Nekromanti Läbbigt värre

Nemesis_UBBT

Warrior
Antingen bevisar det här att Rising har helt rätt, eller att jag är en dålig spelledare. Det handlar om mitt senaste Solo-spelledande, med en nybörjare innom skräck-genren. Jag kallar honom för RP:n, för enkelhets skull.

Scen 1:
RP:n och några NPC:s måste utföra en tävling, som går ut på att komma först ut genom ett katakombsystem, för att ta del av ett arv. Egentligen var det bara tärningsslag som avgjorde, men det visste inte RP:n. Eftersom han är ovan tror han att det övernaturliga kan komma när som helst, och överreagerar på alla ljud han hör. När han sen ser ett lik framför sig (som bara är en hallucination) lamslås han av skräck och skriker rakt ut. Tävlingsledaren ropar till alla att stanna där dom är. Strax därefter dyker han upp med en lykta, men eftersom RP:n tror att liket är verkligt tror han att det är monstret som kommer för att ta honom också. Onödigt att säga är att han förlorade tävlingen.

Scen 2
Efter många problem bestämmer sig alla för att lämna stugan dom är i, men på något sätt har all bensin försvunnit. Dom hittar en reservdunk, som räcker till en bil. RP:n åtar sig att köra å hämta bensin. Han upptäcker snart att bromsarna inte funkar och att en annan NPCs bil, som lämnade stugan dagen före, blockerar vägen. När han har smällt in i bilen tar han sig ut och kollar den andra bilen. Förarens lik ligger utanför, sönderriven. Samtidigt låter det som något stort kommer genom skogen. RP:n kutar som h*****e tillbaka till stugan.

I båda delarna var RP:n övertygad om att han skulle dö, men när sen monstret dök upp försökte han fly från stugan och blev bara irriterad när monstret dödade honom för det. (monstret var intelligent och ville inte att någon skulle smita och kontakta någon, om ny tycker det låter lamt)

Hade jag kört med en erfaren spelare hade det nog blivit annorlunda...

Rising

Vila i frid
Hmmm, vad är det du egentligen tycker var anledningen till att ditt äventyr misslyckades? Du refererar till något jag har skrivit, men det är inte helt klart vilken av mina teser du hänvisar till (jag pladdrar ju som bekant om det allra mesta) Då jag har haft åsikter om både solospel, monster, grottgångar och en hel del annat som fanns i dina exempel.

Jag tror att anledningen till att ditt äventyr inte fungerade var att du dödade spelaren för enkelt. I de scener du tar upp så kommer skräcken krypande, trevande och blandat med osäkerhet. Särskilt det andra exemplet. Om du ifrån det bara tar och avrättar spelaren för att han väljer att fly, så upplever spelaren det som ett antiklimax. Var det här allt? -lixom. Särskilt eftersom flykt känns som en ganska trovärdig utväg. Du kan inte straffa spelaren bara för att han inte vill sitta på sin ända medans du lastar läbbiga händelser över honom.

Till nästa gång föreslår jag följande:

#1: Isolera mera.
Hade du satt stugan på en gudsförgäten alptopp mitt under en rasande snöstorm, så hade nog inte spelaren varit så snabb på att försöka fly till fots. Att skära av spelarnas flyktvägar är ett bra trick för att få spelarna att försöka agera efter de förutsättningar som finns, och brukar fungera som fina skräckelement i sig. Förutom snö och kyla kan man isolera spelarna av grottras, krig, översvämningar och blockerade vägar m.m.

#2: Fler valmöjligheter.
Har man isolerat spelarna blir läget bara frustrerat om det inte finns massor av lösa trådar för spelaren att nysta upp på plats. Spelaren vill som sagt inte bara sitta och vänta medans monstrena kommer allt närmare. Här kan man använda sig av olika trix beroende på vilka spelare man har i gruppen. Genom att ge förslag på hur de kan bygga fästningar och barrikadera sig har man fixat ett säkert tidsfördriv för stridspittarna, genom att berätta om de outforskade källarförråden/grotttunnlarna/skepssvraken har man massor av möjligheter för de äventyrslystna, och genom att spinna upp intriger, relationer och svartsjukedramer har man nått för rollgestaltarna att sätta tänderna i.

