Varför man inte möter kvinnliga cykloper
Jag har över huvud taget svårt att föreställa mig kvinnliga cykloper.
Jag med! När jag läste detta så började mina hjärna att ta vilda språng beträffande cykloperna och deras kön. Vi kan anta att det de facto finns kvinnliga cykloper, då det nämns förslag på kvinnonamn i Abyssos. I övrigt står det ganska fritt
Här kommer några teorier, mer eller mindre outlandish.
Idéer:
1. Cyklopkvinnor måste bära någon form av burka, och "göra det" i mörkret. Detta eftersom cykloper premierar klarsinne, och inte vill låta sig förvirras av kvinnokött. Alltså vet ingen hur de ser ut! (annat än att för länge sedan ansåg cyklopmän att de var heta)
2. Drottningsamhälle, dvs det finns en (eller ett fåtal) kvinnor i cyklopstorlek, medan resten liknar Organs cyklop (som ju är en pudding), som som bara väntar på äventyrare eftersom att deras män är alltför välrustade för dem. Lite så där pubertal äventyrsroman, och inte särskilt Gondica
Hmm, äventyrsroman... Gondica... hmm...
3. På sant fantasymanér (när det gäller dvärgar), så nämns inte kvinnor, RP träffar inga kvinnor, och om de frågar vart alla kvinnor är, så ger cykloperna dem mörka/hotfulla/oförstående blickar. Klockrent!
4. Cykloperna är alla män, men de är tvekönade/homosexuella. Dvs en cyklopman blir "gravid" om en annan man älskar honom utan att se hans ansikte. Då cyklopbrösten redan är så stora, märks det inte när det finns mjölk i dem. Tänk "bitchtits" på muskelbyggare, dvs när de tar steroider som pga alla hormoner gör så att brösten fylls med fett. Så ser faktiskt cykloperna ut på bilderna. Bästa förklaringen hittills! Om ingen protesterar kör jag på den.
5. På samma sätt som det blir damm där människor lever, så bildas små bollar av cyklopmaterial där cykloper lever. Om man inte städar så blir dessa större och större tills de når en bowlingklots storlek. Förutom storleken delar de även bowlingklotets hål, och den vägen befruktar männen dem. Efter att de befruktat dem, så ger de dem till vulkanisterna i templet som låter dem ligga varmt. Detta är en av templets viktigaste uppgifter. Det är alltså inte ägg, utan ett mjukt material. När de ätit sig igenom materialet, är de ganska stora yngel. Dessa simmar sedan runt i en varm damm, skött av vulkanister. Där blir de matade tills de utvecklas till cykloper.
6. Det finns tvåögda cykloper! När cykloper når könsmognad börjar långsamt ögat dela sig i två. Därefter följer resten av kroppen efter, och under en mellanfas måste cyklopen vara sängliggande för att det knappt går att röra sig pga den dubbla kroppen. Tills slut skiljs de åt. Detta förklarar även deras samhälles långsamma utveckling! Vart tionde år delar sig sedan deras öga.
7. Eftersom cykloper består av lika delar av eld/värme/rörelse och sten/kyla/statis, så är det helt enkelt så att skickliga mekanurger och vulkanister "bygger" cykloper. Boooring!
8. Cykloperna föds ur vulkaner, mer eller mindre svedda. Tillgången på nya cykloper är därför en osäkerhet, då man aldrig vet när/om det skall komma nya cykloper ur traktens vulkan.
9. Eller... så är cyklopkvinnor helt enkelt cyklopmän med bröst, och annan underlivskonfiguration. Men det vore ju vaaaaansinnigt tråkigt.