Nekromanti Lägga ned föreningen, mer fria metoder?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nu har jag träffat dig 2 ggr (och hoppas på fler, öl som spel) men du verkar ha en kraft som smitttar. Bra! Samhället behöver sånna som dig.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag håller med i mångt och mycket och jag känner till en annan sverok förening som fungerar på ett liknande sätt.
Den enda frågan jag har är vad ska utskotten ha för makt samt vad ska dom tjäna för syfte?

Då styrelsen kommer att vara ytterst ansvarig så måste den ju godkänna vad som händer i utskotten.

Skulle du kunna extrapolera din ide?

anth

Vetefan
solvebring said:
Det enda jag i nuläget kan svara på det är att jag inte riktigt vet hur det är lämpligt att arbeta, hur man får arbeta och hur man rekommenderas att arbeta när man är förbunden till Sverok. Naturligtvis kan man använda eller iaf pröva alla metoder som tillåts av dem. Kort sagt, jag tror inte det finns mycket som stoppar ditt förslag mer än att man måste se över alla funktioner, instanser osv så att man inte gör bort sig någonstans. Det finns ju så många restriktioner och bestämmelser kring allting...

... Med andra ord: Det går nog att ordna bara man är kunnig och har rätta knycken.
Det är här ni missar poängen.
Ni VET INTE vad som gäller för föreningar, därför TROR ni att det finns massor med restriktioner.
Det är fel.
De enda krav som finns är:
1. Vi är en ideell förening, d.v.s. vem som helst får vara med (inga problem).
2. Vi måste följa våra stadgar (inga problem).
3. Vi måste uppfylla SVEROKS krav - och jag tror inte att de har högre krav på oss än att vi ska driva ett rollspelsforum - vilket vi redan gör.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
anth said:
3. Vi måste uppfylla SVEROKS krav - och jag tror inte att de har högre krav på oss än att vi ska driva ett rollspelsforum - vilket vi redan gör.
Njaej … sorry att jag nitpickar, men föreningen driver fortfarande inget rollspelsforum.

anth

Vetefan
Spider Jerusalem said:
Jag håller med i mångt och mycket och jag känner till en annan sverok förening som fungerar på ett liknande sätt.
Den enda frågan jag har är vad ska utskotten ha för makt samt vad ska dom tjäna för syfte?

Då styrelsen kommer att vara ytterst ansvarig så måste den ju godkänna vad som händer i utskotten.

Skulle du kunna extrapolera din ide?
Och fortfarande komplicerar ni... :gremlaugh:

1. Någon anordnar ett varulvsspel, den som anordnar varulvsspelet blir ordförande i varulvsutskottet. När varulvsspelet är färdigt läggs varulvsutskottet ner tills nästa varulvsspel.

2. Någon anordnar en Forumsöl, den som startar forumsölstråden blir ordförande i forumsölsutskottet tills forumsölen har varit då utskottet läggs ner tills nästa forumsöl.

Ja, styrelsen är ytterst ansvarig - men för VAD?
Ska någon stämma styrelsen för ifall han där i ett varulvsspel?
Om någon slår sönder något på BA under en forumsöl så blir denne direkt betalningsskyldig - inte föreningen.

Varför komplicerar ni saker med ord som "ansvar" och "godkänna"?
För att man ska kunna kräva ansvar av styrelsen måste den ha något att ansvara över - och det kommer inte att finnas.
Och styrelsens uppgift blir inte att godkänna, utan att skriva en rapport till SVEROK en gång om året om allt vi gjort.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Dock ser jag ingen anledning vad det där har med föreningen att göra. Om någon vill köra ett varulvsspel så behövs det inget utskott för det.

Jag trodde du menade i formen av Repetikon, någon har en ide om hur vi kan få in mer folk till WRNU så man tar upp den iden och formar ett utskott som behandlar iden och gör verklighet av den.

anth

Vetefan
France is Bacon said:
Njaej … sorry att jag nitpickar, men föreningen driver fortfarande inget rollspelsforum.
Föreningens syfte är att bidra till att hemsidan www.rollspel.nu och dess community fortlever och utvecklas.

