Nekromanti Kyla respektive värma

Divine1

Veteran
Joined
28 Jun 2001
Messages
17
Location
Trollhättan
kan man använda effekterna kyla respektive värma för att sänka/höja temperaturen på luften inne i lungorna?? att sänka temperaturen på luften till -100 grader borde väl påverka någon nämnvärt

En Troende??
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Frostskador i lungorna är ju inte allt för trevligt, nej. Men det är ju frågan hur man tolkar reglerna, för den effekten. Antingen kan man ju tolka dem som så att luften är "inne" i en levande varelse, vilket gör att den luften inte kan påverkas. Eller också tolkar man dem som så, att det faktiskt utgör luft, inte en levande varelse, vilket borde betyda att man faktiskt kan påverka denna luft.

Den senare tolkningen ger dock upphov till en del intressanta möjligheter. För alla varelser, även i Eons värld, andas ju faktiskt. Och därmed har dom syre som färdas runt i deras system. Detta syre borde onekligen gå att påverka, med diverse obehagliga effekter.... :)

Tänk dig att använda Värma på detta syre, och höja temperaturen på detta syre med... säg bara 10 grader! Det skulle ge katastrofala konsekvenser för varelsen....
Hehe...

Drakvrede


"Mother nature is a bitch!" - Murphys lagar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"För alla varelser, även i Eons värld, andas ju faktiskt. Och därmed har dom syre som färdas runt i deras system."

Varför skulle handlingen att andas leda till att det finns syre? Betänk att vi inte talar om Jorden och därmed är det inte ens säkert att grundämnena i periodiska systemet finns. Jag skulle lika gärna kunna hävda att andningen egentligen är till för att släppa ut kroppens använda flogiston och förnya kroppens förråd av elementet Luft, med lika god grund och dessutom med en lika god alkemisk bevisföring.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Nej, det är sant.

Men det förändrar inte min poäng, om det istället är Luft som glider runt i kroppen p.g.a. andningen. För i så fall skulle man ju kunna påverka denna Luft genom pneumotropisk magi (med reservation för stavning), om den inte anses vara en del av kroppen. Så visst, kalla det syre eller Luft, det spelar ingen roll. Min poäng består. :)

Drakvrede


"Mother nature is a bitch!" - Murphys lagar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men det förändrar inte min poäng, om det istället är Luft som glider runt i kroppen p.g.a. andningen."

Men nu glider det inte omkring luft i kroppen. Det blandas (förstås) med resten av organismen, precis som alla fyra element är blandade i alla levande varelser.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Jo jo, det är klart att den kommer att "blandas med resten av organismen". Men, låt oss anta följande. Varelsen behöver Luft för att klara sig, och får denna Luft genom att andas. Därefter kommer Luften in i lungorna. Hur tar den sig nu ut till de "yttre delarna" av kroppen, som inte står i direkt kontakt med lungorna? Jo, antagligen genom blodet! Blodet transporterar antagligen runt Luften till kroppens olika delar, annars skulle de ju inte få någon Luft. Sålunda kommer Luften att fortsätta vara oblandad ett tag, medan den befinner sig i blodet. Och det är i detta stadium som den borde gå att påverka. Vad sägs? För blodet hos en varelse i Mundana borde ha samma funktion som det har i vår värld, d.v.s. att fungera som en transportör och reparationsmaterial. Eller?

Men okej, låt oss bortse från detta. Även om Luften blandas när den åker ut i kroppen, så är den fortfarande oblandad ett tag i lungorna. Alltså borde den gå att påverka här. Vad tycker du om det? Egentligen borde det fungera, men samtidigt känns det som om denna tolkning form av tolkning av reglerna kan missbrukas. Vad tror du, Krille?

Drakvrede


"Mother nature is a bitch!" - Murphys lagar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur tar den sig nu ut till de "yttre delarna" av kroppen, som inte står i direkt kontakt med lungorna?"

Enkelt: lungorna byter ut använt flogiston i blodet mot oanvänd luft. Resultatet är att luften inte far omkring oblandad (har du någonsin sett luftbubblor i blodet?) utan att blandningen sker direkt och att olika delar av kroppen har olika blandningar av elementen. Blodet har mer av elementet Vatten, medan musklerna har mer av elementet Jord, till exempel. Hur ska man annars kunna ha kroppsdelar?

"Även om Luften blandas när den åker ut i kroppen, så är den fortfarande oblandad ett tag i lungorna. Alltså borde den gå att påverka här."

Det finns dock ett litet problem, nämligen den sympatetiska egenskapen hos magi. Du måste kunna beröra eller se det du ska påverka, eller i alla fall ha en bindning till det. Luften i en annan persons lungor kan du inte se, och ytterst sällan har man en bindning till det. Således, nepp.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Divine1

Veteran
Joined
28 Jun 2001
Messages
17
Location
Trollhättan
det funkar inte på levande varelser och i alla fall jag ser blodet mer som en del av den levande varelsen än luften som befinner sig i lungorna
 

Divine1

Veteran
Joined
28 Jun 2001
Messages
17
Location
Trollhättan
låt säga att jag kyler luften kring personens huvud till minus hundra grader då ?? vad händer då när han andas in den
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
smaffy's magiteori

nej. funkar inte.. varför?

