Nekromanti Länkar

Jimmy

The One Ringkvist
Har försökt lägga till en länk på länksidan i några veckors tid nu. Någon speciell anledning till varför den inte kommer upp?

Olle Linge

Snigel
Först och främst beror det på att det är en otrolig röra bland alla länkar och jag har inte orkat/hunnit/kunnat rensa upp. Jag ska göra ett ryck och se till att fixa iordning ett system för länkar och helst också rensa upp bland de som inte längre fungerar. Problemet är att de är jättemånga och det tar jättelång tid. Du har i vilket fall som helst inte gjort något fel, utan det är troligen hos mig felet ligger.

ripperdoc

Myrmidon
Jag vet inte om du kan koda, men det borde vara ganska enkelt att skriva ett skript som kollar vilka sidor som är uppdaterade och vilka som inte är det. Så slipper du manuellt köra igenom dem. (om du kör PHP, använd curl för att hämta headern och kolla om svarskoden är 404 eller någon annan felkod).

/RipperDoc

Olle Linge

Snigel
Nej, det kan jag inte...

...men om det är någon som kan hjälpa mig med det skulle det förstås vara väldigt uppskattat.

Gardener

Champion
Det finns redan inbyggt i systemet. Problemet är att det är 1600 länkar eller något, och det tar en stund att gå igenom, och dessutom kan man inte vara säker på om de verkligen är borta. Rollspel.nu var ju nere i en månad alldeles nyligen, men är ju inte borta för det, vilket krånglar till saker. Utöver det så använder många sig av redirects som kan vara kluriga att komma förbi. Allt är helt enkelt inte så enkelt som man kan tro till en början.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Länkar (OT)

Så enkelt är det aldrig, men om det nu är inbyggt i systemet borde det ju vara till stor hjälp i vilket fall. Redirects kan man kolla in manuellt om man bara får det rapporterat av systemet, och om 404 rapporteras flera dagar i rad kan länken inaktiveras, och återaktiveras om den dyker upp igen en vecka/månad/år senare.

/RipperDoc

Gardener

Champion
Re: Länkar (OT)

...och genast är det inte så lätt som att slänga ihop ett litet PHP-script. Scriptet vi har stöder redan ett flertal av dessa problem, andra går inte att komma runt, något som du kommer märka om du själv försöker skriva ett dylikt script. Tyvärr är det stora problemet snarare tiden, det tar tid att gå igenom alla länkar och kontrollera allting, trots att det finns hjälpmedel. Och när det dessutom är urbota tråkigt och långrandigt så är det inget som händer i en handvändning och lätt läggs på sparlåga.