Nekromanti Lärare sökes!

J_L_Seagull

Veteran
Joined
17 Mar 2006
Messages
114
Location
Stockholm
Som överarbetad och underbetald lärare av åldrarna 13-15 år ("högstadiet" eller som det mer politiskt korrekt heter grundskolans senare del) så kan jag bara instämma.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Det enda jag har att invända mot är:

En vaktutbildning eller tjänstgöring inom ordningspolisen är att före­dra.
Men det är nog mest för att jag är så trött på bilden av skolan som krigszon, med bråkiga ungar som lever rövare och slåss etc.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Rolig. Instämmer med krank, men jag tolkade det som att våra arbetsgivare vill att vi ska vara ordningspoliser med väktarutbildning som gärna slår våra elever och beslagtar deras egendom... vilket de ju faktiskt vill... Att det inte ska vara så och att lärare inte behöver vara så för att verksamheten ska fungera är ju en helt annan fråga :gremsmile:
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Jag tycker man skall se den länkade artikeln som rent humoristiskt om än satirisk. Mina egna erfarenheter som lärare och mina politiskta åsikter kanske inte helt överrensstämmer med satiren i artikeln.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
En del gnäller för att människan är gnällig till sin natur. Vitulv har rätt. Men lärare verkar gnälla rätt mycket över att de har fått ett uppdrag som de inte har förutsättningar att klara av. Är det gnälligt?

Är det gnälligt när soldater kräver riktiga fordon i Afghanistan för att klara av sina uppdrag?

Jag skulle inte säga det. Jag skulle säga att vi måste balansera våra mål med vad det får kosta. Och konstatera att ju högre mål vi avkräver lärare, desto dyrare lär det bli. Speciellt om alla elever ska nå dessa mål.

Frågan är om lärargnället är specifikt för lärarkåren?

En del kommer hävda detta, inte sällan dessutom med argumentet att "lärare har ju lov ju! När JAG måste jobba!" varpå de glömmer bort att lärare arbetar in detta genom längre arbetsveckor (=>40h/v).

Då brukar de fylla på med att "lärare får betalt för att INTE jobba!" varmed de menar att lärare får betalt för icke-undervisningstid. För egen del så skiter jag gärna i att förbereda lektioner, rätta prov och föra in närvaro/betyg/omdömen. Jag undervisar hellre enbart. Men andra, politiker, rektorer, kollegor, föräldrar och elever brukar påtala för mig att det är viktigt. Så, då måste jag ju göra det. Och jag vill nog ha betalt oavsett om jag för in närvaro/omdömen eller undervisar. Jobb är jobb.

Men just nu tycker jag att lärargnället är extra gnälligt. Jag undrar varför och har läst en del för att förstå detta gnällande. Man vill ha:

–mer betalt
–mindre administration
–mer tid att undervisa
–speciallärarhjälp när sådan behövs

Och jag tycker nog att lärargnället verkar rimligt i de allra flesta fall. Jag kan tex inte få ihop varför lärare ska läsa 4,5 år på högskola precis som en ingenjör, men ändå få så lite lön?

Kanske har lärare för lång utbildningstid? Jamen, förkorta den då? Gör den till en max tvåårig utbildning (inkl. praktik). Nej, se det går inte, för man måste ju lära sig så mycket som lärare: ämnet, ämnesdidaktik, betygssättning, bla bla.
Alltså borde de få högre lön. Vilket är en samhällsekonomisk omöjlig lösning eftersom kommunerna inte har pengar. I Haninge leder det till att gymnasieutbildningar som är dyra läggs ned. Haningeungarna får väl resa till en friskola i stället.

Men måste inte lärare VISA vad de har gjort? Och BEVISA att de har ägnat sig åt riktig undervisning? Hur ska jag, förälder till Kalle von Fikonskalle 13 år, VETA att läraren har gjort vad den ska? Kalle verkar ju inte ha lärt sig.

Tja, okejdå. Lärare ska bli mer av administratörer, men då måste de få tid att ägna sig åt detta. Och det kostar pengar. Är det försvarbart att vi låter skattemedel bekosta den typen av administration?
Dessutom: kan någon tala om för mig hur man undervisar "på rätt sätt"? Tydligen har människan haft undervisning i olika skolor i åtminstone tvåtusen år utan att vi har hittat den "perfekta undervisningsmetoden" eller vet vilka ämnen som ska undervisas och på vilket sätt. Läroplanerna förändras dessutom hela tiden.

Mer tid att undervisa? Tja, visst kan jag tänka mig att det handlar om EFFEKTIVITET! Bra lärare slösar inte bort tid och klarar sig då på mindre undervisningstid. Men hur vet vi vad en elev behöver? Flickor verkar generellt sett kräva mindre tid än pojkar och elever i Djursholm verkar inte behöva lika mycket undervisning som elever i Åkersberga. Hur lång tid får det ta för en elev att lära sig något? Vilken måttstock ska vi använda?
En annan fråga: vad ska vi göra med alla INEFFEKTIVA lärare utan att bryta mot lagar på anställningsområdet? Hur tar vi reda på att en lärare är INEFFEKTIV? Kan man vara INEFFEKTIV under en period för att senare bli EFFEKTIV under en annan? Vad avgör egentligen att man är EFFEKTIV som lärare?

Speciallärare då? Tja, jag kan tänka mig att alla inte måste lära sig exakt samma saker. En del stolpskott kan få gå omkring och vara så pucklade som mina fördomar om dessa gör gällande. Men då får vi något av ett demokratiskt problem, för hur ska vi veta vem som är duktig nog att få gå i skola? Och om folk inte går i skola, vilka förväntningar kan samhället ha på dem? Kan man få begå brott med motiveringen att man är för dum för att förstå att det är skillnad på "ditt" och "mitt"? Så om vi vill att barn som behöver extra hjälp ska få denna hjälp behöver vi också speciell kompetens för detta. Eller ska lärare klara av att undervisa "normala" elever samtidigt som de ger elever med "speciella behov" det dessa behöver? Exakt samtidigt?

---

Jag uppfattar att det finns i första hand borgerliga tyckare som gärna ställer krav, men som inte svarar på hur man ska gå tillväga för att komma åt skolans olika problem. Mer än att vi borde ställa högre krav på lärarna.

Ja, okejdå, låt oss ställa högre krav på lärarna (vilka faktiskt borde tacka och ta emot!).

Vi har väl alla känt hur stimulerande och inspirerande det är att få höra hur dålig man är och att man borde bli bättre? Och att lönen för det man gör är alldeles för högt satt. Lärare borde faktiskt SKÄMMAS MER! De gör ett dåligt jobb som de administrerar för lite samtidigt som de är lediga för mycket PLUS att de får för hög lön för detta! Jag blir faktiskt förbannad bara av att tänka på det!

Ja, låt oss ställa högre krav på lärarna och låt mig byta jobb. Jag vill inte vara lärare längre.

För det är så mycket lättare att se brister hos andra än det är att se sina egna. Jag vill också gnälla på lärarna!
 
Top