Re: Hepp!
Varför detta minskande instresse för rollspel?
Folk spelar inte riktigt i samma sällskapsformer som man gjorde på åttiotalet. Man umgås inte lika ofta och länge i vardagsrum och pratar med varandra - eftersom vardagsrummet flyttat över till internet.
Spelformer som hör hemma på
skolgårdar fungerar ju fortfarande - det visar framgångarna med Pokemon- och YGO-kort väldigt väl - men att plugga rollspel för att spela hemma hos någon är helt enkelt för mycket jobb för något som känns avigt till att börja med.
Nu spelas det faktiskt ganska mycket rollspel på nätet, på forum och chattar. Det är förvisso inte riktigt samma spelform som traditionellt bordsrollspel, men grunden är densamma, och det är en
väldigt stor hobby, som jag tror lockar och finner betydligt fler nya spelare än vad bordsrollspelshobbyn gör - särskilt många tjejer.
Så
rollspelshobbyn lever och frodas;
den behöver vi inte oroa oss för. Det är bara vissa specifika rollspelsformer - de som inte klarat att utveckla sig med de nya tiderna - som har problem idag.
Så om de traditionella rollspelen vill klara sig så behöver de först och främst se till den stora målgrupp som spelar rollspel idag (alltså de som spelar över nätet) och sätta sig in i hur deras spelintresse ser ut och vad de vill få ut av sitt rollspelande. Sedan måste de utveckla själva spelformen på något sätt - förmodligen samma sätt som
brädspelshobbyn utvecklats de senaste åren. Brädspelshobbyn har ju som bekant fått en oväntad rennässans genom att förnya själva spelandet med nya grepp. Man har dragit ner speltiden en hel del, minskat slumpens betydelse, tagit bort irriterande features såsom spelarelimination, samt överlag strömlinjeformat regler för att lyfta fram de viktiga, stimulerande besluten. Istället för den gamla tidens harvande, tungrodda spel med en massa specialregler för att simulera en verklighet så har man via viss abstraktion kunnat lyfta fram intressanta, utmanande, strategiska problemsituationer, och därmed kunnat locka massor av nya spelare som tidigare inte varit intresserade av kort- eller brädspel. (Återigen; många nya kvinnliga spelare, eftersom de nya brädspelen i den så populära euroskolan inte heller är lika nördiga som de gamla storsäljarna från åttiotalet)
Men, det är som sagt om traditionella bordrollspelare verkligen
vill att bordsrollspelshobbyn skall överleva. Jag tror inte det. Jag tror exempelvis att de flesta bordsrollspelare är helt ointresserade av den spelform som praktiseras på nätet idag och föraktar den av olika skäl, samt att väldigt få rollspelare är redo att låta bordsrollspelshobbyn genomgå samma utveckling som brädspelshobbyn har gjort. Jag tror nämligen att de flesta bordsrollspelsutvecklare är så sentimentala i sin förhållning till hobbyn att de hellre drömmer om spelen de växte upp med än att se till hur folk spelar rollspel idag, samt att de är betydligt mer konservativa och stelbenta än vad brädspelsutvecklarna visat sig vara.
Och så förstås; även om mycket har skett sedan den gamla "friform vs. regelspelare"-debatten på nittiotalet, så är rövhålfaktorn i bordsrollspelshobbyn fortfarande utbredd och oerhört stor. Väldigt många bordsrollspelare har fortfarande en märklig lust att peka finger åt andra rollspelare och nedvärdera deras rollspelsform. Det fenomenet får
alltid dåliga effekter på kulturens tillväxt.
Jag hade en gång i tiden stor tilltro till att idéerna om
rollspelstriangeln skulle kunna minska rövhålfaktorn i hobbyn, men det har gått sisådär.