Nekromanti Lägga värderingar

PVC

Veteran
Jag är någorlunda grön på detta område med rollspelsmakande men har ändå bestämmt mig för att skapa ett eget(mest för att fördriva tid och se hur bra det blir). Det problemet jag ahr är att jag inte riktigt vet var man ska dra gränsen för en nybörjargrej.

Jag förväntar mig inget lysande resultat men vill ändå att de största bugghålen skall vara tilltäpta. Hur ska jag disponera min tid? Är det något område inom ett rollspel som måste vara mera genomarbetet än andra och i så fall vilket? Alla riktiga rollspel har ju monsterhandböcker med tabeller och sådant men om man vill undvika det; hur gör man då för att stommen ändå inte ska rasa ihop totalt? :gremshocked:

Krille

Super Moderator
Av någon anledning - tradition, antar jag - så brukar de flesta rollspel ha två moment täckta: hur man dyrkar upp dörrar och hur man slår ihjäl gobbos. Det förra är det grundläggande sättet att avgöra handlingar, det senare är det grundläggande sättet att slå ihjäl och bli ihjälslagen. Det är faktiskt en rätt vettig grund att stå på, och du bör nog göra ditt spel i ungefär den ordningen. Ta reda på hur man dyrkar upp en dörr. Därigenom får du alla andra handlingar. Ta sedan reda på hur du slår ihjäl någon. Därmed så får du hälsa, vapen och kringvärden som du kan behöva. När du har dem kan du hitta på ett system för att ta fram dessa värden. Då har du fått rollpersonsskapande också.

Fast då går vi händelserna i förväg. Det du ska göra först är att ta reda på vad ditt rollspel ska handla om. Vad gör man i det? Vad spelar man? Vad förväntas rollpersonerna syssla med? Ta reda på det först, och sedan slänger du dig på dörrdyrkande och gobbodräpande. Därefter så fyller du upp med saker som du tycker behövs.

När du faktiskt börjar skriva saker, börja med att göra en innehållsförteckning med rubriker på avsnitt som ska ingå. När du har den listan så fyller du ut mellanrummet mellan rubrikerna med text.

Lycka till!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Börja med det nödvändigaste och gör det först. Det kanske låter som ett självklart tips, men det är det inte. Många spelskapare blir distraherade av saker de tycker är kul, som att beskriva hundratals olika besvärjelser eller balla varelser eller skillnaden på mögelostar från San-Tor och Hashimbad. Vad du ska koncentrera dig på är alltså stommen i ditt spel: regelsystemet, stämningen och världen. Se till att du har ett fungerande regelsystem: ett sätt att skapa rollpersoner och ett sätt att hantera det rollpersonerna gör i världen; se till att du har en uppfattning om hur din värld ska se ut och fungera; se till att du kan förklara hur du tänkt dig att man ska spela ditt spel och vad det är som skiljer det från alla andra rollspel. Först därefter bör du satsa energi på saker som monsterhandböcker och andra kringprodukter. För att spela spelet räcker det med ett fåtal monster. När du är klar med spelet kan du hitta på fler.

/tobias

Rising

Vila i frid
Börja med det du behöver för att kunna generera rollpersoner, skriva äventyr och spelleda. Bara regler, alltså, och kort kort beskrivna så att du kan förstå dem; andra behöver inte haja dem. Världen och konceptet måste du visserligen ha färdigpåhittade, men de behöver inte vara nedtecknade riktigt ännu.

Sedan skapar du förslagsvis vettiga genereringsregler; med allt som spelarna behöver förstå för att välja och göra sina egna rollpersoner, beskrivet så att de kan förstå alla momenten själva.

Därefter - riktiga regler. Nu kan någon annan spelleda ditt spel och lära sig alla reglerna på egen hand. Du behöver bara introducera dem för själva konceptet först.

Sedan - världsbeskrivning, monster och en del sånt: Tillräckligt för att någon snubbe skall kunna introducera sig själv till rollspelet och kunna skriva egna äventyr.

Därefter - krimskrams: Förtydlingar där det behövs, ett "vad är ett rollspel?"-kapitel och extra monster/besvärjelser/vapen/manicker/fördelar/nackdelar om det behövs. Lite nya stämningstexter och förklarande exempel också, kanske? Osv.

---

Det är inte vattentäta skott mellan dessa steg; man måste nog börja lite på de steg som finns längre fram på listan innan man betar sig igenom punkten man är på, men i grund och botten tror jag ändå att det här är en lämplig utgångspunkt.

Ackerfors

Alas, your rapids!
"och vad det är som skiljer det från alla andra rollspel"

Fast nej, det är inte nödvändigt att bry sig om ifall man skriver för sig själv och sin spelgrupp och för skrivandets skull.
Vill jag skriva ett DoD utan ankor så ska jag baske mig göra det oavsett om det redan finns tjugofyra stycken liknande spel bara hemma på min gata i stan.

