KH Lärdom kontra lagkunskap

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Började skumma Smörjmästarens vila igen inför förmodad ankomst till Krilloan för rollpersonena. Då snubblade jag på att slå Lärdom för att känna igen ett släktemblem (på galningens ring i upptakten till äventyret). Jag har hittills skuffat heraldiska spörsmål till Lagkunskap och tolkat Lärdom mer som alkemi, naturfilosofi, filosofi, historia, astronomi, sådant. Det blir så klart en mängd gränsfall mellan Lärdom, Legender och Lagkunskap men vad säger ni andra och hur har ni som skapare tänkt?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,086
Lagkunskap täcker juridik och förvaltning - vilket kan kännas snävt, men den används inte bara för att få kunskap, utan även aktivt vid rättstvister, förhandlingar etc. Så det är inte en ren kunskapsfärdighet utan ligger även nära t.ex. Handel.

Legender täcker historia, legender, myter och hjälteberättelser. Historia faller inom den här kategorin eftersom den Athosiska historietraditionen sällan är pålitilig och ofta är muntlig.

Lärdom täcker då allt det övriga du nämner, liksom skrivkunskap.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,092
Location
Ereb Altor
Jag har hittills skuffat heraldiska spörsmål till Lagkunskap
Sedan beror det på varför man skulle känna igen ett heraldiskt emblem. Är det lokala tullarnas flagg så känner ju varje handlare (och smugglare) till den, är det någon långväga friare på ingång som gäst till balen så är det snarare lärdom. Är det en uråldrig symbol funnen på mystisk amfora kan det mycket väl vara Legender. Och dessa kan såklart även överlappa som du säger.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,867
Location
Värnhem, Malmö
Taktik borde säkert också kunna hjälpa en hel del när det handlar om att känna igen emblem för berömda krigare, legoknektsförband eller liknande. Om man inte vet vilka motståndarna är har man ju en tydlig nackdel när man ska planera sin taktik.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,086
Sedan beror det på varför man skulle känna igen ett heraldiskt emblem. Är det lokala tullarnas flagg så känner ju varje handlare (och smugglare) till den, är det någon långväga friare på ingång som gäst till balen så är det snarare lärdom. Är det en uråldrig symbol funnen på mystisk amfora kan det mycket väl vara Legender. Och dessa kan såklart även överlappa som du säger.
Ja, vårt tips rent allmänt är att låta RP motivera varför de kan använda en färdighet för ett särskilt syfte, och vara generös i tolkningen.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Om man har lärdom 100% kan man då typ allt.
Givet hur exempelvis Hantverk är konstruerad så har jag tolkat det som att vissa specialistkunskaper i ett antal underområden inte inkluderas i Lärdom. Därtill kan ju slaget vara stängt fem snäpp och plötsligt har du enbart 50% chans att lyckas. Typ all "vanlig" kunskap givet kunskapsnivåer i ett senmedeltida samhälle minus exempelvis Lagkunskap och Legender har jag tolkat det som.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Om man har lärdom 100% kan man då typ allt.
Möjlighet till kunskap kan även vara villkorad. I Smörjmästarens sista vila finns i introduktionen "Rollpersoner som bekanta med Krilloan kan med Lärdom inse att..."

Så för att "veta allt" måste man varit på väldigt många ställen och läst väldigt många skriftrullar/kodexar/stentavlor och så vidare.
 
Top