Nekromanti Läsa och se

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Vad är det som ger dig inspiration till Saga.

Jag har själv funderat över vad jag ska läsa och se (och vad mina spelare ska kolla på och läsa).

Här kommer några filmer och böcker som ger mig inspiration:

FILM

Kingdom of Heaven
Albiska tempelriddare färdas genom Pannonska riket för att delta i strider mot söderns söner och den svart religionen.

Rosens namn
Ett kloster eller kanske magikerkonvent där två munkordnar möts och där även Hexenjagt dyker upp. Mysteriäventyr.

Robin Hood - Prince of Theives
Äventyr i skogen. Sköna damer och en förlorad son. Diaboliska mörkermagiker påverkar fogden i staden.

Hamlet (Mel Gibson), MacBeth (Kenneth Branagh)
och Henry V (Kenneth Branagh)
Borgar, mysterier och allt i en skön Shakespear/albisk kompott.

Braveheart
Calanor och klankrig. Albion försöker öka sitt inflytande på sin norra granne som inte vill vika för den nya religionen och kontinentens kultur.

Den 13:e krigaren
En pannonsk soldat som kommer till vikingarnas domäner i Hamar och Skajgland.

BÖCKER

Vanliga, hederliga historieböcker. Hur var det på medeltiden i Sverige och Europa?

Böcker om celtisk kultur, vikinga kultur och orientisk kultur.

Påven Johanna
Flicka som växer upp i Albion men drömmer om det Pannonska riket.

Massa Shakespear!

Sagan om Paksenarrion (tre delar)
En flicka från Albion som drömmer om riddarliv och hamnar mitt i stora intriger nere på kontinenten.

JA, det var typ, några, av de saker som inpirerar mig till spel Av rollspelet Saga.

Vad har du för tips?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fiests RIFTWAR-trilogi... Midkemia och Arcadia har en del gemensamt i stämning.

Kerrs Daggerspell med efterföljande böcker med sin keltiska känsla passar bra med Saga.

Allt om Kung Arthur (gärna Merlin-böckerna av Mary Stewart).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Ladyhawke

Ladyhawke: Sann kärlek, stark förbannelse, ond biskop, lustig tjuv, slemmiga kloaker, blanka svärd.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Re: Ladyhawke

Ladyhawke är guld! Oj vad den förde med sig drömmar när jag var ung. Fantastiska äventyr. Mysig fantasy utan att vara plastig. Och Rutger Hauer i högform. Filmen har gjort så starkt intryck på mig att jag gärna gör obskyra referenser till den i det jag själv gör. Senaste i Noir finns en rätt tydlig koppling, för den som har lite koll. Jag minns även att huvudpersonerna Etienne och Phillipe figurerade som DoD-personer i Sinkadus nummer 3. =)

*nostalgi*

(och jag är väl med i den mycket exklusiva skara som faktiskt gillar synthmusiken)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ladyhawke

är det inte Alan Parson Projekt som gjort musiken (får kolla på imdb)?

Bra är den i alla fall, även om vissa grejer i designen (misstänker att detaljister får spader av rustningarna) känns lite daterade idag... men som 80-talsfilm är den ju schysst. Och bra story.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Nostalgi

Jag minns även att huvudpersonerna Etienne och Phillipe figurerade som DoD-personer i Sinkadus nummer 3. =)
Just så. Jag flyttade till Stockholm i april 1985 och började på Äventyrsspel. En kort tid därefter gick jag och såg Ladyhawke och blev entusiastisk. En av mina första uppdrag blev att skriva klart Sinkadus nr 3. Detta resulterade bland annat i texterna om Caddo och om Navarre/Philippe.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Ladyhawke

Jag måste ju tillägga att den är väldigt mycke Saga och Arcaria också.

Man vill gör ett äventyr i Talmont eller något när man ser den.

P.S. Jag älskar Rutger Hauer D.S. :gremwink:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Ladyhawkes musik

Enligt IMDB är musiken av Andrew Powell.

Svenska Wikpedia skriver följande om Alan Parsons Project:

Alan Parsons Project skilde sig från andra grupper genom att de använde olika studiomusiker och studiosångare till varje album. Dock återkom flera musiker och sångare och en kärna utkristalliserades snart, bestående av Stuart Elliott (trummor), David Paton (bas), Ian Bairnson (gitarr), arrangören Andrew Powell och sångare som Chris Rainbow, Lenny Zakatek och John Miles.
Så du hade rätt på något sätt.

<font size="1">Edit: Wikpedia-text inlagd.</font size>
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Re: Ladyhawke

är det inte Alan Parson Projekt som gjort musiken (får kolla på imdb)?

Korrekt. Jag har soundtracket på CD hemma. Det gjorde att jag köpte mer stuff av dem - en av deras låtar är bland annat med i slutstriden i Snuten i Hollywood också.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ladyhawke OT

Klart bäst är ju de första tre skivorna: E A Poe-skivan, I Robot-skivan och Pyramid.

Han producerade för övrigt the Dark Side of the Moon...
 
Top