G
Guest
Guest
detta e allt som ja har skrivit!!! det är början på "rollpersonen" läs och skriv vad du tycker om det och vad tycker att ja gör fel!
---->----> (c) <---<---
Rollformuläret
Det är på rollformuläret man skriver upp rollpersonens färdigheter och utseende. Rollformulär går att ladda ner på våran hemsida, www.(namn).se Du hittar även ett formulär längst bak i boken.
GRUNDEGENSKAPER
Ingen rollperson är lik den andra. Alla rollpersoner är olika på olika sätt. Kärnan till hur din rollperson blir ligger i grundegenskaperna. Dessa visar hur hans/hennes fysiska och mentala egenskaper, från vilka alla de flesta egenskaper växer fram. Värdet i grindegenskaperna är mellan 2 och 20, och kan sedan höjas över 20. de sju olika grundegenskaperna är, intelligens, karisma, smidighet, psyke, storlek, styrka och tålighet
Ju läger värde rollpersonen har i sin egenskap ju sämre är han på den egenskapen.
RÄKNA UT GRUNDEGENSKAPERNA
Det finns tre metoder att räkna ut grundegenskaperna på. Det är upp till spelledaren att bestämma vilken metod som ska användas. Tänk på att alla rollpersoner måste använda samma metod. Siffrorna efter namnet visar hur högt resultatet kan bli från början.
1 Mycket lätt (33)
Slå 4T6+9 på alla grundegenskaper förutom storlek, för att räkna ut rollpersonens storlek används en speciell tabell som du hittar på respektive ras.
2 Lätt (21)
Slå 2T6+9 på alla grundegenskaper förutom storlek, för att räkna ut rollpersonens storlek används en speciell tabell som du hittar på respektive ras.
3 Normal (18)
Slå 3T6 på alla grundegenskaper förutom storleken, för att räkna ut rollpersonens storlek används en speciell tabell som du hittar på respektive ras.
4 Svår (15)
Slå 2T6+3 på alla grundegenskaper förutom storleken, för att räkna ut rollpersonens storlek används en speciell tabell som du hittar på respektive ras.
5 Mycket svår (12)
Slå 2T6 på alla grundegenskaper förutom storleken, för att räkna ut rollpersonens storlek används en speciell tabell som du hittar på respektive ras.
När du har slagit fram rollpersonens grundegenskaper modifierar du dem enligt tabellen på respektive ras.
Vad används grundegenskaperna till?
Grundegenskaperna används inte bara till att räkna ut olika värden och egenskaper, utan även en hel del under spelets gång. Om rollpersonerna Tex. ska lyfta en stor sten används styrkan osv.…
Styrka
Rollpersonens styrka är ett mått på muskelstyrkan. Den avgör hur mycket skada rollpersonen gör i närstrid, hur mycket rollpersonen kan bara och hur tunga saker han kan lyfta utan att skada rygg eller armar.
Smidighet
Rollpersonens smidighet är ett mått på hur snabba reflexer rollpersonen har. Även hur snabb rollpersonen är. smidighet är viktig i närstrid.
Storlek
Rollpersonens storlek visar hur lång/kort tjock/smal rollpersonen är. Storleken används även för att räkna ut skadetåligheten.
Intelligens
Intelligens är en viktig grundegenskap, främst för magiker. Den visar hur hög iq rollpersonen har, som används i situationer då rollpersonerna måste tänka lite extra.
Psyke
Rollpersonens psyke är ett mått på hur modig och hur stort självförtroende rollpersonen har. En rollperson med högt psyke kommer oftast levande ur äventyret.
Tålighet
Tålighet används främst för att räkna ut rollpersonens skadetålighet. men visar även hur stor chans rollpersonen har att överleva ett gift eller en sjukdom.
Karisma
Rollpersonens charm, utstrålning och självkänsla mäts i karisma. En rollperson med hör karisma lyckas oftast att sänka priset på marknader och fjäska sig ut fängelsecellen.
Att höja grundegenskaperna.
De tre grundegenskaperna som kan höjas är styrkan, smidigheten och tåligheten (de andra går naturligtvis att höjas av magi eller ritualer).
Alla höjs av intensiv träning som betyder ca 3 timmar om dagen.
Styrka
Styrkan kan endast höjas av intensiv styrketräning. Styrkan höjs med ett FP för varje månad av intensiv styrketräning.
Smidighet
Smidigheten höjs också endast av träning, men inte styrketräning utan mer jogging och rörelse. Smidigheten höjs mer ett FP varannan månad av intensiv träning.
Tålighet
Tåligheten höjs också med styrketräning. Tåligheten höjs med ett FP varannan månad av intensiv styrketräning.
Det finns ingen maxgräns på hur mycket du får höja dessa egenskaper.
