Lära ut spelvärlden?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,991
Location
Stockholm
Hej! Vi har ett par nya spelare i vår kampanj (förstagångslirare, jätteduktiga!) som kommer in i slutet av häxhammaren. Jag inser att det är galet mycket spelvärld att förmedla så just nu drip feedar jag settingen medans de röjer runt i diverse grottor. Men det duger ju inte i längden!

Hur gör ni/skulle ni göra när ni ska introducera någon till världen och det inte är ett alternativ att be dem läsa 200 sidor?
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
184
Jag skulle köra en session zero som vi kallar det. Där man spenderar en hel spelsession till att berätta om bakgrunden till världen, pratar om deras rollpersoner och väver in dras bakgrunder till världens. Etablerar vad deras RP bör veta och vad som lett dem till den platsen de är på. Självklart en recap på väktarens vrede och även tidigare fotspår RP kan ha gjort i världen. Detta kan man göra med små korta scener som introducerar regelmotorn där slagen genererat lite story och kanske en fördel eller erf som de kan köpa något extra för. Tex att en lärd får slå lite eftersökningar i ett bibliotek, en mystiker kastar en kraft, en krigare får en kort fight. Allt detta utspelar sig då tidigare och kan vara en del av bakgrundshistorien.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,613
Location
Ludvika
Jag skulle göra typ en punktlistsa på kanske 5-10 beskrivande punkter över saker som finns. Nu är jag inte så bekant med Symarboums värld, men för att ta ett exempel från en annan värld: * Vitkapporna - en ordern med militanta, fantatiska häxjägare

Då har de dels en punktlista som beskriver de vitkigaste grejerna de kan höra talas om, men sen skulle jag be dem säga vilka punkter de tycker lätt spännnade och ville veta mer om, så hade jag tagit det därifrån.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,346
Location
Helsingborg
Jag hade gett informationen via sådant som spelarna måste läsa, exempelvis färdigheter.

Jag skulle göra typ en punktlistsa på kanske 5-10 beskrivande punkter över saker som finns. Nu är jag inte så bekant med Symarboums värld, men för att ta ett exempel från en annan värld: * Vitkapporna - en ordern med militanta, fantatiska häxjägare
Här hade jag gjort som så att jag gett dem en lapp på tio saker där de ska välja två som deras rollperson kommer ihåg. Fast detta tvingar alla spelare att läsa igenom hela listan, vilket egentligen är din huvudpoäng.

Ett exempel på "speldesignerns mål är inte spelarens mål".
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,489
Location
Kullavik
Man behöver så klart ha en regelgenomgång så spelaren får koll på allmänna regler och specifika regler kring karaktären.

Jag tycker däremot det finns en charm i att en nytillkommen spelare inte har kunskapen om spelvärlden (mer än utifrån rollpersonens personliga och lokala perspektiv som rollpersonen redan vet om världen). Tror det kan bli väldigt stämningsfullt att övriga rollpersoner får berätta övrig bakgrund genom sitt personliga filter.

När vi inledde en kampanj i Tredje Horisonten (Coriolis) körde jag en Powerpoint för att med stämningsbilder och stödanteckningar berätta om bl.a. historia, kultur och maktgrupperingar vilket blev väldigt uppskattat. Eftersom det var massivt med information så valde jag att dela upp informationen (utifrån behov) vid flera speltillfällen.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,601
Jag är lite i samma sits. Om vi kör vidare med Törnetronen kommer merparten av spelarna att vara nya, och vi kommer att köra från Slocknad stjärna. Väktarens vrede och Häxhammaren har jag spellett flera gånger tidigare. Jag skrev en väldigt lång sammanfattning av vad som hänt rollpersonerna under de två första delarna, en epilog för Häxhammaren och en prolog för Slocknad stjärna.

I din situation hade jag nog haft ett spelpass som utspelar sig mellan HH och SS där de "gamla" rollpersonerna får berätta vad de varit med om så här långt, plus att du fyller på med kända händelser runt om i spelvärlden, samt rykten och annat. Kanske be alla att åtminstone ögna igenom spelardelen i Slocknad stjärna. Den finns som separat PDF.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,090
Location
Nordnordost
Hej! Vi har ett par nya spelare i vår kampanj (förstagångslirare, jätteduktiga!) som kommer in i slutet av häxhammaren. Jag inser att det är galet mycket spelvärld att förmedla så just nu drip feedar jag settingen medans de röjer runt i diverse grottor. Men det duger ju inte i längden!

