Jag ställer mig dock väldigt tveksam till att kvinnorna arbetade hårdare än männen eller tvärtom. Jag tror att både män och kvinnor arbetade så hårt de förmådde om än på delvis olika sätt. Även om kvinnorna arbetade utanför hemmet så har jag svårt att tro att de arbetade lika hårt utanför hemmet som männen gjorde eftersom kvinnorna också hade arbetsuppgifter i hemmet (utöver de arbetsuppgifter de hade utanför hemmet). Det är inte samma sak att män och kvinnor arbetar utanför hemmet som de arbeta utanför hemmet i lika stor utsträckning. Hur hårt man arbetar mäts inte bara i hur många arbetsuppgifter man har utan även i vilken omfattning och med vilken intensitet man utför de olika arbetsuppgifterna.Cissi;n140335 said:Arbetarkvinnor har alltid arbetar lika hårt (egentligen hårdare för de har haft ansvar för hemmet och barnen samtidigt som de dessutom jobbade utanför hemmet)
Jag tror det kommer röra sig om vagabonder!Mundo;n140276 said:Najs. Ska det vara på en specifik plats eller kommer ni dra från stad till stad?
Inkognito;n140364 said:Tack för alla svar! Jag hinner tyvärr inte kommentera allt just nu.. Några saker av vikt dock:
Jag missade att nämna en väsentlig sak i regelsystemet för Western 4: Man har fördelar och nackdelar, där man får poäng att driva fördelarna genom att råka ut för nackdelarna. Att vara kvinna är en möjlig nackdel (liksom "Transvestit", dvs. utklädd till man). På motsvarande sätt finns en fördel "Som en riktig karl" med vilken en kvinna kan köpa sig förbi och få tillträde till platser endast avsedda för män. Samt en stor samling andra fina fördelar som kompenserar! Vi vill alltså inte undvika motsättningar och problem helt, utan snarare lägga dem på en lagom nivå (ibland tona ned hur hårt de gör sig uttryck och inte göra det till en seg tradition att hon aldrig blir serverad på saloonen etc.)!
Givetvis har jag googlat och läst i timtal, men en del länkar som dykt upp hade jag missat så tar gärna emot fler!
Just det här med ridningen var ett problem jag sprang på i mina "studier" och jag har förstått det så som Cissi skriver, att på den hårda prärien var det inte alls ovanligt att kvinnor drog på sig läder chapsen (eller specialsydd klänning) och gränslade en häst för att hjälpa till med boskapen. Att samma kvinna red med som cowboy för att driva boskapen till annan stad var däremot ovanligt (jag fann inget enda exempel alls på detta). Detsamma att rida in till staden/byn (då kanske iofs vagn var vanligast). Praktiska situationer stod över normerna när det gällde det hårda livet och överlevnad alltså.
Det vi eftersöker är alltså historiskt korrekt, men väl i spel kommer vi att tumma på detta för att inte hela spelet ska tas över och centreras kring en kvinnas kamp som revolverman (eller vad det nu blir) i västern!
Jag misstänker att vi kan låta det variera en hel del då det mesta man läser om de spektakulära normbrytande kvinnorna förmodligen är vinklat ur ögonen på journalister från de "civiliserade" städerna och dessutom med syfte att sälja lösnummer!
Jag tänker att vi helt enkelt utgår ifrån att allt är genomförbart och att "hinder" uppstår endast vid väl valda tillfällen. Framförallt där det kan krydda handlingen.
Sedan kanske lite kommentarer, blickar osv. från avundsjuka kvinnor och män som känner sig hotade. Men där lär det kunna portioneras mellan rollpersonerna då alla nog kommer sticka ut på sitt sätt. Frågan är om inte en revolverman/prisjägare får mer uppmärksamhet för just yrkesvalet och att det faller i andra hand att det rör sig om en kvinna? Möjligtvis att hon inte tas på allvar om hon inte är känd, och att det kan ställa till moraliska bekymmer för män att skjuta tillbaks. Det lär ju inte vara önskvärt att få ett rykte om sig att vara en kvinnomördare?
Idén med prästen var bra. Kul med årerkommande antagonister som RP inte bara kan sätta en kula i och rida vidare! Tänker att rollen även skulle kunna dyka upp inolila former såsom en framträdande "finare" familj/borgmästaren/etc.
Vad vi saknar är exempel på vardagen/möten, hur dessa kvinnor faktiskt skulle bemöttas och situationer de kunde hamna i pga sina brott mot normerna.
Att det existerade spektakulära kvinnor som fullständigt bröt mot rådande normer vet vi!
Det där tror jag inte på. Kvinnorna i vilda västern hade nog mycket skit under naglarna efter en dag på åkern eller i lagårn. Det där med krocket är kul. Det kanske var mer accepterat att kvinnor tävlade i boxning än att de lirade våldssporten krocket?Måns;n140399 said:Att arbeta och skita ner händerna.