#3: Du måste vara flexiblare
Alltså, ingen spelledare kan förutse allt spelarna kan hitta på. Om nu spelaren flyr och tror att det är det enda han kan göra, börja inte tänka som monstret och döda spelaren för det! Du måste tänka som en skräckregissör och försöka få spelstämningen så läskig den bara kan bli vid alla tillfällen.

- Om du tror att du kan skrämma tillbaka spelaren till stugan, gör det. Då kan du fortsätta som tänkt.

- Om spelaren vägrar, släpp äventyret och börja improvisera. Kanske kommer du på nya läbbiga händelser som du inte planerat. Ibland kan man ändå återknyta allt till slut, men oftast så får man finna sig vid att spelaren klarar sig, och att mysteriet du planerat med äventyret ligger olöst. Ta då inte och förklara vad spelaren gick miste om, det är viktigt! Har man tur så grämer sig spelaren lite över att han aldrig fick veta vad som egentligen skulle ha hänt uppe i stugan, och spelar mer undersökande nästa gång.

- Om du måste döda spelaren för att han valt så tokigt, gör det på ett läskigt sätt. Ett utdraget sätt. Om man har en stöddig spelare vars bofferattityd hotar att förstöra stämningen för andra spelare så kan man avrätta honom grymt. Min favvo är att krossa hans fingrar, skjuta sönder knäskålarna, bryta en arm eller göra honom blind till att börja med. Sedan låter man tönten få spela med en helt stridsoduglig rollperson tills han lugnat ner sig, eller så går man på igen med ökad styrka och avrättar honom snabbt utan pardon.

Det är problematiskt att döda spelarna med själva monstret annars, att bli jagad av en varulv och överleva är läskigare än att vara helt chanslös i en riggad fajt. Jag tycker det är ganska svårt att döda en spelare i solospelskampanjer på ett häftigt sätt, jag rekommenderar nog att du låter monstret få ta riktigt lång tid på sig, och att ge spelaren flera möjligheter till vansinnig flykt, som att hoppa nerför ett vattenfall eller liknande, om han inser att han inte har en chans att vinna. Fattar han inte det, gör du processen kort med honom.

Med de här tipsen i minnet hoppas jaga tt det går bättre framöver. Du verkade ju ha haft allt under kontroll fram tills han flydde, så jag tror nästa spelsession kommer slå alla med häpnad.

Lycka till!

/Rising

Nemesis_UBBT

Warrior
Ännu ett långt, profsigt Rising-brev. Ska försöka svara på det mesta...

Särskilt det andra exemplet. Om du ifrån det bara tar och avrättar spelaren för att han väljer att
fly, så upplever spelaren det som ett antiklimax.

Öhhh? Jag kan inte komma ihåg att jag avrättade någon i andra exemplet (den med bilen som blockerar vägen).

Var det här allt? -lixom. Särskilt eftersom flykt känns som en ganska trovärdig utväg. Du kan
inte straffa spelaren bara för att han inte vill sitta på sin ända medans du lastar läbbiga händelser över honom.

Tjaa, enligt äventyret skulle man fatta att dom som försökte fly ut genast blev krossade, medans dom som var inomhus var något monstret kunde ta hand om senare. Men eftersom RP:n var nybörjare fattade han inte riktigt. Antagligen var inte den delen skapad för nybörjare...

Om spelaren vägrar, släpp äventyret och börja improvisera.

Antagligen vad jag borde ha gjort. Problemet är bara att monstret var både snabbare och starkare. Det hade hunnit ifatt RP.n innan han skulle hinna säga Call of Cthulhu (i och för sig kan det nog ta rätt lång tid för nybörjare). Annars var förslaget bra. Jag kan riktigt se framför mig hur RP:n snubblar fram i skogen med monstret bakom sig...