Hur gör ni/skulle ni göra när ni ska introducera någon till världen och det inte är ett alternativ att be dem läsa 200 sidor?
Isekai. De är gymnasieungdomar som förts till en annan värld av obskyra krafter. De börjar spelet med träningsoveraller som enda utrustning. De får göra hobbitresor för att upptäcka spelvärlden.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,991
Location
Stockholm
Jag är lite i samma sits. Om vi kör vidare med Törnetronen kommer merparten av spelarna att vara nya, och vi kommer att köra från Slocknad stjärna. Väktarens vrede och Häxhammaren har jag spellett flera gånger tidigare. Jag skrev en väldigt lång sammanfattning av vad som hänt rollpersonerna under de två första delarna, en epilog för Häxhammaren och en prolog för Slocknad stjärna.

I din situation hade jag nog haft ett spelpass som utspelar sig mellan HH och SS där de "gamla" rollpersonerna får berätta vad de varit med om så här långt, plus att du fyller på med kända händelser runt om i spelvärlden, samt rykten och annat. Kanske be alla att åtminstone ögna igenom spelardelen i Slocknad stjärna. Den finns som separat PDF.
Det är ju bara så mycket... Jag själv har svårt att hålla i skallen vilka barbarstammar som är lojala mot vem, interna maktstrider, alla adelshusen, fraktioner inom kyrkan, tidslinjen sedan kriget, osv osv.

Jag har börjat på en PowerPoint men vete fasen om det bara kommer att gå in genom ena örat och ut ur andra, särskilt som en handfull maktspelare knappt ens nämnts i spel ännu så det inte är något att hänga upp det på...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,991
Location
Stockholm
...men ja, något i stil med det du föreslår Ranger blir det nog! Det är faktiskt en fin idé och skulle kunna vara nästan som en lajv-scen i några timmar!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,201
Location
Rissne
Jag brukar i och för sig sällan spela i superdetaljerade helt-och-hållet-fantasivärldar, men jag tänker ändå passa på att nämna hur mycket jag gillar kortfattade världsintroduktioner.

Jag stötte först på dem i form av en dubbelsidig trepanels-folder till Nobilis. "So You've Been EnNobled". Snabb, enkel rundown av det allra viktigaste, det man behöver för att greppa spelvärlden. Det finns en massa detajer också men de följer antingen på de presenterade koncepten eller kan introduceras när de behövs.

Jag gjorde en primer till Eclipse Phase när det ett tag såg ut som att jag skulle spelleda det. Delvis för mig själv, som sätt att koka ner den otroligt plottriga settingen till något som gick att ha i huvudet. Även den i formatet av en enkel folder. Till Rotsystem skrev jag "TL; DR" – två sidor ganska tät text som, även där, är tänkt att ge just en grundkoll.

Jag tycker att alla spel borde ha en sådan.

När det gäller folk och organisationer och stammar och grejer… öh, jag skulle nog skippa personer tills det faktiskt behövs, och kanske försöka göra något slags karta man kan ha framme och gemensamt titta på vid behov? Jag vet inte, sånt har ju sällan varit så viktigt i mina kampanjer. Och det är också en stor anledning till att jag inte lockats så mycket av just Symbaroum, trots att det verkligen är jättefint…
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,489
Location
Kullavik
Kanske bra att försöka nyttja porträtten i persongalleriet också för att hänga upp informationen på något.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,683
Hur gör ni/skulle ni göra när ni ska introducera någon till världen och det inte är ett alternativ att be dem läsa 200 sidor?
Jag hade nog ändå bett dem läsa introvärldsdelen i grundboken, sidan 15-31. Det är inte så långt och ger en vettig översikt. Det är ju inte där man är efter HH men då hade jag gjort som @Rangertheman skriver och låtit de spelare som varit med berätta. Fram med kartan samtidigt.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
590
Location
Uppsala
Det är ett svårt problem, om man vill ge sig på "culture gaming" men inte dränka spelarna.
Ett förslag som jag hört är att spela en session med pregens i en situation som är avgränsad men lär ut genom att man exponeras för settingen i spel, och först efter det skapa egna rollpersoner. Eventuellt kan man då ge dem en "primer" som de då kan relatera till efter sin första session i settingen.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
868
Location
Umeå
Jag kör ofta en session noll där jag går igenom saker på en hög nivå. Sedan använder jag en del "fusklappar" jag skrivit ut med olika fraktioner/stammar där de beskrivs med en eller två meningar. Jag gör dem luftiga så att de kan skriva egna anteckningar på dem och rita egna relationspilar osv.

Något som jag också brukar använda är populärkulturella referenser och stereotyper för att beskriva något som är komplext. Jag var rädd att anakronismen skulle förstöra immersionen men har inte upplevt att det blivit så. Ett exempel skulle kunna vara "Den här barbarstammen beter sig ungefär som klingoner i Star Trek".

Det gäller dock att anpassa dessa referenser efter de som man spelar med. Vissa spelare kanske aldrig hört talas om star wars eller sagan om ringen men kan allt om harry potter och dune.
 
Top