Precis. Och några av de saker som behövde göras var att vänta, föda och fostra barn samt laga mat och kläder. Det går inte att komma i från. Det spelar ingen roll vad man tycker om det. Ett barn föder sig inte självt. Näthandeln var inte uppfunnen. Kläderna var inte slit och släng.Måns;n140334 said:Nej, TS efterfrågar hur omgivningen skulle reagera på normbrytande kvinnor, och på den frågan finns inte ett enkelt svar. Kvinnor var inte enbart gravida eller arbetade i hemmet. Kvinnor var även ranchägare, cowboys, laglösa m.m. men de allra flesta gjorde det som måste göras. Därför var normen mycket mer flytande väster om Mississippi. Det är historisk fakta. Det finns gott om berättelser om alla dessa kvinnor. Och innan du säger att de var i minoritet (vilket de naturligtvis var) så var det ändå så det funkade. Man kunde inte låta etikett eller norm eller omgivningens förväntningar diktera vad man kunde, och inte kunde, göra. Man var tvungen att göra det ändå. Visst, vissa rynkade säkert på näsan åt det, men på det stora hela var regeln att om du måste göra det, så gör du det. Oavsett om det gäller att rida i byxor eller slita med boskap.
Det finns ingen anledning alls att försöka se västern genom viktorianska glasögon. Det var helt skilda världar.
Nyckelordet du missade i mitt inlägg är "vissa". Bland vissa grupper kan dessa företeelser ses som något negativt. I fallet skita ner händerna så handlar det rimligtvis om välbärgade kvinnor/män som har en bestämd åsikt om vad en kvinna ska syssla med.Harry S;n140412 said:Det där tror jag inte på. Kvinnorna i vilda västern hade nog mycket skit under naglarna efter en dag på åkern eller i lagårn.
Måns;n140399 said:Jag tror f.ö att en kvinna kan göra det mesta utan att någon bryr sig. Men det finns en del grejer som vissa grupper kan reagera negativt på:
- Att som ogift ensam umgås med ogifta män.
- Klä sig som en man, bete sig som en man.
- Spel och dobbel.
- Att arbeta och skita ner händerna.
- Spela krocket*
- Utomäktenskapliga/lösa förbindelser.
- Supa.
- [Fyll gärna på med fler]
*Var tvungen. Min senaste favvokuriosa är att krocket ansågs osedvanligt osedligt på 1800-talet.
Harry S;n140414 said:Precis. En av de saker som behövde göras var att vänta, föda och fostra barn samt laga mat och kläder. Det går inte att komma i från. Det spelar ingen roll vad man tycker om det. Ett barn föder sig inte självt. Kläderna var inte slit och släng.
Titta på Kristina i Mobergs Nybyggarna. Inte fan var hon cowboy.
Dock, citerat från artikeln jag länkade till tidigare:Cissi;n140417 said:* Jobba som läkare/bankir (Dr Quinn, någon?)
Men såklart kan der finnas en hel del folk med östlig moralkod.Western women also took advantage of the growing demand for professionals and became doctors, lawyers, and businesswomen. Many Western American soon became comfortable with women doctors and lawyers, which many Eastern Americans would not think of.
Ja, många som flydde från Europa till Amerika flydde undan förtryck, men man ska också komma ihåg att en hel del flydde för att de inte fick förtrycka som de ville. Radikala puritaner som förbjöd dans, färgade kläder och frispråkiga kvinnor kunde i den nya världen bilda sina egna samhällen och ha hur otrevliga strukturer som helst utan att någon lade sig i.Cissi;n140419 said:flera av utvandrarna flydde Sverige för att komma ifrån förföljelse, religiös (Danijel) och trakasserier (Ulrika). Så flera av dem är normbrytare.
Det var det hon inte gjorde. Men hon slet nog sammantaget lika hårt med att vänta, föda och fostra barn och laga mat och kläder och på åkrar och ängar och med djuren som männen slet på åkrar och med djuren och vad mer männen slet med. Vad jag försöker säga är att det ena könet aldrig har legat på sofflocket och latat sig medan det andra könet har arbetat. Varken då eller nu. Män och kvinnor har alltid arbetat för brödfödan men delvis har de arbetat med olika saker. Jag tycker att det är lika förminskande att säga att kvinnor har arbetat mer än män (dubbelarbetat) som att säga att kvinnor inte har arbetat lika mycket som män bara för att kvinnor har arbetat mer i hemmet än vad män har gjort. Pöbelns män och kvinnor har alltid slitit men delvis på olika sätt.Cissi;n140419 said:Men hon slet precis lika hårt som Karl-Oskar på åkrar och ängar och med djuren.
De flydde för att arbetstillfällena var för få, den odlingsbara marken för liten (på grund av den kraftiga befolkningsökningen), politiskt/religiöst förtryck och inte minst eftersom den transatlantiska sjöfartens utveckling gjorde det möjligt att fly. Jag tror de var mer överlevare än normbrytare och i den mån de överhuvudtaget var normbrytare så var de nog normbrytare just för att överleva.FYI så var inte Karl-Oskar heller cowboy och flera av utvandrarna flydde Sverige för att komma ifrån förföljelse, religiös (Danijel) och trakasserier (Ulrika). Så flera av dem är normbrytare.