Nekromanti Kvinnliga problem

AEGIS PRIME

Swordsman
Jag spelleder en kampanj med tre eller ibland fyra deltagare. Två är kvinnor och två är män. Inga problem med det här utan bara roligt. I alla fall så håller jag samtidigt med min EON kampanj en Khelataar kampanj som jag har spellett i snart 7 år med vissa uppehåll. I alla fall så är det ett sådant uppehåll just nu och jag fokusera mig fullständigt på EON (inte riktigt sant :gremwink: men )
I Khelataar skapade Åke Rosenius eller Erik Sieurin regler för kvinnliga rollpersoner. Det fanns regler för menstruationer och liknande. Dessa använde vi i Khelataar till stor förnöjelse och nu i EON kampanjen har mina spelare krävt samma sak så jag konventerade reglerna lite snabbt till EON (Hoppas att det var OK Åke och Erik?) Dessa har vi precis introducerats och jag kan tyvärr inte uttala mig riktigt om dem ännu.
Nu har en av mina spelare (Dewain som hon heter på forumet) frågat mig om vad man anser om menstruation och liknade på Mundana. Jag är såklart medveten om att det finns skillnader mellan länderna men i mitt fall handlar det mest om vad Tokon, Consaber och Colonan anser. Ser de det som något man döljer och försöker gömma? Något som en kvinna skall vara stolt över? Tankar och åsikter om saken uppskattas

Hjalle

Swashbuckler
Kraggfolket...

...anser iallafall att menstruation är något ytterst heligt:
Eyrenfolket ses stå närmare guden Siron än kragg då de offrar blod till honom på ett naturligt sätt via sina måntliga blödningar. Menstruation ses som en helig period.
Citat från kapitlet Kraggfolket, på sidan 54. (B&M).

Men så var det juh inte kragg det handlade om heller... :gremtongue:

-Hjalle

Tell

Hero
när du är klar med reglerna uppsakttar jag om du lägger upp dem.
Tack/t.

Ögat

Hero
Nya regler

För att ytterligare förgylla era spelkvällar presenteras här tre frivilliga regler som fyller de stora tomrum som många upplever finns i grundreglerna. Mycket nöje!

Mens [Frivillig regel]
Mensen börjar varje månad i vecka (slå t4) på dag (slå t8, åtta innebär att du får slå om varje ny månad).
Anteckna ett kryss blodförlust.

Se också de frivilliga reglerna Underlivshygien och Järnbrist.

Nattlig pollution [Frivillig regel]
Slå ett slag mot Amor. Grundsvårigheten är normal, men kan modifieras enl tabell T-XXX. Erotiska fantasier. Fumlas slaget råkar den sovande rollpersonen ut för en nattlig pollution.

Se också de frivilliga reglerna Bromsspår och Tvätta kläder.

Vinterkräksjukan [Frivillig regel]
Rollpersonen kräks och mår skitdåligt.
Illamåendet varar i t4 dagar, och sjukdomen är smittsam i ytterligare t4 dagar. För varje uppkastning, anteckna 2t6 Utmattningskryss.
Alla slag mot sociala färdigheter blir två nivåer svårare.

Se också den frivilliga regeln Pest.

Varför?
// Olav

Tell

Hero
Re: Nya regler

mitt intresse var snarast med tanke på svårigheten/lättheten att bli gravid i olika faser av månaderna, regler för mensverkar, för svårigheter i samband med graviditet. kort sagt allt en spelledare kan behöva för att terrorisera stackars obetänksamma spelare. Har ni regler för sådant också?

Hartland

Warrior

mitt intresse var snarast med tanke på svårigheten/lättheten att bli gravid i olika faser av månaderna,
Dagarnas magiska influx kanske kan ha nått att göra med saken?

/Hartland - oskuld

Pendragon

Swashbuckler

tabell T-XXX. Erotiska fantasier.
Jag hoppas att du är medveten om att det inte kommer bli lugn och ro här på forumet innan du lagt upp den där tabellen nånstans... :gremwink:

/Joel

Tell

Hero

kanske det... men ändå. jag kan bara tänka mig hur det är att bära barn... burr!

Tell

Hero

fyfyfy stordrake - sådant får ni sköta via privatmail.

ClawHawk

Veteran
Re: Nya regler(RESTEN DÅ?)

Kan inte låta bli att säga: VAR ÄR DE ANDRA FRIVILLIGA REGLERNA DÅ?

Tell

Hero
förlåt mig. jag misstolkade. (NT)

NT = No Text (Ingen text)

walium

Ganska töntig, faktiskt

"mitt intresse var snarast med tanke på svårigheten/lättheten att bli gravid i olika faser av månaderna, regler för mensverkar, för svårigheter i samband med graviditet. kort sagt allt en spelledare kan behöva för att terrorisera stackars obetänksamma spelare. "

Sedan när behöver spelledaren speciella regler för att kunna terrorisera sina spelare? Graviditet är dessutom en rätt allvarlig grej som jag inte skulle vilja utelämna åt slumpmässiga regler. Är det inte bättre att snacka med spelaren innan den kvinnliga rollpersonen blir gravid eller den manliga gör någon på smällen?

Tell

Hero
och förlora chockmomentet? (NT)

NT = No Text (Ingen text)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Och förlora chockmomentet

Chockmomentet är bara en väldigt liten del av en graviditet och knappast värt regler. En korrekt hanterad graviditet följt av barnafödsel erbjuder så otroligt mycket mer i form av äventyrsuppslag och karaktärsutveckling än den första inledande chocken. Speltips av olika slag välkomnar jag, men inte mer regler än nödvändigt.