Nekromanti Längtar vi tillbaka till enkelheten?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Sedan har de stöd, och en hel del expansionsmaterial.

Det är många som gillar att samla sin hobby eller att ha ett stadigt flöde av nytt material att spela med.

Då är det få spel som kan tävla med D&D och Eon.

Sedan vill man nog ha det lättare att hitta spelare att spela sina förvärv med också, det underlättas om det är ett populärt spel.

Så ett spel som väl har blivit populärt har det lättare att bibehålla och utöka sin kundkrets, än vad ett nytt spel har att vinna motsvarande kundkrets.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Därmed inte sagt att de inte är "bra spel", i den mån man nu kan avgöra sådant rent generellt ("bra" är ju alltid individuellt...).
Kom igen, inte måste jag väl skriva "som många upplever är bra spel" för att min poäng ska bli fattbar?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
Kom igen, inte måste jag väl skriva "som många upplever är bra spel" för att min poäng ska bli fattbar?
Nej. Jag filosofierade bara lite. Det var inte riktigt där själva fokus i mitt inlägg var tänkt att ligga.

bladerunner_35

Warrior
Jag längtar definitivt inte tillbaka. Visst finns det ett nostalgins skimmer över min barndoms rollspel men jag är nykter nog att se det för vad det är.

För mig, rent personligt, är detta rollspelens guldålder. Aldrig tidigare har det gjorts så många rollspel, med så hög kvalitet, för så liten kostnad (jag köper företrädesvis pdf:er).

Tidigare spelade jag huvudsakligen regeltunga spel som Eon och även om jag aldrig kom igång att spela det ordentligt var jag uppslukad av Noir som även det är regeltungt. Det system jag spelat mest på senare år är Dark Heresy som är minst sagt regeltungt.

De rollspel jag köpt de senaste åren är nästan enbart regellätta med några få undantag. Undantagen består av Black Crusade och Warhammer Fantasy Roleplay 3rd edition. I övrigt har jag köpt The One Ring och sedan jag fick en iPad i julas en mängd billiga pdf:er; In Flames, Hollowpoint, Totems of the Dead, Fantasy! och nu senast Svavelvinter för att nämna några.

Som redan har tagits upp i tråden så är den stora skillnaden inte så mycket att spelen har förhållandevis få regler utan snarare att designen är mycket mer fokuserad och genomtänkt. Rollspelsteori som ”vetenskap” börjar få några år på nacken och jag tycker själv i alla fall att det finns en mogenhet i spelmakandet som jag definitivt inte ser i min barndoms rollspel.

Med detta sagt så är drivkraften i sökandet efter bra regellätta spel framförallt brist på tid. Jag hade gärna plockat upp ett par tre 300-sidiga rollspelsböcker och slukat men tiden räcker inte till. Det var en skön känsla att plocka upp Fantasy! ögna igenom boken, plocka upp ett gammalt äventyr från 80-talet (Döda Skogen) och köra.

Svaret på din fråga är alltså ”ja”; med tillägget att det för mig inte handlar om nostalgi utan att jag medvetet söker mig till spel som inte kräver alltför stor förberedelse, utan att tumma på kvalité och känsla. Det finns många spel därute som lyckas mer än väl.