Läsa chip på katt?

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Jag har haft katter, hundar, och fåglar förut :) Och fått ringorm av kattbett vid tillfälle. Det första jag gjorde när jag kommit in var att tvätta såren ordentligt med tvål och vatten. Kommer att hålla koll.
När uppdaterade du ditt stelkrampsvaccin senast?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
När uppdaterade du ditt stelkrampsvaccin senast?
... I min ungdoms år...

Djurskyddet har varit här och hittat ett chip. Katten har ett ID-nummer!

... Som inte finns registrerat i någon databas...

Men den har kommit fram från sitt gömställe och utforskat lägenheten. Nu ligger den tryckt mot mig och spinner.

Tills vidare heter den här katten Våfflan och bor här 😄 om varken jag, djurskyddet, eller polisen hittar en ägare inom tre månader blir den situationen permanent!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Vi kräver bilder! :love:
Forumet har så låga filstorleksbegränsningar!

Jag har för övrigt kompletterat min anmälan till polisen nu på morgonen. Och hittegodsavdelningen ringde upp senare för att dubbelkolla. Buden från Länsstyrelsens djurskydd, Polisen, och föreningen Djurskyddet är som följer:
- Katter är hittegods
- Katter är inte hittegods
- Polisen har ansvar över hittegods
- Men kan inte ta hand om katter i Västerbotten
- Länsstyrelsens djurskydd hänvisar till Polisen
- Polisen vill helst att en pratar med Länsstyrelsens djurskydd, eller föreningen Djurskyddet
- Föreningen Djurskyddet har koll på allt och är lite småless på att behöva hjälpa polisen med saker som att söka efter ID-registreringar i publika databaser
- Att ta in en katt på det här sättet kan eventuellt vara stöld
- Men kanske inte är det ändå eftersom jag pratat med Polisen, Länsstyrelsen, och Djurskyddet
- Vissa poliser tror att det skulle vara mindre stöld om Djurskyddet -- en förening -- gjorde det istället för jag. De kan inte förklara varför det skulle vara så
- Det finns tre publika databaser som ID-numret kan vara registrerat i
- En av dem är Jordbruksverket, som fick ansvaret första januari 2023
- Jordbruksverket tappar ibland bort registreringsformulär som skickats in
- Samt naturligtvis att många glömmer bort att skicka in sagda formulär
- Polisen vill att jag ska försöka lokalisera ägaren via facebook. De har inte svar på hur det ska gå till om jag inte har facebook
- Djurskyddet har facebook och superkoll på alla grupper som kan vara relevanta; de fixar gärna

Nu när hela cirkusen gått några varv är alla nöjda.

Übereil

Swashbuckler

Jag har för övrigt kompletterat min anmälan till polisen nu på morgonen. Och hittegodsavdelningen ringde upp senare för att dubbelkolla. Buden från Länsstyrelsens djurskydd, Polisen, och föreningen Djurskyddet är som följer:
- Katter är hittegods
- Polisen vill helst att en pratar med Länsstyrelsens djurskydd, eller föreningen Djurskyddet
- Föreningen Djurskyddet har koll på allt och är lite småless på att behöva hjälpa polisen med saker som att söka efter ID-registreringar i publika databaser
- Men kanske inte är det ändå eftersom jag pratat med Polisen, Länsstyrelsen, och Djurskyddet
- Vissa poliser tror att det skulle vara mindre stöld om Djurskyddet -- en förening -- gjorde det istället för jag. De kan inte förklara varför det skulle vara så
- Polisen vill att jag ska försöka lokalisera ägaren via facebook. De har inte svar på hur det ska gå till om jag inte har facebook
- Djurskyddet har facebook och superkoll på alla grupper som kan vara relevanta; de fixar gärna

Man verkligen hör Benny Hill-temat i bakgrunden...

Übereil

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo

- Katter är hittegods

Låter som att du genomlevt en bok skriven av Kafka! 😁

Tarsus

Warrior
Om du stjäl något med ett värde på under 1250 kronor är det ringa stöld och om jag minns rätt så måste man då bevisa avsikt för att det ska leda till straff. Jag antar att en vanlig katt har ett värde på cirka 0 kronor och i och med att dina försök att hitta ägaren är väldokumenterade så går det inte att hävda att du haft för avsikt att stjäla den om du låter den bo hos dig. Det här är naturligtvis ren killgissning, men jag undslapp en polisanmälan efter att ha gjort ett misstag i snabbkassan eftersom varornas värde låg under gränsen och en genomgång av datan/säkerhetskamerorna ändå skulle visa vad jag gjorde fel.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det här blir nog sista uppdateringen, antar jag.

Kattens ägare är funnen, och bor snett mittemot mig :LOL: Våfflan heter egentligen Bamse. Han har så här stora tovor för att de inte lyckats få bukt med dem och väntetiden till bokad klippning är en månad.

Barnen kommer få säga hejdå till Bamse i eftermiddag, sen släpper jag ut honom och skickar över Saga med kattleksaken hon köpt åt honom :) Ägaren låter hälsa att vi är välkomna över för att kela med Bamse, och ännu mer för att kela med hans ännu keligare kompis Simba som är innekatt.

Så vi kommer att träffa Bamse då och då, och dessutom veta att han faktiskt har ett gott hem!

clarence redd

FrostByte Books
Skönt att det ordnade sig för Bamsevåfflan. Är ni sugna på att skaffa katt så finns det en del ställen som tar hand om bortsprungna och övergivna katter. Alla möjliga åldrar, färger, storlekar och personligheter brukar finnas. Det är ofta enklare än kattungar, som behöver mer tillsyn i början.