Nekromanti Länk till arkivet

anth

Vetefan
Eftersom ny forumsplattform även betyder ny server måste det gamla forumet fysiskt flyttas från den gamla servern till den nya.
Det gamla forumet befinner sig i datorvärldens motsvarighet till en flyttbil på väg att lastas ur vid den nya servern.
Det dröjer alltså ett tag innan länk till arkivet finns, men det kommer förhoppningsvis snart.

solvebring

Superhero
anth;n2478 said:
Eftersom ny forumsplattform även betyder ny server måste det gamla forumet fysiskt flyttas från den gamla servern till den nya.
Det gamla forumet befinner sig i datorvärldens motsvarighet till en flyttbil på väg att lastas ur vid den nya servern.
Det dröjer alltså ett tag innan länk till arkivet finns, men det kommer förhoppningsvis snart.
... Yeah, här är vi inte mellan två jobb inte utan mellan två servrar! ... Eller två adresser, om man nu vill snacka om flyttbilar. ;)

Nå, det stämmer bra men vi kommer naturligtvis att hojta till så snart det gamla forumet i egenskap av arkiv finns att tillgå.

Lupus Maximus

Tekniker
Kanske möjligt att sätta upp att det gamla forumet svarar på t.ex. old.rollspel.nu i nedlåst läge. Då kan den kommas åt tills det finns tid att sätta upp den på den nya servern. Eftersom den skall vara nedlåst, väljer man lämplig FQDN så kan man sedan installera om den och peka om DNS, utan att någon ens borde märka när det sker.

Det skulle också ge tid till att sätta upp arkivet på så lämpligt sätt som möjligt (helst i en egen virtuell bubbla, eftersom ev. säkerhetshål inte kommer att patchas och kan därmed hota annat material under samma webserveranvändare).

Jag utgår från/antar att det finns en fullständig backup av databas + filer för gamla siten.
krank said:
Ja, det är precis något sådant som är planen om jag fattat rätt. Problemet är att gamla forumet var helt SJUKT instabilt, vilket gör att det är rätt mycket jobb att packa upp databas + backup på ett sätt som funkar.

Ymir

Liten kantbaron
det här har tagit väldigt lång tid nu. Jag vet att de som sköter forumet har mycket att göra etc, men jag tycker verkligen att få det gamla forumet online och läsbart borde ha högst prioritet av allt. Faktum är, jag skulle desperat behöva tillgång till vissa inlägg jag skrivit på det forumet innan en viss deadline till Eon IV har passerat. Nu väntar jag mig inte att få det, min poäng är bara att när forumet först togs ned hade jag liksom trott att det läsbara arkivet skulle komma upp inom typ en vecka, att det skulle dröja så här länge borde ha kommunicerats tydligare så man fick tid att spara ned inlägg man kanske skulle få anledning att behöva referera till inom överskådlig tid.
Vicotnik said:
Jag har kontakt med båda teknikerna och kan sparka på dem om det.
Kärlekscraft said:
Några väldigt specifika godbitar som ska letas fram?
Vimes said:
Jag håller med här. Min uppfattning innan gamla WRNU släcktes var inte att det skulle ta så här lång tid. Det var naivt kanske, men så är det.
Dante said:
Vicotnik;n18346 said:
Jag har kontakt med båda teknikerna och kan sparka på dem om det.
Yes, please!

Min enda kontaktväg till Spider är genom forumet, och det är såklart inte helt optimalt.

Jag tror att Lupus kan fixa det, men att han behöver lite info från Spider först.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Har varit i kontakt med spider och lupus nu under dagen. Och om allt går som det ska kommer lupus få en back upp av gamla forumet under kvällen och då kommer han behöva sätta sig in i det. Beroende på hur mycket jobbe det är för honom att sätta sig in det så kan vi inte säga någon exakt tid. Om det drar ut på tiden så har vi en eventuell nödlösning som kan fungera, men är inte helt säkra på den.