Däremot om man ska nå ut till andra kan det vara bra att fundera på vad som gör att folk ska spela just ditt spel.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vill jag skriva ett DoD utan ankor så ska jag baske mig göra det oavsett om det redan finns tjugofyra stycken liknande spel bara hemma på min gata i stan.
Jag antog att han ville visa spelet för någon, vilket ju faktiskt inte alls är självklart när man tänker efter. Men även om man bara skriver för sig själv kan det vara bra att ha ett mål med sitt skrivande, så att man känner att man har en anledning att fortsätta. De som skrivit ett DoD utan ankor (jag har själv gjort det) gör det antagligen för att det ska ha ett bättre regelsystem än DoD. Då är det vad som skiljer spelet från andra rollspel.

/tobias

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Men även om man bara skriver för sig själv kan det vara bra att ha ett mål med sitt skrivande, så att man känner att man har en anledning att fortsätta."

Ja, självklart, men vad som inte är självklart är att det måste vara annorlunda. Målet i mitt skrivande är att jag vill göra något jag tycker är ballt och framförallt att göra klart det. Jag struntar i om ingen någonsin kommer spela eller ens läsa det. Jag skrev mest inlägget för att påpeka det som är lätt att glömma när man frågar och svarar här. Spelen behöver inte vara originella för att fylla en funktion för den som skriver.

" De som skrivit ett DoD utan ankor (jag har själv gjort det) gör det antagligen för att det ska ha ett bättre regelsystem än DoD. Då är det vad som skiljer spelet från andra rollspel."

Kanske.
Själv påbörjade jag mitt DoD utan ankor för att jag ville göra en egen fantasyvärld och ett eget regelsystem (i den ordningen). För min del kvittade det att många av ingredienserna redan fanns i andra spel, jag ville göra ett eget.
Att skriva det för att det skulle skilja från andra spel hade jag inte en tanke på. Då.

Men efter ett tag här fick man reda på att det var fel att göra standardfantasyspel och jag vet inte om det avskräckte mig från att skriva för jag lade ned projektet helt (tack till det här forumet för det).
Sedan dess har jag dock tänkt om och kör återigen mitt eget race utan en tanke på att posta om det här förrän det är klart. :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Egna race

Sedan dess har jag dock tänkt om och kör återigen mitt eget race utan en tanke på att posta om det här förrän det är klart.
Det är en strategi som jag själv tycker om att använda. Jag vill oftast inte få mina fina regler förstörda av sådant tjaffs som andra människors åsikter eller - ve och fasa! - speltestande. :gremwink: Det är bara när jag faktiskt inte vet vad jag vill som jag frågar folk om råd.

Det kanske skulle vara värt en egen tråd? Värdet av input från omvärlden kontra världet av att ha sin vision och köra på den utan att lyssna på andras åsikter.

/tobias

Nightowl

Champion
Lägga krut på rollpersonsgenerering

Sedan skapar du förslagsvis vettiga genereringsregler; med allt som spelarna behöver förstå för att välja och göra sina egna rollpersoner, beskrivet så att de kan förstå alla momenten själva.
För mig har det här alltid varit den springande punkten när jag till äventyrs försöker intressera andra för mitt projekt: de måste få en kool karaktärsidé så att de vill spela med mig. Om man peppar dem tillräckligt då får man folk som är intresserade av det man vill göra och det ger upphov till en synergieffekt som leder en framåt bortom den vanliga runk-designen (som ju är väldigt kul och skön men tämligen ofruktbar).

Det måse då finnas åtminstone den där lathunden till att göra rollpersoner som man brukar sakna i vanliga rollspel. Att bara berätta ur minnet "så här ska ni göra" brukar gå apdåligt med de spelare jag känner, även om man naturligtvis ska vara med själv till en början.

Erik

Big Marco

Läskig
Re: Egna race

Värdet av input från omvärlden kontra världet av att ha sin vision och köra på den utan att lyssna på andras åsikter.

Gör det då så jag kan svara. ,-)

Rickard

Urverk speldesign
Felet en nybörjarskapare (som i mitt fall när jag var yngre) gör är att ta på sig en allt för stor roll.. Mitt första rollspel Dark Soldiers hade typ DoD2-systemet (fast jag fattade inte det själv) samt 53 yrken och 88 färdigheter.. Jag tröttnade när jag började skriva alla färdighetsbeskrivningar..

Ser att du har Feng Shui som favoritsystem.. Att ha det och något tradiotionellt spelsystem som Eon/DoD som erfarenhet är en väldigt bra utgångspunkt, då Feng Shuis regeldesign för in lite nytt tänkande i det annars standardiserade rollspelsmakandet.. Ju fler rollspel du har prövat på, desto mer kan du bryta mot gamla konventioner..

Om du är orolig över att det ska bli för mycket, så gör ett dogmarollspel.. Det är ett spel på 2 sidor + 1 sida rollformulär.. För att få ett fullt rollspel så måste du verkligen tänka över vad som är viktigt i ditt spelsystem och i din värld.. Skriver du klart dogmat och får mersmak för att skapa rollspel, så kan du ju alltid fylla ut med mer..

/Han som annars gillade Risings förslag