Jag har nog startat en tråd om det här tidigare, men jag tar det igen. Det kanske dykt upp nåt jag missat.
Jag funderade under min hemresa från jobbet idag på det här med rollspel som pedagogiskt verktyg. Nej! Sluta inte läsa! Jag menar alltså inte rollspel som verktyg för att lära sig geografi eller trigonometri, även om det såklart också går.
Nej, jag funderar helt enkelt på det här med rollspel som lär sina spelledare eller spelare något. Null State var ett experiment där; målet var att lära SL bokstavligen allt som krävdes för att hen skulle kunna konstruera och spelleda den sorts öppna äventyr jag tänkte mig.
När jag läste Mutant City Blues upplevde jag helt klart att jag lärde mig grejer om strukturer inom poliskåren, tillvägagångssätt etc. Jag är såklart medveten om att en hel del var fejk eller tillrättalagt för rollspel, vilket också påpekas i slutet av boken. men ändå.
När jag funderar på Invasion, mitt soldater-mot-utomjordingarspel, så skulle jag vilja att regelboken lärde spelledaren hur man skapar lagom utmanande och intressanta öppna stridssituationer i urban terräng, och spelarna hur militärer agerar i urbana stridssituationer. Jag kommer att starta en tråd om det om ett tag, när jag funderat lite till.
Jag började också skissa på ett "stridssystem" för hacking, som motsvarade hur det faktiskt funkar (utan att det blir tråkigt). Lära SL och spelare om hur datorsäkerhet fungerar, vilka tekniker och taktiker som används, alltsammans paketerat i ett attraktivt format som uppmuntrar till vidare spelande.
Jag snackar alltså om system eller spel som lär SL och spelare saker som de sedan kan tänkas ha nytta av eller föra över till andra områden, eller lär dem saker som på annat sätt berikar dem. Jag kanske aldrig tvingas utkämpa ett krig i stadsmiljö själv, men jag vill gärna lära mig hur man gör. Det känns som intressant kunskap att sitta på.
Så... Finns det spel som lär folk om saker? Regler och spel tenderar ju att sakna sådan agenda; de ser ut som de gör för att "det är så spelskaparen gillar att spela", eller "för att det brukar se ut så", eller "för att spelskaparen vill skapa en effekt hos spelarna". Hur ofta är den effekten pedagogisk, didaktisk?
Jag funderade under min hemresa från jobbet idag på det här med rollspel som pedagogiskt verktyg. Nej! Sluta inte läsa! Jag menar alltså inte rollspel som verktyg för att lära sig geografi eller trigonometri, även om det såklart också går.
Nej, jag funderar helt enkelt på det här med rollspel som lär sina spelledare eller spelare något. Null State var ett experiment där; målet var att lära SL bokstavligen allt som krävdes för att hen skulle kunna konstruera och spelleda den sorts öppna äventyr jag tänkte mig.
När jag läste Mutant City Blues upplevde jag helt klart att jag lärde mig grejer om strukturer inom poliskåren, tillvägagångssätt etc. Jag är såklart medveten om att en hel del var fejk eller tillrättalagt för rollspel, vilket också påpekas i slutet av boken. men ändå.
När jag funderar på Invasion, mitt soldater-mot-utomjordingarspel, så skulle jag vilja att regelboken lärde spelledaren hur man skapar lagom utmanande och intressanta öppna stridssituationer i urban terräng, och spelarna hur militärer agerar i urbana stridssituationer. Jag kommer att starta en tråd om det om ett tag, när jag funderat lite till.
Jag började också skissa på ett "stridssystem" för hacking, som motsvarade hur det faktiskt funkar (utan att det blir tråkigt). Lära SL och spelare om hur datorsäkerhet fungerar, vilka tekniker och taktiker som används, alltsammans paketerat i ett attraktivt format som uppmuntrar till vidare spelande.
Jag snackar alltså om system eller spel som lär SL och spelare saker som de sedan kan tänkas ha nytta av eller föra över till andra områden, eller lär dem saker som på annat sätt berikar dem. Jag kanske aldrig tvingas utkämpa ett krig i stadsmiljö själv, men jag vill gärna lära mig hur man gör. Det känns som intressant kunskap att sitta på.
Så... Finns det spel som lär folk om saker? Regler och spel tenderar ju att sakna sådan agenda; de ser ut som de gör för att "det är så spelskaparen gillar att spela", eller "för att det brukar se ut så", eller "för att spelskaparen vill skapa en effekt hos spelarna". Hur ofta är den effekten pedagogisk, didaktisk?