Nekromanti Läkare i rollspel

Brixton

Veteran
Jag håller på att göra regler till min kampanj och råkade på ett litet problem när jag kom till hur läkarfärdigheten ska fungera. Färdigheterna är graderade på en skala från 0-5 där 0 betyder att man inte kan nånting och 3 att man kan det man behöver för att använda färdigheten fullt ut, tex att man har körkort och körvana för färdigheten köra bil. För varje färdighetsnivå finns det en kort beskrivning av vad man klarar av att göra. Mitt problem är att jag inte har så bra koll på vad en läkare egentligen kan och hur man bäst delar upp det på olika nivåer. Eftersom det är en militär kampanj rör det sig om läkare i det militära (inte vanliga sjukvårdare), men dom borde ha ungefär samma läkarutbildning i grunden som civila läkare, eller?

Tacksam om någon kan ge lite hjälpsamma kommentarer.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Nu kommer folk skrika på mig för att jag hänvisar till Storyteller-systemet, men jag gör det ändå. Där är skalan egentligen uppdelad i följande grova drag: 0 = Untrained, 1 = Novice, 2 = Practiced, 3 = Professional, 4 = Expert, 5 = Master. Under färdigheten Medicine står följande mer specifika beskrivningar:
1 - You've taken a CPR course.
2 - Premed or paramedic.
3 - General practitioner.
4 - You can perform transplants.
5 - You are respected by the world's medical community as a modern-day Aesculapius.

...nu var det här antagligen inte till särskilt mycket hjälp :gremfrown:
Eftersom ingen annan svarat ännu så kan man ju dock hoppas att det hjälpte lite iaf.

Brixton

Veteran
Jag hade hoppats på att få lite mer specifik information att lägga in under dom olika kunskapsnivåerna så att man ge lite riktlinjer till spelaren vad karaktären egentligen kan, men det kanske inte är så många läkare som spelar rollspel...

Tack för hjälpen iallafall, jag har hittat på mina egna definitioner av läkaryrket så länge, med lite mindre avstånd mellan stegen än vad storyteller har. Jag har skiljt på första hjälpen och läkare (läkare kommer vara mycket dyrare att köpa). Tanken är att man är färdigutbildad (militär) läkare vid nivå 3, vad kan då vara rimligt att kunna på nivå 2?

Är det skillnad på olika sorts medicineringar tex att hjärtmediciner är väldans avancerade att ge? Mina beskrivningar är av det luddiga slaget som "mycket skicklig" osv, så lite hjälp från nån som vet skulle inte skada.

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Tanken är att man är färdigutbildad (militär) läkare vid nivå 3, vad kan då vara rimligt att kunna på nivå 2?"

Jag skulle väl kunna föreställa mig motsvarande ambulanspersonal, som såvitt jag vet brukar kunna något mer än bara första hjälpen, men ändå knappast är fullt utbildade läkare. Det beror väl även mycket på hur beskrivningen för nivå 1 ser ut, iofs. Nåja. Jag har nog sagt mitt nu, men lycka till iaf. :gremsmile:

entomophobiac

Low Prep High Play
3 att man kan det man behöver för att använda färdigheten fullt ut, tex att man har körkort och körvana för färdigheten köra bil.
Måste bara uttrycka min totala förakt för Vägverket och säga följande: relationen färdighet och körkort existerar inte. Det handlar om bokstavstroende, områdesvana och stresstålighet. Inget annat.

Troberg

Sinister eater
Måste bara uttrycka min totala förakt för Vägverket och säga följande: relationen färdighet och körkort existerar inte. Det handlar om bokstavstroende, områdesvana och stresstålighet. Inget annat.
Nu tycker jag att du är orättvis. Du glömmer tur!

entomophobiac

Low Prep High Play
Eftersom det är en militär kampanj rör det sig om läkare i det militära (inte vanliga sjukvårdare), men dom borde ha ungefär samma läkarutbildning i grunden som civila läkare, eller?
Nej. Militära läkare kan oftast inte genomföra operation. Iaf inte den sorts läkare som befinner sig på fältet. Istället kan de göra förebyggande och livsuppehållande åtgärder. Samt ge morfin till de som lider av svåra smärtor. Med brist på avancerad medicinsk utrustning så blir alternativen trots allt få.

