Nekromanti Läsa böcker är bra, varför gör du inte det?

Nightowl

Champion
Tillägg... (OT)

Internet kan vara bra när det gäller smala ämnen och aktuella ämnen. Det är billigt och lätt att publicera på Internet, så det är enklare för små aktörer att komma fram och att uppdatera ofta.

Problemet med datorn som informationskälla är nog inte det vanliga som lärare klagar över - att ungarna tror allt de läser på Internet (lärarna tror allt som är tryckt). Problemet är att det är förrädiskt enkelt att hitta någon information på nätet genom rent mekaniska söktekniker, så lekmannen hittar ofta kass (otillräcklig, för svår, vinklad etc) information.

Vad gäller folkbiblioteken är vi bra, men fortfarande för dåliga på att ställa frågor om folks frågor till oss (räkna inte med att de vet vad de vill veta, men man borde räkna med att yrkesfolk som sysslar med det hela dagarna borde kunna ställa de relevanta frågorna). Och folk är för dåliga på att komma på att utnyttja oss - förutom den nya horden av folk som vuxenstuderar och omskolar sig, och dem har vi sällan resurser att hjälpa.

För övrigt går folk med i facket i Sverige för att man skall gå med i facket. Det är ungefär som i USA; folk går i kyrkan (eller synagogan, eller templet om man är mormon, eller en lokal moské om... ni fattar) därför att man SKA göra det.

Erik

Nightowl

Champion
Re: Upp till kamp, trälar i alla stater...

Du svarade inte på min fråga.
Det är för att svaret var för enkelt, fuskis. Alla behöver naturligtvis inte läsa. Det finns definitivt inte någon anledning att läsa för att överleva eller ens för att bli lycklig.

Och min empiriska undersökning visar att folk blir uppmuntrade att inte läsa. Att du inte blev det skall du vara lycklig för.

Vad jag menade - lite snett - är att det för det första är fel att sluta uppmuntra folk att läsa, eftersom det finns krafter som försöker hindra de som kanske skulle vilja läsa att göra det.

För det andra kan man utnyttja läsandet för att ha makt över andra, och alla bör ha den chansen. Det har de fortfarande inte.

Det finns definitivt folk som inte vill läsa - jag känner ett par bibliotekarier som inte gör det - men de kan ju låta bli, utom när de stackarna gick i skolan förstås (en institution som ofta gör sitt bästa för att folk inte skall vilja läsa).

Erik, läser ibland ganska lite.

Johan Granberg

Swordsman
En aning OT och kanske lite stötande.

Okej, jag känner ingen större motivation att slänga mig in i debatten just nu eftersom det mesta redan verka ha sagts, så jag väljer att posta ett kul litet flygblad som jag vet kanske inte har så mycket med saken att göra egentligen förutom att det handlar om just folk som är oroade över dessa siffror...

Läsrörelsen suger hästballe

chrull

Stockholm Kartell
Re: Dyra pocketböcker?

okej. jag kanske tog i lite där. Men sfbok tar runt 150-200kr för de pocketböcker de har som jag faktiskt är intresserad av...

chrull

Johan Granberg

Swordsman
Re: Okunnighet är svaghet

Håller med till 100%

Dessutom:
Den läsning som utgör större delen av dessa siffror handlar förmodligen snarare om kioskdeckare i stil med Liza Marklunds dussinhistorier än litteratur som faktiskt är givande på något plan utöver underhållning.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Anledningar till varför jag inte läser:

Biblioteket ska vi inte prata om. Det finns inget på ett bekvämt avstånd, och de har aldrig något av intresse. Nej fy.
Och här, min käre kritiker, har du faktiskt fel. Det är bara det att du inte har upptäckt vad som faktiskt döljer sig bland dammiga bibliotekshyllor. Biblioteken innehåller mer än vad man kanske skulle kunna ana, och även om man tror sig bara gilla en viss form av fantasy eller science fiction stämmer det inte i de allra flesta fall.

/Dimfrost

Feuflux

omjonasson.se
Skriva av sig lite

Det finns ingenting som förenar folk lika väl som gemensamt hat
- Henry Rollins

Aha, alltid är det nån som redan kommit på allting man klurar ut själv även om min egna variant inte var helt identiskt. "Ingenting förenar folk lika bra som att hitta en gemensam fiende att gnälla på."

Angående inlägget/tråden. Jag läser mindre sedan jag började på universitetet än jag gjorde tidigare. Vad beror nu detta på? Ingen vet, men jag sitter fan mycket mer vid datorn än tidigare (surprice, egen dator + fast internet + nördig kille brukar lätt leda in på den vägen) så vi skyller på den.