Sekundära egenskaper
De sekundära egenskaperna används oftast utan att spelarna märker det. Tex. under strid när sl slår om vem av deltagarna som får det första slaget. Ändå är de sekundära egenskaperna något av det viktigaste rollpersonen har. Det finns sex olika sekundära egenskaper, turordning, bär & förflyttningsförmåga, anfallsvärde, pareringsvärde, syn/hörsel och skadetålighet
Turordning
Turordning används för att avgöra vem som får börja slå i strid och i liknande situationer. Man slår inte på turordningen utan den som har högst värde får börja. Läs mer om detta i kapitlet strid.
Räkna ut turordningen
För att räkna ut turordningen lägger du ihop smi och int, dela sedan på tre. Lägg till 1T4.
Bär & förflyttningsförmåga
Bär och förflyttningsförmågan används för att se hur mycket (kg) rollpersonen kan bära utan svårigheter och hur många meter han gan gå, springa, krypa och smyga under en runda (läs mer om rundorna i kapitlet strid). Om rollpersonen bär mer än han/hon orkar sänks förflyttningen så mycket som övervikten väger (i kg). Rustningar väger bara hälften.
Räkna ut bär & förflyttningsförmågan
Rollpersonen orkar bära sin vikt plus styrka delat med fyra, kilon. Rollpersonen kan gå smi delat med två meter i en runda, springa smi meter i en runda, krypa och smyga smi delat med 3 meter i en runda.
Anfallsvärde
Anfallsvärdet används enbart i strid, där den visar om man träffar sitt mål. Ett högt värde ger större chans att träffa målet. Läs mer om anfallsvärdet i kapitlet strid.
Räkna ut anfallsvärdet
För att räkna ut anfallsvärdet lägger du ihop int, smi och psy och dela med 3
Pareringsvärde
Pareringsvärdet funkar på samma sätt som anfallsvärdet fast visar om man lyckas med att göra en parering mot ett anfall. Läs mer om pareringsvärdet i kapitlet strid.
Räkna ut pareringsvärdet
För att räkna ut pareringsvärdet lägget du ihop smi, psy och int delat med 2 + 1T6 och dra sedan bort sto.
ta av varandra
Fick du ett jättebra anfallsvärde men ett uselt pareringsvärde kan du ta anfallsvärdepoäng och lägga på försvarsvärdet, och tvärtom. Detta kan du bara göra när rollpersonen skapas och inte under spelets gång. Du kan inte flytta mer än fem poäng.
/jenz
---->----> (c) <---<---
Rollformuläret
Det är på rollformuläret man skriver upp rollpersonens färdigheter och utseende. Rollformulär går att ladda ner på våran hemsida, www.(namn).se Du hittar även ett formulär längst bak i boken.
GRUNDEGENSKAPER
Ingen rollperson är lik den andra. Alla rollpersoner är olika på olika sätt. Kärnan till hur din rollperson blir ligger i grundegenskaperna. Dessa visar hur hans/hennes fysiska och mentala egenskaper, från vilka alla de flesta egenskaper växer fram. Värdet i grindegenskaperna är mellan 2 och 20, och kan sedan höjas över 20. de sju olika grundegenskaperna är, intelligens, karisma, smidighet, psyke, storlek, styrka och tålighet
Ju läger värde rollpersonen har i sin egenskap ju sämre är han på den egenskapen.
RÄKNA UT GRUNDEGENSKAPERNA
Det finns tre metoder att räkna ut grundegenskaperna på. Det är upp till spelledaren att bestämma vilken metod som ska användas. Tänk på att alla rollpersoner måste använda samma metod. Siffrorna efter namnet visar hur högt resultatet kan bli från början.
1 Mycket lätt (33)
Slå 4T6+9 på alla grundegenskaper förutom storlek, för att räkna ut rollpersonens storlek används en speciell tabell som du hittar på respektive ras.
2 Lätt (21)
Slå 2T6+9 på alla grundegenskaper förutom storlek, för att räkna ut rollpersonens storlek används en speciell tabell som du hittar på respektive ras.
3 Normal (18)
Slå 3T6 på alla grundegenskaper förutom storleken, för att räkna ut rollpersonens storlek används en speciell tabell som du hittar på respektive ras.
4 Svår (15)
Slå 2T6+3 på alla grundegenskaper förutom storleken, för att räkna ut rollpersonens storlek används en speciell tabell som du hittar på respektive ras.
5 Mycket svår (12)
Slå 2T6 på alla grundegenskaper förutom storleken, för att räkna ut rollpersonens storlek används en speciell tabell som du hittar på respektive ras.
När du har slagit fram rollpersonens grundegenskaper modifierar du dem enligt tabellen på respektive ras.
Vad används grundegenskaperna till?