Min favvo är att krossa hans fingrar, skjuta
sönder knäskålarna, bryta en arm eller göra honom blind till att börja med.

Låter kul, men In the Dark har inga sådana skadesystem (går kanske att importera och konvertera). Förresten, går det att göra sånt och samtidigt hålla sig till reglerna?

Jocke

Man med skägg
Låter kul, men In the Dark har inga sådana skadesystem (går kanske att importera och konvertera). Förresten, går det att göra sånt och samtidigt hålla sig till reglerna?

Men är det verkligen så viktigt att hålla sig till reglerna? Är inte det ganska antiskräck?
exempel: Oj vad rädd jag blir när tärningen landar på en sjua och jag förstår att det onda guckmonstret från en annan dimension kommer kapa mitt ben om jag inte kan slå tre eller under på den här t12:an. eller hur var det nu igen.

Om du nu måste hålla dig till reglerna för att spelarna vägrar kan du ju bara be dem skriva upp BLIND eller nått dylikt i nått lämpligt övrigt fält på formuläret..

Det räcker ju med att han vet att han inte kan gå och har några poäng skada.

Nemesis_UBBT

Warrior
Skjuten/biten i benet

Men är det verkligen så viktigt att hålla sig till reglerna? Är inte det ganska antiskräck?

Ok, kanske. Men om man vänder på det: Oj, spelledaren sa att jag förlorade ett ben, jaha, det hör väl till plotten. Men om man istället slår fram det med regler så ger det en känsla av att det inte var meningen och nu ligger man risigt till. Men nu är jag nog bara petig, du har säkert rätt...

Insignia

Swashbuckler
Re: Skjuten/biten i benet

Slå några tärningar i alla fall - spelaren behöver ju inte veta att du bara hittade på :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Mardrömmar !

man kan ju få mardrömmar för mindre......./images/icons/scream.gif

Szandor

Swordsman
"Tjaa, enligt äventyret skulle man fatta att dom som försökte fly ut genast blev krossade, medans dom som var inomhus var något monstret kunde ta hand om senare."

När man följer ett skrivet äventyr är det viktigt att man inte låser sig. Om det är undermenat att de inte skall lämna huset, låt detta gå fram på fler än ett sätt. Man måste hela tiden kunna kliva ifrån vad som står i ett äventyr och köra ändå.

"Men eftersom RP:n var nybörjare fattade han inte riktigt. Antagligen var inte den delen skapad för nybörjare..."

Det är sällan spelarnas fel om de inte förstår en sån sak. (Det dock finns undantag till detta, jag har spelat med särdeles puckade spelare som ser hintar lika bra som de ser osynliga sotare i en släckt kolkällare.) Låt det gå fram väldigt tydligt att man kan råka illa ut om man kommer utanför huset. Olycksbådande vindar, träd som blockerar utgången, döda djur och liknande.

"Problemet är bara att monstret var både snabbare och starkare. Det hade hunnit ifatt RP.n innan han skulle hinna säga Call of Cthulhu (i och för sig kan det nog ta rätt lång tid för nybörjare). Annars var förslaget bra. Jag kan riktigt se framför mig hur RP:n snubblar fram i skogen med monstret bakom sig..."

Varför inte omsätta den bilden till spel? Kasta reglerna i papperskorgen och kör på känsla istället. Det kännas vara lite konstigt och osäkert för folk som inte är vana vid det, men det är inget som går upp mot den sortens rollspel när man väl kommit in i det.

"Låter kul, men In the Dark har inga sådana skadesystem (går kanske att importera och konvertera)."

Gör egna då? Eller strunta i systemet. Eller använd ett annat.

"Förresten, går det att göra sånt och samtidigt hålla sig till reglerna?"

Inom skräck; Oftast inte. Att hålla sig strikt till reglerna är en stämningsförstörare och om spelaren inte riktigt har koll över situationen så förstärks skräckupplevelsen.

/staffan