Sen jag flyttade hemifrån har jag bl.a. läst Stiftelsetrilogin och de båda "introböckerna" och varit storförtjust så jag har ingalunda glömt bort hur man läser. :gremtongue: Däremot ser jag fortfarande ut som ett ufo när jag tittar in i era boktrådar på kulturforumet och märker hur extremt låg min känna-igen-titeln-frekvens är.

Varför läser jag inte mer då? Jag gillar ju att läsa (så länge det är kul böcker vad nu det innebär). Har lovat en polare att låna hans Pratchettböcker och plöja och jag har lovat en annan polare att låna hans Jordanböcker och plöja. Men gör jag det? Nope. Jag sitter i vrålrutan och tråkar ut folk istället :gremgrin:

Är det ett problem att folk läser för lite böcker?
1) om att läsa fler böcker skulle dra ner lite på sär skrivningar, flestavnignar och liknande som jag ibland tycker härjar loss lite för mycket både här och där (det är mina gnälliga pensionärsgener som spökar tror jag) så är det ett problem.
2) ifall böcker bara ger en kul/spirituell/tankeväckande upplevelse så är det inget problem (då får väl de som inte läser leva med sin förlust då).

Kom jag fram till nånting nu? Näe. Egentigen ger jag blanka fan i hur mycket folk läser, förutom onlineserier då, alla borde läsa mer onlineserier. Speciellt It's Walky vars persongalleri spöar skiten ur allt jag någonsin sett förut.

chrull

Stockholm Kartell

Jag har inte alls fel. Senast jag kollade så hade biblioteket jag bor närmast, inte en enda buorroughs, inte en enda Noon, inte en enda bok jag kunde komma på som jag faktiskt ville läsa.

Fantasy? ja. Böcker på konstiga språk? Ja. Men inget av det vill jag ha.

chrull

Dimfrost

Special Circumstances

Okej, eftersom du bor i Stockholm antog jag att du hade tillgång till ett relativt välutrustat bibliotek, och använde Linköpings bibliotek som min måttstock. Rent allmänt finns det så mycket bra litteratur folk missar eftersom de inte känner till att den finns: Jorge Luis Borges, Thomas Pynchon, Gene Wolfe... alla böcker som ger mängder av inspiration till vilken rollspelskampanj som helst. Och vidunderligt bra därutöver, förstås, om någon mot förmodan inte sväljer rollspelsmoroten. :gremgrin:

/Dimfrost

chrull

Stockholm Kartell
Re: Don't get your panties in a knot

Det blir väldigt lätt en synnerligen obalanserad debatt när ett gäng bokmalar sitter och ojar sig över att människor, som de inte vet ett dugg om, inte läser lika mycket som de själva. Man kan lära sig saker på andra sätt. Och vi måste även acceptera att de finns de som inte finner samma glädje i att läsa som vi gör.

Men det har jag vä redan sagt? fast på ett fulare sätt? :gremgrin:

chrull

chrull

Stockholm Kartell

Är det fjantasy?

I så fall går det bort. jag vill inte läsa sådant skräp. Ge mig lite urban fantasy, eller lite cut-ups eller nått annat som känns som en ordentlig remix så är jag på :gremsmile:

chrull

Quan'talis

Swashbuckler

Är det fjantasy?

I så fall går det bort. jag vill inte läsa sådant skräp.
Jorge Luis Borges är garanterat inte fjantasy (eller fantasy utan nedvärderande stavningsvariant, för den delen. Det har han alldeles för mycket fantasi för). Däremot kan han vara en av världens bästa författare, faktiskt.

Ge mig lite urban fantasy
Gene Wolfe är kanske inte urban, direkt, men ändå fantasy när den är som minst fjantasyaktig

eller nått annat som känns som en ordentlig remix
Tja, jag vet inte vad du tycker att känns som en ordentlig remix, men pröva med Thomas Pynchon...

eller lite cut-ups
1. låna en bok på biblioteket

2. kopiera en sida

3. klipp och klistra

så är jag på
Så då är du på, med andra ord?

JPS

Dimfrost

Special Circumstances

Tja, vad kan jag säga? Jag läste chrulls inlägg, funderade på hur jag skulle formulera mig, läste Kvantes inlägg och kom fram till att jag slapp. :gremsmile: Instämmer helt med föregående talare (skribent?), helt enkelt. Quan'talis har koll på det där med god litteratur. :gremgrin:

/Dimfrost; självklart skulle jag inte rekommendera fjantasy! vet hur människa! :gremlaugh:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Bibliotek

Linköpings huvudbibliotek har "Sandman: the Dream Hunters" till utlåning. Det är vad jag kallar ett bra utbud!