I mitt egna anti-terror projekt använder jag mig av följande skala, kan man säga, även om det inte är en skala på samma sätt.

Steg ett: Diagnos. Slå ett schysst slag för att läkaren ska fatta vad det är som är fel. Lyckas detta så kan SL säga ungefär vad saker och ting beror på.

Steg två: Åtgärd. Japp. Förband, stöttning, höglägen, HLR och möjligen morfin. Rapportera till medicinskt befäl att åtgärd använts samt vilken åtgärd som använts.

(Vissa målar ett stort 'M' i pannan på folk som fått morfin, exempelvis, för att de inte ska få det igen.)

Steg tre: Nästa. Börja om från ett... fortsätt till dess du blir skjuten eller det inte finns några fler skadade :gremsmile:

I projektet kommer jag ge exempel på några vanliga skador som kan uppstå från skotteld. Typ cirkulationschock, ventil pneumatorax och några andra anledningar att glänsa med fackuttryck :gremsmile:

De som gjort lumpen kan nog båda dem och fler ändå.

Detta ger lite mer färg, tycker jag, istället för bara "10 HP kvar..." eller "två poäng blödning". Särskilt som strid, och därför skador, är en ganska stor del av anti-terror.

entomophobiac

Low Prep High Play
Ambulanspersonal har faktiskt jättehöga krav. Men visst, de är kanske inga läkare. Men det blir hårdare och hårdare. Idag har jag för mig att de ska kunna göra enklare förebyggande åtgäder på plats. Vid svårare olyckor har de till och med en anestesiläkare med sig.

Däremot tror jag utbildade militärläkare motsvarar ambulanspersonal ganska väl. Men då pratar vi FULLUTBILDADE militärläkare.

Brixton

Veteran
lol, jo stämmer ju faktiskt. Tanken är ju inte att själva körkortet i sig ska ge färdigheten, men för att inte komplicera saker i onödan har jag bakat ihop olika saker på det här sättet i rätt många färdigheter.

Brixton

Veteran
De som gjort lumpen kan nog båda dem och fler ändå.
Tack för hjälpen, ventil pneumatorax var iallafall nytt för mig trots lumpen och en hel del annan militär utbildning. Den läkaren du beskriver låter som en plutonssjukvårdare. Jag kan inte mycket om den militära sjukvården, men man tycker ju att nånstans måste det finnas "riktiga" läkare också.

Min tanke var att ha en färdighet för riktiga läkare och låta plutonssjukvårdarna ha kanske en 1:a eller 2:a i den och en 4:a i första hjälpen. En sjukvårdsman skulle ha 3 i första hjälpen och en vanlig soldat 1-2. Läkarfärdigheten skulle då ge kunskaper som att ge sprutor, morfin, blodplasma och att hantera medicinsk diagnosutrustning (det är en SF-kampanj).

entomophobiac

Low Prep High Play
nånstans måste det finnas "riktiga" läkare också.
Enligt vad vi fick lära oss på båten finns det "riktiga" läkare på precis just det ställe där man tror: sjukhus och krigssjukhus. I krig i Sverige används helikoptrar för att hämta de skadade och föra dem till ett krigssjukhus. Krigssjukhus har sedan sjukvårdare som normalt är läkare. Platserna kan vara gamla gymnasieskolor eller va tusan som helst.

Militärsjukvårdare gör endast förberedande åtgärder inför krigssjukhuset, eftersom de kan ha väldigt många skadade att ta hand om på en gång. Tänk M*a*s*h, förresten. Där har du ett krigssjukhus.

(Ventil pneumatorax: En lunga är skadad på ett sådant sätt att luft inte lämnar lungan när du andas ut. Istället byggs lungans storlek på för varje inandning, och till sist kommer så mycket tryck verka mot de inre organen att döden är resultatet. Normalt genom kvävning, för att luftstrupen trycks ihop.)