Jag har inget eget material, men jag kan ge dig ett "konstruktivt"* förslag: Lägg undan din grundbok, skärmen och dess bok, Väsen och om du gillar den kartan i Altors Baksida. Tag sedan ett fast grepp om resten av böckerna, och släng ut dem genom fönstret. (Icke-radikaler kan göra den metaforiska ekvivalenten, alltså "skita i dem".)
Därefter tonar du ned de Hängivnas roll; den funkar acceptabelt om man bara lirar i staden (även om jag har issues med den då med), men i en kringresande kampanj kan det nog göra saker enformigt om man följer grundboken som klister. "Den här ön är också full av ruiner, förslavat folk och Hängivna som utför bestialiska riter till sin mörke gud". Låt dem vara mer av ett hot istället, kanske med (skenbart trevliga) bastioner på vissa utliggande ställen.
Sedan går du genom grundboken och Väsen, låter din smak diktera vilken som har företräde (jag skulle lätt säga grundboken), skriver ner alla folkslag som bor med kust mot Södra Oceanen nånstans, noterar vart i böckerna det står saker om dem, och börjar utveckla dem och sätta ut dem på lämplig karta.
Till sist bestämmer du dig för om RP ska kajka runt i en båt eller ett luftskepp; jag vet ju, återigen, vad jag hade valt...
(Hint hint:
)
Presto la barba, du har en funky och fungerande värld.
Åh, och redigera magisystemet; det suger som skrivet
*Med citationstecken för att det är väldigt lösa förslag på hur man kan producera nåhgot hållbart, vilket innebär en massa merjobb Zimmerman verkar vilja undvika.
/Feliath - svag för chariber och solfolk