Och eftersom SVEROK godkänt oss som förening har de även godkänt föreningens syfte som tillräckligt för att vara en SVEROK-förening.

Återigen - varför krånglar alla till allting för?

anth

Vetefan
Spider Jerusalem said:
Dock ser jag ingen anledning vad det där har med föreningen att göra. Om någon vill köra ett varulvsspel så behövs det inget utskott för det.

Jag trodde du menade i formen av Repetikon, någon har en ide om hur vi kan få in mer folk till WRNU så man tar upp den iden och formar ett utskott som behandlar iden och gör verklighet av den.
Varför krånglat du till allting för?
Du ser inget syfte - för det finns inget syfte och det behövs inget syfte.
"Utskott" är det ord man använder inom föreningar - därför använder vi det ordet.
Ja självklart ska vi ha ett utskott för Repetikon.
Och faktum är att vi REDAN HAFT det - det är Repetikon-tråden här på forumet.

Ett "utskott" behöver alltså inte vara mer avancerat än en forumstråd.
Vill vi så KAN vi göra det mer komplicerat - men det viktiga är att vi INTE BEHÖVER det.

Dante

Staff member
anth said:
Eftersom föreningen inte kan påverka driften av Rollspel.nu ett jota om inte redaktionen är på humör så tycker jag det är viktigt att göra den distinktionen.

Föreningen stödjer måhända Rollspel.nu, men den driver ingenting.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
anth said:
Spider Jerusalem said:

Varför krånglat du till allting för?
Du ser inget syfte - för det finns inget syfte och det behövs inget syfte.
"Utskott" är det ord man använder inom föreningar - därför använder vi det ordet.
Ja självklart ska vi ha ett utskott för Repetikon.
Och faktum är att vi REDAN HAFT det - det är Repetikon-tråden här på forumet.

Ett "utskott" behöver alltså inte vara mer avancerat än en forumstråd.
Vill vi så KAN vi göra det mer komplicerat - men det viktiga är att vi INTE BEHÖVER det.
För att om man inte har definierat vad man får och inte får göra så kan det leda till komplikationer. Samt så ska man alltid vara tydlig så det inte blir missförstånd.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
France is Bacon said:
Eftersom föreningen inte kan påverka driften av Rollspel.nu ett jota om inte redaktionen är på humör så tycker jag det är viktigt att göra den distinktionen.

Föreningen stödjer måhända Rollspel.nu, men den driver ingenting.
Bra att man får veta den skillnaden, har trott att dom hängde ihop mer.

Dante

Staff member
Vad händer om den som startar varulvsspelet eller kallar till forumsölen inte är medlem i föreningen?

anth

Vetefan
France is Bacon said:
Vad händer om den som startar varulvsspelet eller kallar till forumsölen inte är medlem i föreningen?
De som startar varulvsspel eller arrangerar forumsöl är de aktiva på forumet.
De som är medlemmar är de aktiva på forumet.
Skulle en icke-medlem initiera något på forumet kommer säkerligen någon medlem att hänga på och får denne bli "ordförande" i rapporten.

Dessutom är det ett utmärkt sätt att värva medlemmar - om en ickemedlem arrangerar ett varulvsspel sedan går med i föreningen får denne stå som arrangör i den officiella rapporten - folk är tillräckligt fåfänga för att falla för det knepet.

anth

Vetefan
Spider Jerusalem said:
Bra att man får veta den skillnaden, har trott att dom hängde ihop mer.
Som jag sa:
BEHÅLL föreningen OCH ha mer fria metoder.
Vi ska göra det så enkelt som möjligt.
Enkelhet lockar människor, krångel skrämmer bort dem.

Sapient

Swashbuckler
anth said:
Instämmer till 670 procent!

Det finns två saker som en styrelse behöver sätta stopp för - det ena är att någon springer runt på stan och ger föreningen dåligt rykte rent allmänt, det andra är att någon hittar på saker som kostar pengar i föreningens namn.

En förening är en juridisk person, och det styrelsen har ansvar för, är att den inte missbrukas.

