Nekromanti Lägsta tillåtna militära rang för att få flyga.

han göte

Warrior
det beror väl på vad du har för utbildning inom armén. för jag tror ingen sergant utan utbildning får sätt sig i ett flygplan och ta sig en tur. :gremtongue:

Krille

Super Moderator
I de flesta flygvapen så är flygplan såpass viktiga resurser att man inte sätter dem i händerna på vem som helst. Det krävs träning och utbildning. Det i sin tur innebär oftast att det krävs en kontraktsanställning, vilket i sin tur kräver genomgången officershögskola. En pilot borde i de flesta fall vara av lägst fänriks grad när han skrivs in på motsvarande krigsflygskolan. Eftersom krigsflygskolan varar ett par år, så lär fänriken ha hunnit bli åtminstone löjtnant innan han tar sin examen och stationeras ut på lämpligt förband.

Honken

Hero
Re: Lägsta tillåtna militära rang för att få flyga

Vad jag vet så har inte svenska armen några flyg. Utan det är svenska flygvapnets jobb. :p

/Honken

nordan

Swordsman
I Sverige idag fungerar det såhär:

För att bli antagen till flygvapnets flygförarutbildning måste du uppfylla villkoren för antagning till officershögskolan (genomgången värnplikt, minst 10/7/7 i betyg under minst 10 månader), samt ett antal andra tester (motoriska, spatiala, språkliga, psykiska, fysiska, etc.)
Efter genomgången officershögskola går man under sina år som fänrik och löjtnant igenom ett utbildningsstadium. Först när man uppnår graden kapten krigsplaceras man på ett eget flygplan och tjänstgör på detta. Naturligtvis får man flyga även innan detta, men då under instruktör (i planet eller på marken).
Från och med att man krigsplaceras är tanken att man ska fortsätta utvecklas och lära sig, men man är dock "färdig" pilot.

smagu

Veteran
Det finns visst piloter inom Armén. Det finns armépiloter som flyger helikopter. AF ligger i Boden. Flyger bla BO105 utrustade med TOW för bekämpning av pansar.

Bastardo

Swordsman
Japp och ännu mera intressant blir det när morgondagens vektorjetplan suddar ut gränserna mellan flygplan och helikopter. Jag antar att många vektorjet dock placeras under "armén" för att som nu understödja fotfolket. Men kraven på pilotutbildning lär ju fortfarande finnas kvar, såvida det inte är väldigt enkelt att kontrollera/manövrera sådana?

Minimoni

Homelander

Jag är ganska säker på att de som jaktflyger i Sverige har minst graden Löjtnant. Dock kan det vara så att titeln följer med befattningen.

MiniMoni

Krille

Super Moderator

"Jag är ganska säker på att de som jaktflyger i Sverige har minst graden Löjtnant. Dock kan det vara så att titeln följer med befattningen."

Nästan. Graden är en effekt av lång utbildningstid. Det tar ett antal år att utbildas till krigsflygare, och man hinner befordras till löjtnant innan man tar examen.

Minimoni

Homelander

Ok. Jag har för mig att jag läste det i en Codex någon gång för länge sedan i en artikel om krigskampanjer i olika rollspel. Då vet jag :gremsmile:

MiniMoni