Nekromanti Läsa på

L337

Warrior
Vad bör man läsa på i N2 regelboken för att kunna spelleda det utan att behöva titta i regelboken hela tiden?

eNo

Veteran
Stridsreglerna bör du kunna utantill. Åtminstånde de grundläggande.

Sen ser inte jag något problem med att kolla upp övriga saker efter hand. Det är betydligt viktigare att du har äventyret klart för dig än reglerna.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Vad bör man läsa på i N2 regelboken för att kunna spelleda det utan att behöva titta i regelboken hela tiden? "

Hmm. Bra fråga.
Ett visst mått av kollande i regelboken kommer man nog aldrig kunna undvika. N2 har ganska mycket regler för det mesta, och att memorisera alla är inte riktigt realistiskt.

Däremot, att försöka lära sig dom reglerna som förekommer oftast kan vara en bra idé. Jag rekommenderar varmt att du lär dig dom grundläggande stridsreglerna bra, så att dom sitter. Just i strid så är det oftast ganska viktigt med en hel del fart och fläkt, och att SL sitter och letar regler är ganska stämningsdödande.

Tips:
Ta några av dina spelare (eller alla) och sätt er ner och gör lite stridssimuleringar så att alla får känna på stridssystemet. Det brukar vi försöka göra i vår spelgrupp, och det fungerar faktiskt bra.

Grundläggande strid (alla regler som inte är markerad som frivilliga) är bra att ha på näthinnan, och om man inte kan dom så bör man kunna slå upp dom kvickt och kolla upp dom detaljerna som man har glömt bort.
Pansarreglerna, om penetration och skyddsvärden bör sitta utan att behöva kika upp dom. Om någon av dina spelares karaktärer har en av dom kampkonsterna som finns i Offensiv så bör du kika lite granna på dom tekniker som han behärskar, så du har ett humm om hur dom funkar.

Dom [Frivilliga reglerna] är dock inte alls lika viktiga att hålla lika hård koll på. I alla fall inte alla. Dom som er spelgrupp använder er mest av bör du nog kunna (fast dom reglerna som ni använder ofta kommer du troligtvis lära dig hur som helst).

Ett sista tips kan vara att skaffa spelledarskärmen om du inte redan har den. Den är väldigt praktisk då den samlar dom flesta stridsrelaterade tabellerna från regelboken på ett och samma ställe. Dessutom så medföljer ett litet behändigt häfte med alla dom 3 skadetabellerna (Hugg, projektil och kross) samt träffområdestabellen. Detta häfte använder jag konstant, vilket gör att man inte behöver sitta med regelboken öppen på sidan med träfftabellern.
(Dessutom så är krosstabellen i regeleboken felaktig. Om du inte har dom nya tabellerna från spelledarskärmen så kan du ladda ner den korrekta krosstabellen här.) Om du inte har SLskärmen så kan det vara ett tips att skriva ut skadetabellerna från Neos hemsida och häfta ihop. På så vis så avbelastar du regelboken, och kan ha andra sidor uppslagna i regelboken och ändå sitta med skadetabellerna vid dina fingertoppar.

Ett sista tips kan vara att sätta gem på viktiga sidor i regelboken så du snabbt kan slå upp dom.

Nu har jag bara fokuserat på stridsrelaterade regler, men det är trots allt där dom flesta reglerna ligger, och framför allt kravet från spelarna att man ska vara lite kvick.

Lyckat till.
/Naug, för vidare surt förvärvade visdomar

L337

Warrior
Ett problem bara, jag har inte fixat nån spelgrupp än :gremconfused:
Så det vore bra om man även kunde få lite grundläggande tips för att starta spelgrupp.

L337

Warrior
Re: Spelledare

Har alltid tänkt "fy fan va tråkigt att va spelledare, jag har sån sketen fantasi". Fast det var då man bara har varit typ 2 pers med nåt (litet på runt 0-40 sidor ungefär)rollspel utan äventyr. Om man har äventyr behöver man väl inte ha så bra fantasi. Jag tänker att beskriva något är lätt men att hitta på något utan äventyr är SKITSVÅRT.
Nu är jag den typen som egentligen tycker det är roligast att vara spelare men eftersom jag är den enda med Neotech så kommer väl jag bli den som blir spelledare.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hitta folk som är intresserade.

Tja, det bästa sättet är väl att fråga kompisar och folk i din närhet om dom vill spela rollspel.

Du kan ju prova kontaktannonsforumet, även fast jag är lite osäker hur bra det forumet är.

/Naug, spelar bara med kompisar

seinet

Swashbuckler
Re: Hitta folk som är intresserade.

Klart det är ett bra forum, det som inte är bra är väl forumanvändarna som inte använder det när det söker nya spelare eller ny spelledare?

/Seinet Wintermute - Skall väl spela lite mer NWN idag

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Forumet är summan av dess användare [ot]

Fast om ett forum bara besöks av dåliga forumiter så blir ju forumet automagiskt dåligt. Forumets kvalitée är ju beroende av dom som huserar i det.

/Naug, tycker

L337

Warrior
Re: Hitta folk som är intresserade.

Jag funderar på att samla ihop kompisar som är intresserade.