Ymir, när är det du senast behöver kommer åt matrialet?
Dante said:
Wohoo!

You da man … eh … person!
Ymir said:
Vicotnik: den 31:a maj

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ymir;n18331 said:
att det skulle dröja så här länge borde ha kommunicerats tydligare så man fick tid att spara ned inlägg man kanske skulle få anledning att behöva referera till inom överskådlig tid.
Planen var att det inte skulle ta någon tid alls. Men sedan försvann Spider, och efter det har alla planer gått i stå. I och med Lupus intåg har vi en öppning igen.

Men för att förtydliga, planen var att forumet skulle låsas och sedan finnas tillgängligt. Jag har också saker som jag har behövt få tillgång till.

Sedan blev det tyvärr inte så. Så alltså, det finns inte ett fungerande gammalt forum som vi kan slå på, utan det visade sig vara mer komplext än så.

Med det sagt, jag förstår frustrationen och jag och Dante ska snacka på lördag om hur vi kan organisera oss bättre kring det här.

MVH

/Magnus

Underworld

Veteran
Hur är det ens möjligt att vara så oproffsig att det blir så här? Det övergår mitt förstånd. Det är så totalt IG så det finns inte. Arkivet måste upp, det finns inget annat. Herregud..
anth said:
Anmäler du dig som frivillig att gratis få upp arkivet? :)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Vilka resurser tror du står bakom forumet egentligen? Det är inte direkt en redaktion av tekniska experter som jobbar heltid med det. Har du någonsin haft med en data-migration av större mått att göra? Det är komplext. Mycket svårare än man kan tro. Till råga på allt har den nya plattformen varit mycket svårare att jobba med än väntat, vilket inte direkt tillåtit ett fokus på att få upp arkivet.

Som anth sa; anmäler du dig som frivillig?

Underworld

Veteran
Det är som Ymir säger, det borde ha kommunicerats tydligare i så fall. Alla kan inte vara insatta i hur komplicerat det är. Vad jag är mest intresserad av är en försäkran om att arkivet existerar, och att det mest är en fråga om tid innan det är uppe. Ju längre tid sånt här tar, desto mer börjar man misstänka att allt försvunnit nånstans och aldrig kommer upp igen.

Big Marco

Läskig
Jag uppskattar ert ihärdiga arbete med sajten - små steg i taget! :)

Det finns info i det gamla forumet som jag skulle behöva nå, finns det någon timeline som är aktuell? Jobbas det på öht?

Lupus Maximus

Tekniker
Status för arkivet:
* Ett antal tecken blir fel. T.ex. å, ä, ö var rätt från början, men Å, Ä, Ö blir bara dubbla frågetecken, d.v.s. ??. Jag har skrivit ett skript för att leta efter poster som innehåller fel och identifierat de flesta tecknen. De kvarvarande kan vänta.
* Tester behöver göras för att applicera rättningarna på ovanstående på de identifierade tecknen.
* Jag har inte hunnit sätta mig in i hur man ändrar rättigheterna, så att det blir ett nedlåst arkiv. Har en quick and dirty-lösning som troligtvis kan användas tills vidare, men måste testas.
* Sökfunktionen är för närvarande bara tillgänglig om man är inloggad. Så den måste kunna slås på. Kan dock vänta något.
* Någon rewrite-regel saknas så arkivet måste anropas med en exakt adress med avslutande snedstreck.

Den tid jag har lagt ner på forumet sedan Lincon har varit på att hålla kontakt angående bug och support för forumet.

Lupus Maximus

Tekniker
Big Marco;n29879 said:
Det finns info i det gamla forumet som jag skulle behöva nå, finns det någon timeline som är aktuell? Jobbas det på öht?
Det finns inte någon timeline. Men det är nog möjligt att skaka fram det du behöver innan arkivet är klart att öppnas publikt.