Nekromanti Lära datoranalfabeter internet

Dilandau

Myrmidon
Mina kära föräldrar har bestämt sig för att "skaffa ett sånt där internet". De har ganska noll koll på datorer och det är med nöd och näppe de lyckas föra över bilder från digitalkameran till datorn.

Nu ska de ut på internet, och jag bävar kan man säga.

Hur "lär" jag mina päron att använda nätet på bästa vis, gärna på ett sätt som minimerar tiden jag behöver sitta i telefonsupport. =)

Vilket aintivirus/brandvägg skulle passa? Här tror jag att det är viktigt att det är så få pop-fönster och blinkande lampor som möjligt. Helst bör allting bara rulla på i bakgrunden utan att programmet gör ett pip ifrån sig.

Vilken webbläsare? Chromes startfönster är ju ganska tydligt och pedagogiskt, men kanske är det bättre med en något vanligare läsare, som Firefox?

Webbmejl eller ej? Ska jag insistera på att de skaffar gmail eller finns det superenkla epostklienter? Jag tror att det kan finnas en poäng att göra så mycket som möjligt i ett program – "Klickar jag på räven så kommer jag till internet" – men jag kan ha fel. Kanske är det bättre att ha allt uppdelat?

Nämnde jag att de knappt kan engelska?

Var har ni för tips och erfarenheter när det kommer till sånt här?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Antivirus: NOD32 kostar, men håller ganska mycket käft. och är rätt bra.

Brandvägg: Windows' inbyggda är faktiskt ganska OK, i den mån man nu egentligen behöver en brandvägg om man inte installerar en massa jox.

Jag rekommenderar Firefox för websurf, Thunderbird för mail. Båda finns i svenska versioner som är ganska OK. Skaffa dem varsitt GMAIL-konto som du knyter till Thunderbird.

Det där tror jag är det viktigaste. Egentligen hade jag rekommenderat Ubuntu, för där är det svårare att göra fel samtidigt som det är enklare att vara distanssupport, men jag antar att det inte är ett alternativ.

Om min pappa kan lära sig Firefox, så kan nog dina päron det också. Allt man EGENTLIGEN behöver kunna är:

1. Dubbelklicka på räven för att komma ut på internet (man kan döpa ikonen till "internet" för tydlighetens skull).
2. Skriv adresser i det stora textfältet.
3. Om du vill söka efter något, skriv det i det lilla textfältet.
4. Tryck inte OK eller Ja på något dy inte är ganska säker på att det är ofarligt.

Klart. Tabbar? Överkurs...

(Chrome har nackdelen att det finns sidor som inte funkar eller ser konstiga ut med webkitläsare... wrnu till exempel har en del underligheter för sig med bilder och så)

krank

Och, och installera AdBlock Plus i Firefox. Spendera en eftermiddag med att blockera alla annonser på Aftonbladet och andra liknande reklamsidor med lite nyheter eller whatever.

Jarl

Hero
Jag håller med Krank om det mesta där och lägger bara till att
a) Microsoft har ett gratis AV-program som också är bra och håller käft (!), Microsoft Security Essentials heter det.

b) Med en fräsch filter-prenumeration till adblock så slipper man det mesta manuella blockerandet!

c) Kanske är ett mailprogram överkurs? Gmail:s webb-interface är ju helt ok.

krank

Jarl said:
a) Microsoft har ett gratis AV-program som också är bra och håller käft (!), Microsoft Security Essentials heter det.
Går det att ladda ner till svenska operativsystem nu alltså? Försökte tanka hem till en kamrats svenska XP förra veckan, det vägrade.

Jarl said:
b) Med en fräsch filter-prenumeration till adblock så slipper man det mesta manuella blockerandet!
har du nån som har med t.ex Aftonbladets grejer? Har inte hittat nån för det själv.

Jarl said:
Kanske. Jag tycker ju att gmails interface är oerhört obekvämt, men å andra sidan är jag lite snobbig av mig.

Jarl

Hero
krank said:
Jarl said:
Går det att ladda ner till svenska operativsystem nu alltså? Försökte tanka hem till en kamrats svenska XP förra veckan, det vägrade.
Det går bra om man använder en webbläsare som struntar i var man befinner sig, dvs de flesta utom IE. Går utmärkt med Firefox t.ex.

krank said:
Jarl said:
har du nån som har med t.ex Aftonbladets grejer? Har inte hittat nån för det själv.
Aftonbladet kanske man får fixa själv. Jag använder inte prenumerationer själv måste jag erkänna, har en gammal filteruppsättning som fungerar bra och som jag tweak:ar lite efter behov.

krank said:
Jarl said:
Kanske. Jag tycker ju att gmails interface är oerhört obekvämt, men å andra sidan är jag lite snobbig av mig.
Ett program mindre att lära sig tänkte jag mest.

krank

Jarl said:
Det går bra om man använder en webbläsare som struntar i var man befinner sig, dvs de flesta utom IE. Går utmärkt med Firefox t.ex.
Det var FF jag använde... Minns dock inte om det var installationen eller nerladdningen som vägrade, kan ha varit själva installationen.

Jarl said:
Ett program mindre att lära sig tänkte jag mest.
Mjao, fast... jag tycker ju att en webapp också är en app, liksom. Det är ungefär likadana interfaces man ska lära sig, bara att det ena är online och det andra inte...

Jarl

Hero
krank said:
Jarl said:
Det var FF jag använde... Minns dock inte om det var installationen eller nerladdningen som vägrade, kan ha varit själva installationen.
Jag antar att det var en XP-maskin. Det ska fungera så länge den är uppdaterad (SP3, alla .NET, etc). Jag har inte misslyckats än :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Dra igång skärmsläckaren och sedan säger du "Nu är du ute och surfar". Efter en månad kan du byta skärmsläckare.

/Han som ofta ger upp när folk ber om hjälp