Andy
Vila i frid
Vad är det som ger dig inspiration till Saga.
Jag har själv funderat över vad jag ska läsa och se (och vad mina spelare ska kolla på och läsa).
Här kommer några filmer och böcker som ger mig inspiration:
FILM
Kingdom of Heaven
Albiska tempelriddare färdas genom Pannonska riket för att delta i strider mot söderns söner och den svart religionen.
Rosens namn
Ett kloster eller kanske magikerkonvent där två munkordnar möts och där även Hexenjagt dyker upp. Mysteriäventyr.
Robin Hood - Prince of Theives
Äventyr i skogen. Sköna damer och en förlorad son. Diaboliska mörkermagiker påverkar fogden i staden.
Hamlet (Mel Gibson), MacBeth (Kenneth Branagh)
och Henry V (Kenneth Branagh)
Borgar, mysterier och allt i en skön Shakespear/albisk kompott.
Braveheart
Calanor och klankrig. Albion försöker öka sitt inflytande på sin norra granne som inte vill vika för den nya religionen och kontinentens kultur.
Den 13:e krigaren
En pannonsk soldat som kommer till vikingarnas domäner i Hamar och Skajgland.
BÖCKER
Vanliga, hederliga historieböcker. Hur var det på medeltiden i Sverige och Europa?
Böcker om celtisk kultur, vikinga kultur och orientisk kultur.
Påven Johanna
Flicka som växer upp i Albion men drömmer om det Pannonska riket.
Massa Shakespear!
Sagan om Paksenarrion (tre delar)
En flicka från Albion som drömmer om riddarliv och hamnar mitt i stora intriger nere på kontinenten.
JA, det var typ, några, av de saker som inpirerar mig till spel Av rollspelet Saga.
Vad har du för tips?
Jag har själv funderat över vad jag ska läsa och se (och vad mina spelare ska kolla på och läsa).
Här kommer några filmer och böcker som ger mig inspiration:
FILM
Kingdom of Heaven
Albiska tempelriddare färdas genom Pannonska riket för att delta i strider mot söderns söner och den svart religionen.
Rosens namn
Ett kloster eller kanske magikerkonvent där två munkordnar möts och där även Hexenjagt dyker upp. Mysteriäventyr.
Robin Hood - Prince of Theives
Äventyr i skogen. Sköna damer och en förlorad son. Diaboliska mörkermagiker påverkar fogden i staden.
Hamlet (Mel Gibson), MacBeth (Kenneth Branagh)
och Henry V (Kenneth Branagh)
Borgar, mysterier och allt i en skön Shakespear/albisk kompott.
Braveheart
Calanor och klankrig. Albion försöker öka sitt inflytande på sin norra granne som inte vill vika för den nya religionen och kontinentens kultur.
Den 13:e krigaren
En pannonsk soldat som kommer till vikingarnas domäner i Hamar och Skajgland.
BÖCKER
Vanliga, hederliga historieböcker. Hur var det på medeltiden i Sverige och Europa?
Böcker om celtisk kultur, vikinga kultur och orientisk kultur.
Påven Johanna
Flicka som växer upp i Albion men drömmer om det Pannonska riket.
Massa Shakespear!
Sagan om Paksenarrion (tre delar)
En flicka från Albion som drömmer om riddarliv och hamnar mitt i stora intriger nere på kontinenten.
JA, det var typ, några, av de saker som inpirerar mig till spel Av rollspelet Saga.
Vad har du för tips?