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Chrull är en duttig ponke

"Men det har jag vä redan sagt? fast på ett fulare sätt? "

Ja det har du, men det hindrar inte mig ifrån att hålla låda. Det krävs mer än så för att få tyst på mig. :gremwink:

chrull

Stockholm Kartell

okej. nu har du gjort mig nyfiken. berätta mer om han Thomas. Och kanske lite kort om Gene Wolfe, men det är inte lika viktigt :gremsmile:

Quan'talis

Swashbuckler

<blockquote><font class="small">Citat Thomas Pynchon:</font><hr />
"You one of those right wing nut outfits?" inquired the diplomatic Metzger.
Fallopian twinkled. "They accuse us of being paranoids."
"They?" inquired Metzger, twinkling also.
"Us?" asked Oedipa [/quote]

The reality is in this head. Mine. I'm the projector at the planetarium, all the closed little universe visible in the circle of that stage is coming out of my mouth, eyes, and sometimes other orifices also. [/quote]

<blockquote><font class="small">Citat William Gibson:</font><hr />
Pynchon is a kind of mythic hero of mine [/quote]

"Personal density," Kurt Mondaugen in his Peenemünde office not too many steps away from here, enunciating the Law which will one day bear his name, "is directly proportional to temporal bandwidth."
"Temporal bandwidth," is the width of your present, your now. It is the familiar "[delta-] t" considered as a dependent variable. The more you dwell in the past and in the future, the thicker your bandwidth, the more solid your persona. But the narrower your sense of Now, the more tenuous you are. [/quote]

M-maybe there is a Machine to take us away, take us completely, suck us through the electrodes out of the skull 'n' into the Machine and live there forever with all the other souls it's got stored there. It could decide who it would suck out, a-and when. Dope never gave you immoratality. You hadda come back, every time, into a dying hunk of smelly meat! But We can live forever, in a clean, honest, purified, Electroworld-- [/quote]

<blockquote><font class="small">Citat The Simpsons executive producer Al Jean & IGN DVD Editor Andy Patrizio:</font><hr />
"We have a show coming up where Marge writes a novel and gets endorsements from writers playing themselves, including Tom Clancy, Thomas Pynchon-"

"How did you get him?"

"We got him. (laughs) He was really nice."

"Oh well of course, he's not seen, right?"

"He's wearing a paper bag over his head, but it is his voice."

"Oh that's priceless. I hope somebody gets the joke. Actually, I think getting J.K. Rowling is a bigger coup because she is better-known." [/quote]

Each will have his personal Rocket. [/quote]

"I am told of certain Stars, in the Chinese system of Astrology, which are invisible so long as they keep moving, only being seen when they pause. Might thy Golem also share this property?"
The Company rushed to enlighten Dixon. "'Tis shar'd with this whole accursèd Continent," the quarrelsome Carrot-top lets him know, waving his Rifle and narrowly missing several Tankards upon the Table.
"-- Which, as if in answer to God's recession, remain'd invisible, denied to us, till it became necessary to our Souls that it come to rest, self-reveal'd, tho' we pretend to 'discover' it...."
"By the time of Columbus, God's project of Disengagement was obvious to all, -- with the terrible understanding that we were to be left more and more to our own solutions."
"America, withal, for centuries had been kept hidden, as are certain Bodies of Knowledge. Only now and then were selected persons allow'd glimpses of the New World,--"
"Never Reporters that anyone else was likely to believe, -- men who ate the Flesh and fornicated with the Ghosts of their Dead, murderers and Pirates on the run, monks in parchment Coracles stitched together from copied Pages of the Book of Jonah, fishermen too many Nights out of Port, any Runagate craz'd enough to sail West."
"All matters of what becomes Visible, and when. Revelation exists as a Fact, -- and continues, as Time proceeds. If new Continents may become visible, why not Planets, sir...." [/quote]

JPS

DanielSchenström

Swashbuckler
Tja, det behövs inte läsas böcker, information kan lika gärna fås via teve eller dator, eller dagstidningar, vecko eller månadsdito.

Och nej, det är inte bra att tvingas till något, ens att läsa böcker i skolan. De av oss som är väldigt antitvång som jag är, presterar sämre och tappar intresse när nåt tvingas på oss.

Böcker är inte viktiga i sig. Kunskap är det dock.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Missa förr all del inte Borges. Han skrev noveller som i många fall mycket väl skulle kunna betecknas som fantasy (utan j) - den term som används är, har jag för mig, "magisk realism", ofta mycket tankeväckande och intressanta (världar inrymda i bibliotek, odödliga legionärer, you name it). Eftersom de är i novellform är det lätt att komma igång med läsandet utan att behöva starta någon roman eller liknande.