Grundegenskaperna används inte bara till att räkna ut olika värden och egenskaper, utan även en hel del under spelets gång. Om rollpersonerna Tex. ska lyfta en stor sten används styrkan osv.…
Styrka
Rollpersonens styrka är ett mått på muskelstyrkan. Den avgör hur mycket skada rollpersonen gör i närstrid, hur mycket rollpersonen kan bara och hur tunga saker han kan lyfta utan att skada rygg eller armar.
Smidighet
Rollpersonens smidighet är ett mått på hur snabba reflexer rollpersonen har. Även hur snabb rollpersonen är. smidighet är viktig i närstrid.
Storlek
Rollpersonens storlek visar hur lång/kort tjock/smal rollpersonen är. Storleken används även för att räkna ut skadetåligheten.
Intelligens
Intelligens är en viktig grundegenskap, främst för magiker. Den visar hur hög iq rollpersonen har, som används i situationer då rollpersonerna måste tänka lite extra.
Psyke
Rollpersonens psyke är ett mått på hur modig och hur stort självförtroende rollpersonen har. En rollperson med högt psyke kommer oftast levande ur äventyret.
Tålighet
Tålighet används främst för att räkna ut rollpersonens skadetålighet. men visar även hur stor chans rollpersonen har att överleva ett gift eller en sjukdom.
Karisma
Rollpersonens charm, utstrålning och självkänsla mäts i karisma. En rollperson med hör karisma lyckas oftast att sänka priset på marknader och fjäska sig ut fängelsecellen.
Att höja grundegenskaperna.
De tre grundegenskaperna som kan höjas är styrkan, smidigheten och tåligheten (de andra går naturligtvis att höjas av magi eller ritualer).
Alla höjs av intensiv träning som betyder ca 3 timmar om dagen.
Styrka
Styrkan kan endast höjas av intensiv styrketräning. Styrkan höjs med ett FP för varje månad av intensiv styrketräning.
Smidighet
Smidigheten höjs också endast av träning, men inte styrketräning utan mer jogging och rörelse. Smidigheten höjs mer ett FP varannan månad av intensiv träning.
Tålighet
Tåligheten höjs också med styrketräning. Tåligheten höjs med ett FP varannan månad av intensiv styrketräning.
Det finns ingen maxgräns på hur mycket du får höja dessa egenskaper.
Sekundära egenskaper
De sekundära egenskaperna används oftast utan att spelarna märker det. Tex. under strid när sl slår om vem av deltagarna som får det första slaget. Ändå är de sekundära egenskaperna något av det viktigaste rollpersonen har. Det finns sex olika sekundära egenskaper, turordning, bär & förflyttningsförmåga, anfallsvärde, pareringsvärde, syn/hörsel och skadetålighet
Turordning
Turordning används för att avgöra vem som får börja slå i strid och i liknande situationer. Man slår inte på turordningen utan den som har högst värde får börja. Läs mer om detta i kapitlet strid.
Räkna ut turordningen
För att räkna ut turordningen lägger du ihop smi och int, dela sedan på tre. Lägg till 1T4.
Bär & förflyttningsförmåga
Bär och förflyttningsförmågan används för att se hur mycket (kg) rollpersonen kan bära utan svårigheter och hur många meter han gan gå, springa, krypa och smyga under en runda (läs mer om rundorna i kapitlet strid). Om rollpersonen bär mer än han/hon orkar sänks förflyttningen så mycket som övervikten väger (i kg). Rustningar väger bara hälften.
Räkna ut bär & förflyttningsförmågan
Rollpersonen orkar bära sin vikt plus styrka delat med fyra, kilon. Rollpersonen kan gå smi delat med två meter i en runda, springa smi meter i en runda, krypa och smyga smi delat med 3 meter i en runda.
Anfallsvärde
Anfallsvärdet används enbart i strid, där den visar om man träffar sitt mål. Ett högt värde ger större chans att träffa målet. Läs mer om anfallsvärdet i kapitlet strid.
Räkna ut anfallsvärdet
För att räkna ut anfallsvärdet lägger du ihop int, smi och psy och dela med 3
Pareringsvärde
Pareringsvärdet funkar på samma sätt som anfallsvärdet fast visar om man lyckas med att göra en parering mot ett anfall. Läs mer om pareringsvärdet i kapitlet strid.
Räkna ut pareringsvärdet
För att räkna ut pareringsvärdet lägget du ihop smi, psy och int delat med 2 + 1T6 och dra sedan bort sto.
ta av varandra
Fick du ett jättebra anfallsvärde men ett uselt pareringsvärde kan du ta anfallsvärdepoäng och lägga på försvarsvärdet, och tvärtom. Detta kan du bara göra när rollpersonen skapas och inte under spelets gång. Du kan inte flytta mer än fem poäng.
/jenz