger i BRP & Co – jag hatar tärningssystem där man skall slå lågt för att lyckas bra), och om det man vill ha är en svårighet som dels skall övervinnas för att en handling överhuvudtaget skall lyckas, dels försämrar kvaliteten…ja, det känns helt enkelt som om differensräkning är det man är ute efter.

Så om något så anklagar jag dig för att ha glömt bort din egen föreslagna lösning på problemet. Att differensräkning sedan mer eller mindre är standardlösning 1A, tja, det är väl inget hinder? Den gör ju sitt jobb, liksom. Att mäta kvalitet utifrån det omodifierade tärningsslaget är ju skitbra i tävlingar där deltagarnas prestationer inte aktivt motarbetar varandra, men om man försöker applicera metoden på samtliga tänkbara situationer så leder ju det till att glasninjorna och resten av problemen jag nämnde i förra inlägget dyker upp.

Krille

Super Moderator
Mysteriet med mr Rimmer och andra kvalitetsslag

"Noirs system i övrigt är såpass lätt så några extra slag förstör inte upplevelsen."

Därom råder ju delade meningar. En hel del personer här på forumet (som jag misstänker faller utanför din målgrupp, men ändå) brukar ta varje tillfälle i akt att hata tärningsslag.

"kunde du inte ha valt ett annat namn än just "Rimmer"?"

Nej. Jag fick hem min Red Dwarf säsong 1 igår. Skyll dig själv.

Saxifrage

Hero
Ragnarök

Ah, det gamla effektslaget med t20 som är helt frikopplat från färdighetsslaget! Helskön lösning (jag läste igenom gamla "Skuggornas Mästare" nyligen).

Men egentligen är det ju precis den principen som tillämpas i de system där vapnets skadeverkan enbart beror på vapentyp (dvs "skada 3t6"). Så helt ute och reser är man väl inte med en sådan lösning. Eller, det är man väl, men likförbannat är det rätt vanligt.

Nightowl

Champion
Valans spådom

Jag håller i stort sett med. När jag jobbade med ett eget system där differensvärdet figurerade väldigt mycket märkte jag att inte bara "dra slaget från chansen att lyckas" utan också "lägg din bonus till ett slag" var mycket mycket långsammare och besvärligare för de flesta än "slå 1T20 till och läs av värdet".

Erik