Gryningsålder
Veteran
Jag står inför ett val i mitt spel. Färdigställer just nu attribut-systemet och funderar på om man ska ta hänsyn till skillnader mellan kvinnor och män i människosläktet eller ej. På ett sätt känns det befogat eftersom vissa egenskaper onekligen skiljer sig mellan könen. Samtidigt känns det inte så bra att fastställa skillnader med poäng sådär. Man kanske borde låta det vara? I DoD och Eon är det i regel ingen skillnad på grundegenskaper/attribut mellan könen. Vad tycker ni om det? Så som jag har gjort modifikationerna så har kvinnor +1 i Vitalitet och Rörlighet, vilket bland annat betyder att dom har litet bättre immunförsvar, lever längre och är smidigare. Förmodligen blir det riggat så att skillnaden i livslängd ger en liten men märkbar fördel i erfarenhet kontra skröplighet när man skapar äldre personer. Männen har istället +1 i Fysik och Styrka. Kroppslängden är en egenskap som påverkas mycket av Fysik, så skillnaden i kroppsstorlek får man automatiskt på detta sätt. För att balansera moddarna mot noll så har männen -1 i Vitalitet och Rörlighet och kvinnorna -1 i Fysik och Styrka, så att genomsnittet blir noll. Ska regeln implementeras? Kanske som frivillig regel?
Det finns onekligen många mentala skillnader också, men jag vågar mig inte på att reflektera detta i dom psykiska attributen. Det är så mycket lättare att kvantifiera Styrka än Psyke. Förresten tror jag inte att det blir så mycket skillnader egentligen, i och med att attributen är så grovt indelade. Det borde jämna ut sig. Om kvinnor har litet bättre simultanförmåga och männen är litet bättre på att föreställa sig hur ett tredimensionellt objekt rör sig eller något sånt så är det i ett så smalt område att ett attribut med en massa inbakade egenskaper knappast påverkas. Eller?
En annan sak är att om jag inför moddarna så ska det gälla för människor och vissa andra släkten, medan några folkslag inte har dessa skillnader, som t ex alfer. Dom är visserligen män och kvinnor, men de fysiska skillnaderna ska inte vara så stora att dom påverkar attribut.
Hur hanterar ni attributskillnader i era spel? Jag är särskilt intresserad av vad tjejerna på wrnu tycker om detta. Tycker det är viktigt att kvinnor som spelar ska kunna göra en rollfigur utan att det blir en karl av det, men samtidigt måste ju moddarna vara schysst gjorda, så att alla blir nöjda och glada.
Det finns onekligen många mentala skillnader också, men jag vågar mig inte på att reflektera detta i dom psykiska attributen. Det är så mycket lättare att kvantifiera Styrka än Psyke. Förresten tror jag inte att det blir så mycket skillnader egentligen, i och med att attributen är så grovt indelade. Det borde jämna ut sig. Om kvinnor har litet bättre simultanförmåga och männen är litet bättre på att föreställa sig hur ett tredimensionellt objekt rör sig eller något sånt så är det i ett så smalt område att ett attribut med en massa inbakade egenskaper knappast påverkas. Eller?
En annan sak är att om jag inför moddarna så ska det gälla för människor och vissa andra släkten, medan några folkslag inte har dessa skillnader, som t ex alfer. Dom är visserligen män och kvinnor, men de fysiska skillnaderna ska inte vara så stora att dom påverkar attribut.
Hur hanterar ni attributskillnader i era spel? Jag är särskilt intresserad av vad tjejerna på wrnu tycker om detta. Tycker det är viktigt att kvinnor som spelar ska kunna göra en rollfigur utan att det blir en karl av det, men samtidigt måste ju moddarna vara schysst gjorda, så att alla blir nöjda och glada.