Sen KAN man lägga på föreningen en massa andra mål (och i bästa fall har den nån slags medel, förutom styrelseledamöternas svett och uppfinningsrikedom att förverkliga dem med...) Men det är överkurs, så att säga.

Har wrnu som mål att stödja rollspel.nu så ger det styrelsen massor av frihet att hitta på saker. Och det ger massor av frihet för andra att hitta på saker. Och ifall det inte handlar om att underteckna bindande avtal eller liknande, så behöver man inte bry sig så mycket om ifall det är "en grupp personer som träffats genom rollspel.nu" som arrangerar, eller föreningen wrnu.

I övrigt behöver man inte ge formella godkännanden (om inga pengar är involverade) eller ta upp på möten eller tillsätta utskott eller någonting. Gör! och ha roligt.

(Men sen kommer de där grejerna som är lite kniviga. Nån vill ha en deposition för att låna ut en lokal. Eller att det skrivs på ett papper. Eller behöver ett organisationsnummer... Då måste en styrelse involveras. Men det kan man ta då. )

Eftersom jag nästan alltid drivit mer än en förening i taget, har jag förmodligen längre samlad föreningsvana än jag är år gammal. Jag kan mycket väl ta på mig en viss administrativ roll i föreningen (även om jag inte är medlem idag...) om så behövs. Men jag kommer för den skull inte att vara den som hojtar om att dansa schottis! Däremot kan vara den som är sur över att verifikat sexton saknar attest, eller den som borde se till att verifikat sexton blir attesterat, om det behövs...

anth

Vetefan
Nu hade jag turen att springa in i Gardener på vägen hem.

Rollspel.nu flyttades till SVEROKs server INNAN föreningen bildades - föreningen är alltså en efterkonstruktion som inte behödes från början - detta kan vara bra att känna till när vi kontaktar SVEROK.

Gardener kontaktade de som är driftansvariga för SVEROKs server - han gick alltså förbi de vanliga kanalerna.

Den årliga driftkostnaden för rollspel.nu är för tillfället c:a 100 kr, d.v.s. kostnaden för en NU-domän.
Vilket föranleder frågan: vem betalar domänen nu när Gard hoppat av? Jag antar att fakturan fortsätter komma till Gard - men det kan vara värt att kolla upp.

solvebring

Superhero
anth said:
.
Vilket föranleder frågan: vem betalar domänen nu när Gard hoppat av? Jag antar att fakturan fortsätter komma till Gard - men det kan vara värt att kolla upp.
Den har vidarebefordrats till redaktionen och är betald med sponsorpengar.

Zappelina

Swordsman
I övrigt behöver man inte ge formella godkännanden (om inga pengar är involverade) eller ta upp på möten eller tillsätta utskott eller någonting. Gör! och ha roligt.
Ja, föreningens styrelse behöver väl inte göra mer än att fråga den som startat en tråd som de tycker är lämplig, om denne kan tänka sig att tråden blir registrerad under wrnus förening? Kanske frågar de bara i trådar där folk faktiskt spelar, eller registrerar de också trådar där rollspel diskuteras.

Varför inte ställa frågan till alla de som träffas på looking for group forumet? Man kan ju göra det i efterhand ju, inte alltfö betungande. Den som vill göra mer utöver det i föreningen kan ju göra det också, men det behövs väl knappast?

Dante

Staff member
Svar från Sverok hosting

Staffan Ericsson said:
Det är en aningen knivig fråga. Finns ingen direkt policy för området.

Traditionellt har ju vi erbjudit plats åt ideell spelverksamhet och snarlika områden.

Som jag ser det kommer ni få vara kvar så länge ni har den verksamhet ni har idag och bedriver det ideellt. Börjar ni dra in pengar i större volym via annonser eller dylikt så kanske vi vill ha en del av kakan. Sen handlar det ju även om hur mycket resurser ni använder hos oss. Ökar er resursförbrukning enormt så kanske vi blir griniga och vill att ni flyttar/betalar. Fast samtidigt så kanske förbundsstyrelsen tycker tillräckligt mycket om er för att ta den smällen.
Som jag tolkar ovanstående behövs strikt taget ingen förening. Det räcker med att vi gör det vi gör.