om man fångar en demon i ett pentagram och den demonen försöker skada magikern utanför pentagrammet med en sten (som kastas) kommer pentagrammet att skydda magikern och stenen kommer att falla ner till marken. hur kan stenen veta att den har blivit kastad av demonen och inte av magikern? magikern skulle juh kunna gå in i pentagrammet och själv kasta stenen ut ur pentagrammet utan större svårighet.

enl. smaffy's magiteori har allt ett namn. varje sten, duva, gräsväxt, häst och människa ett magiskt namn som beskriver objektet. (hela mundana är ett enda stort magiskt namn, men det är en annan historia..) namnet innehåller data om objektet, såsom vad det har varit i kontakt med, vad det kommer att vara i kontakt med (det är så spågummor gör), vad det är gjort av blaha. alltihop.

pentagrammet vet att stenen har blivit kastad av demonen därför att det står i namnet (demonens mönster är fastklistrat i stenens namn). man skulle kunna vända på steken och göra så att allt som kommer att kastas av demonen påverkas av pentagrammet, men att det som en gång väl blivit kastat inte påverkas. nåja..

slutsats: om en människa inhalerar luft så räknas det som om luften ägs av människan. altså, det är omöjligt att kyla ner luften i en människas lungor på magisk väg.. du får helt enkelt nöja dig med att kyla ner luften runtomkring din stackars fiende..

och varför spenderar du tid till att tänka ut olika sätt att döda människor så tufft som möjligt??! ta och varva ner lite, var SNÄLL och använd din stackars hjärna till att tänka ut.. tuffa besvärjelser som.. exemepelvis omvänt pentagram. gör nått snällt och kreativt, det är juh nästan så att man tycker synd om dig!!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Divine1

Veteran
Joined
28 Jun 2001
Messages
17
Location
Trollhättan
Re: smaffy's magiteori

käre smaffy (dumt namn bra hemsida)
1. dessa effekter är inte enbart till för att döda utan även för andra vanligare ting kyla läsken värma teet t.ex. och om jag genom att ta dessa bra att ha effekter som kan användas till allt vad är då meningen med att skaffa och lägga en svår besvärjelse som 4:e magnitudens eldboll när en första magnitudens kyla räcker ifall jag skulle behöva försvara mig mot nåt otrevligt troll nån gång.
2. jag följer bara ditt exempel tänk inte själv låt andra tänka åt dig. du verkar ju vara haj på det här med omvända pentagram så då kan ju du fixa fram dem åt oss andra eller??
3. jag använder aldrig demoner i mina äventyr så vad ska jag med omvända eller rättvända pentagram??
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"2-3 hundra grader??"

Plus Lr minus?

Att fixa -300 grader C blir ganska svårt, för att inte säga omöjligt. 300 grader C borde ge ganska fina brännskador och riktigt goa ärrbildningar!

/Foilan, King of Warriors of Odin
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Elementärt min kära Watson ...

Well, låt oss anta att det nu är de 4 elementen som blandas i kropparna. Men låt oss oxå anta att framtill lungorna så är det luften faktiskt just Luft (i annat fall så vill Misslan Vintersol veta vad sjutton det är som pyser ut ur lungorna hela tiden hos hans vänner när dom råkar få stickiga saker där. Det i vilket fall som sjubblans jobbigt att förbinda det). Låt oss oxå anta att kroppen släpper ut just Luft när man andas ut .. eller blåser.

Är det då samma Luft som innan eller skapar människan (eller tiraken eller trollet etc) Luft?
Iom att människan faktiskt inte är i stånd till att skapa element (iom nån snygg magiregel som säger att elementen alltid finns .. inte kan förstöras - bara byta form typ) så måste det alltså vara samma Luft som innan som släpps ut. Kontentan är alltså att det är SAMMA luft som åker omkring hela tiden. Alltså så är Luften kring magikern som försöker hetta upp Luften i lungorna på sitt offer sympatetisk med luften i lungorna, således går det alldeles utmärkt att göra just detta.
(Bör påpekas att jag i vanlig ordning skulle låta offret få slå ett Ob slag mot sin Vil (eller kanske Fys?) med lika många Ob-tärningar som filament som används för att värma upp luften - för att balansera magin.)

Jag antar att vi kan sitta här och slänga intressanta förklaringar till varandra hela dagen - men kontentan är följande:

Vad som händer är helt upp till SL och hans gestaltning av världen. Finns det syre i hans värld så grattis. Finns det små små demoner i luften som sedan driver kroppen så gör det faktiskt det. Är allt en dröm så påminner det lite väl mycket om Dallas men va fan .. tycker Du att det ska vara så, så är det så. Det är DIN värld - gör vad du vill av den.)


MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Smaffys beskyddare anländer!

1. Ja, men nu skrev du faktiskt ett sådant exempel, det var väl det som hela frågan handlade om?
2. Tja, han frågade ju igentligen bara varför du ville döda folk.. Lite provocerande kanske men ändå..
3. Det var ju ett exempel..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

DEATH

Veteran
Joined
3 Jun 2001
Messages
170
Location
typ Sundsvall
Re: smaffy's magiteori

"enl. smaffy's magiteori har allt ett namn. varje sten, duva, gräsväxt, häst och människa ett magiskt namn"

Du menar som "Sanna Namn" alltså ?


/ Ðea†h (Nekromankiker)
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,220
Location
Göteborg
Smaffy uppmanar till snällhet!!

Tänk bara på din Magnus Svart som dödar folk med rivjärn. Har jag för mig.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.
 
Top