God45;n339736 said:
Skriver man till Vampire eller D&D eller några andra finns det "Community" program där man kan publicera saker till den äventyrsvärlden. Då tar företaget halva vinsten mot att jag får använda deras värld (men några begränsningar) att skriva i. Du kan hitta dessa på Drivethrus hemsida.
Men annars är det att du inte kan publicera saker till spel utan skaparnas tillstånd. Vissa spel har licenser och sådan. Men jag kan tillexempel inte skriva ett Mutant äventyr och sälja det utan att ha lov från de som äger Mutant. Saker som inte är rollspel, eller inte bara, som Tolkien är ännu svårare.
Men vill du ge ut helt egna grejer så är det bara att skapa ett Publisher account (du kan inte byta namn på det senare så välj ditt namn noga) och lägga upp grejer. I början kommer de kolla att dina grejer håller deras standard innan de blir godkända också så det inte blir fel. (Använd inte Å, Ä, eller Ö i några filnamn bara för då funkar inget). Drivethru tar en procent av vinsten som är olika hög om man exklusivt vill sälja bara hos dem (då tar de mindre) eller om man vill ha kvar rätten att sälja det någon annanstans (då tar de mer).
Mitt råd är att skriv själv, layouta själv, rita bilder själv, göra det till ditt eget spel eller generiskt (som OSR som ingen äger tex) och gör allting själv. Då slipper du mycket krångel med rättigheter och liknande. Involvera bara någons annan om projektet inte kommer kunna genomföras annars och skriv avtal med dem om du inte tänker ge bort din grej gratis.
Pay what you want är också en sympatisk model, då är det mer att folk dricksar dig om de gillar din grej än att de köper den. Det är så rollspel borde spridas. Inte kontrollerar av kapitalistiska intressen.
Tack så jättemycket för tipsen! Jag var ju rätt otydlig i mitt ursprungliga inlägg, men jag har ingen tanke på att sälja grejer jag skrivit, utan lägga upp saker gratis som andra kan ta del av. När jag var mer aktiv på nätet vad gäller rollspel så var det inget problem att lägga upp färdigskrivna äventyr som andra kunde läsa så länge man inte tog betalt för det (jag skrev en hel del - både enligt mitt tycke okej men även mindre bra - grejer till DoD6 till exempel men lade även upp saker på Sveroks Scenariobank när den fanns för typ tusen år sedan. Men det kanske är hårdare regler för sådant nuförtiden, att även om man lägger upp gratis så är det inte okej att lägga upp till någon annans spel? Lite synd i så fall såklart, men då är det ju bara att rätta sig efter det
Layout och illustrationer sköter jag själv (är gammal serietecknare, så illustrationer funkar ganska bra i eget tycke medan layout blir....godtagbart
). Jag är ju rätt pedantisk när jag skriver äventyr, även om det bara är för min egen spelgrupp, så jag tänkte mest att det kunde vara kul om andra kunde ha nytta av grejerna, det är ganska lätt för mig att göra äventyren spelbara och läsbara för andra spelgrupper med lite små förändringar. Pengar och betalning är jag inte på något sätt ute efter, det roliga med att skriva till rollspel tycker jag handlar om att det är kul och pengar förstör den känslan för mig. Din (helt rättvisa) sågning av mitt äventyr Sommarstämman hade ju till exempel känts jobbig om man låtit folk ta betalt för travestin medan man nu kan garva åt sig själv och de misstag man gjort när man skrivit äventyr och varit helt blind för dess brister
Får kolla in Hydra, det var länge sedan jag hade nöjet att läsa en speltidning
Äventyret till Mutant 2089 är dock lite mer än hundra sidor, så antar att det är lite för långt för att platsa i en tidning
Men jag tar entomophobiacs råd och lägger upp den på Drive samt PM'ar dig (gör det senare ikväll, äventyret ligger på en annan dator), och vem vet, sen kanske det med lite tur läggs upp på Scenariobiblioteket också