En del kommer hävda detta, inte sällan dessutom med argumentet att "lärare har ju lov ju! När JAG måste jobba!" varpå de glömmer bort att lärare arbetar in detta genom längre arbetsveckor (=>40h/v).
Då brukar de fylla på med att "lärare får betalt för att INTE jobba!" varmed de menar att lärare får betalt för icke-undervisningstid. För egen del så skiter jag gärna i att förbereda lektioner, rätta prov och föra in närvaro/betyg/omdömen. Jag undervisar hellre enbart. Men andra, politiker, rektorer, kollegor, föräldrar och elever brukar påtala för mig att det är viktigt. Så, då måste jag ju göra det. Och jag vill nog ha betalt oavsett om jag för in närvaro/omdömen eller undervisar. Jobb är jobb.
Men just nu tycker jag att lärargnället är extra gnälligt. Jag undrar varför och har läst en del för att förstå detta gnällande. Man vill ha:
–mer betalt
–mindre administration
–mer tid att undervisa
–speciallärarhjälp när sådan behövs
Och jag tycker nog att lärargnället verkar rimligt i de allra flesta fall. Jag kan tex inte få ihop varför lärare ska läsa 4,5 år på högskola precis som en ingenjör, men ändå få så lite lön?
Kanske har lärare för lång utbildningstid? Jamen, förkorta den då? Gör den till en max tvåårig utbildning (inkl. praktik). Nej, se det går inte, för man måste ju lära sig så mycket som lärare: ämnet, ämnesdidaktik, betygssättning, bla bla.
Alltså borde de få högre lön. Vilket är en samhällsekonomisk omöjlig lösning eftersom kommunerna inte har pengar. I Haninge leder det till att gymnasieutbildningar som är dyra läggs ned. Haningeungarna får väl resa till en friskola i stället.
Men måste inte lärare VISA vad de har gjort? Och BEVISA att de har ägnat sig åt riktig undervisning? Hur ska jag, förälder till Kalle von Fikonskalle 13 år, VETA att läraren har gjort vad den ska? Kalle verkar ju inte ha lärt sig.
Tja, okejdå. Lärare ska bli mer av administratörer, men då måste de få tid att ägna sig åt detta. Och det kostar pengar. Är det försvarbart att vi låter skattemedel bekosta den typen av administration?
Dessutom: kan någon tala om för mig hur man undervisar "på rätt sätt"? Tydligen har människan haft undervisning i olika skolor i åtminstone tvåtusen år utan att vi har hittat den "perfekta undervisningsmetoden" eller vet vilka ämnen som ska undervisas och på vilket sätt. Läroplanerna förändras dessutom hela tiden.
Mer tid att undervisa? Tja, visst kan jag tänka mig att det handlar om EFFEKTIVITET! Bra lärare slösar inte bort tid och klarar sig då på mindre undervisningstid. Men hur vet vi vad en elev behöver? Flickor verkar generellt sett kräva mindre tid än pojkar och elever i Djursholm verkar inte behöva lika mycket undervisning som elever i Åkersberga. Hur lång tid får det ta för en elev att lära sig något? Vilken måttstock ska vi använda?
En annan fråga: vad ska vi göra med alla INEFFEKTIVA lärare utan att bryta mot lagar på anställningsområdet? Hur tar vi reda på att en lärare är INEFFEKTIV? Kan man vara INEFFEKTIV under en period för att senare bli EFFEKTIV under en annan? Vad avgör egentligen att man är EFFEKTIV som lärare?
Speciallärare då? Tja, jag kan tänka mig att alla inte måste lära sig exakt samma saker. En del stolpskott kan få gå omkring och vara så pucklade som mina fördomar om dessa gör gällande. Men då får vi något av ett demokratiskt problem, för hur ska vi veta vem som är duktig nog att få gå i skola? Och om folk inte går i skola, vilka förväntningar kan samhället ha på dem? Kan man få begå brott med motiveringen att man är för dum för att förstå att det är skillnad på "ditt" och "mitt"? Så om vi vill att barn som behöver extra hjälp ska få denna hjälp behöver vi också speciell kompetens för detta. Eller ska lärare klara av att undervisa "normala" elever samtidigt som de ger elever med "speciella behov" det dessa behöver? Exakt samtidigt?
---
Jag uppfattar att det finns i första hand borgerliga tyckare som gärna ställer krav, men som inte svarar på hur man ska gå tillväga för att komma åt skolans olika problem. Mer än att vi borde ställa högre krav på lärarna.