Nekromanti Läsmoduler kontra spelmoduler

Carl Johan Ström

Swordsman
Jag har alltid haft en känsla att mer än 50% av alla rollspel/moduler som köps inte spelas, utan bara används som underhållande läsning. Naturligtvis inget ont i detta. Själv är jag nog ett extremfall som kanske spelat högst 10% av alla moduler/rollspel jag köpt genom åren (jag älskar att läsa rollspelmoduler lika mycket som vanliga böcker). Det skulle vara spännande att få lite synpunkter hur stor andel av moduler som verkligen brukas. Hur gör ni?

MVH
Carl Johan Ström

Storuggla

Champion
Modulplundrare

Jag personligen läser alla moduler och använder kanske en tiondel fullt ut. Resten plundrar jag på idéer jag gillar och bygger eget med.

Storuggla, som trodde han skulle skriva mera

DAKRilla

Hero
Lite från alla

Först och främst så köper jag enbart de moduler jag är intresserad av. Jag kan se tjusningen med att köpa för läsandets skull, men då föredrar jag hellre en del annan literatur. Men då man har en modul man vill ha och som man tänker använda, då är det självklart att jag läser den eftersom de faktiskt ofta kan vara intressant och rolig läsning. Flera flugor i en smäll liksom.

Och för att svara på din fråga: Jag använder små (ibland stora) delar ur varenda modul jag äger till spelet. Det jag tycker är intressant och användbart helt enkelt. Om man vill se det som att jag använder alla moduler så får man väl det, men rent statistiskt sett (in lack of a better term) så blir det aningen missvisande då jag i sidoantal eller informationsmängd knappt skulle ha använt "en modul".

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag samlar på TSR-prylar, så det betyder att jag köper de sakerna oavsett om det ska spelas eller inte. Men om jag köper ett rollspel och jag tycker det är intressant (vilket är 95% av fallen) så spelleder jag det (det brukar ju alltid finnas med ett introäventyr).

Moduler är ju lite till och från. En den moduler är ju bara bakgrundsinformation och då används det i den mån det har gjort intryck på mitt minne eller undermedvetna.

Äventyr har jag som mål att alla ska spelas och jag tycker jag har kommit en bit på vägen då jag spellett 33 av 86 köpäventyr.

Troberg

Sinister eater
Re: Modulplundrare

Jag personligen läser alla moduler och använder kanske en tiondel fullt ut. Resten plundrar jag på idéer jag gillar och bygger eget med.
Samma här, men jag plundrar nästan utan undantag och använder nästan inget fullt ut.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Försöker använda det mesta.

Försöker använda det mesta. En liten del (kanske 5 - 10 % ?) används som äventyrs/kampanj matrial, resten går åt till vad jag kallar för "kuliss".

Kuliss är det som gör att spelarna känner att dom är i en specifik och annorlunda värld, kuliss är till för stämningen på något vis.

/Naug

DAKRilla

Hero
Re: Försöker använda det mesta.

Kuliss! Det var ett mycket bra ord på det! Så bra att det borde införas som en allmän spelterm som alla spelledare använder sej av. Tycker jag. Genialiskt!

Kuliss är en mycket viktig del av spelledandet, just av den anledningen som du nämnde. Och för att halka tillbaka lite gran till topicen; Min senast införskaffade modul till Call of Cthulhu, Keeper's Companion, har jag tänkt använda på följande sätt: En hel del av det som står där, om utomjordiska raser, mögliga böcker, underliga platser o.s.v har jag bara tänkt ha som kuliss. I form av rykten och hatigt nedtecknade stycken i gamla dagböcker och liknande kommer de att få höra talas om dessa -- men förmodligen inte mer (i sådana fall i ett senare äventyr). Förutom att detta ger dem ett intryck av att det inte är i samma värld som de lever i IRL (för det är väl inte det?) så kommer det att avleda deras misstänksamhet från det riktiga äventyrsuppslaget, som även kan komma att tas från denna modul. På detta sätt så kan spelarna inte vara säkra på att deras rollpersoner kommer att konfrontera vampyrer bara för att de råkats läsa om dem i en bok de hittar. Med tiden kommer de då att lära sej att inte förbereda sej för alla styggelser och underligheter de hör talas om under uppdraget då det bara är en eller ett fåtal som är centrala. Inte för att mina spelare är riktigt så lömska, men det kommer ju även göra dem mer överraskade då de får reda på att orsaken till att massa folk försvinner spårlöst från ett ensligt grevskap i Transylvanien är tack vare Mi-Go och inte den excentriske greven som inte vistas utanför sitt slott före solnedgången.

Jag vet att detta inte på något sätt är revolutionerande eller nytt och att säkert samtliga spelledare här gör ungefär samma sak, men det beskriver ju en del om hur jag använder mina moduler, vilket är vad denna tråd handlar om.

Staffan

Myrmidon
Själv köper jag saker med intentionen att aktivt använda dem. Sedan är det en annan sak att jag är rätt ovan vid att faktiskt skriva äventyr (större delen av de äventyr jag spellett genom historien har varit mer eller mindre modifierade köpäventyr) och att tiden man har att spela är begränsad, så de goda intentionerna räcker inte ända fram.

Ett annat problem är att man ofta ser något i affären/på webben och tänker "Fan va häftigt, det vill jag spela!" Sedan köper man härket, och märker att det är mycket krångligare att hitta på saker till det än vad man hade tänkt sig - en skillnad mellan att spela och spelleda något alltså.

En sak jag saknar till många spel är nybörjaräventyr som lämnar många lösa trådar. Ett skolexempel på detta är Freedom! till Dark Sun. Under äventyrets gång kommer man i kontakt med massvis med olika organisationer (Templaratet, den Beslöjade Alliansen, Tyrs framtida styre, diverse adelsfamiljer, annat skoj) och får förhoppningsvis status som "mindre hjältar" i Tyr p g a händelser vid äventyrets slut, vilket är en strålande utgångspunkt för att spinna vidare på sina egna äventyr efteråt. Mera sånt!

Johan K

Gammal & dryg
Bra med moduler !

Jag för min del anväder de moduler som jag köppt. Har alla till Sw1:a upplagan & de innehåller såpass bra info. så kvaliten höjdes ännu mera.

Morgoth

Swashbuckler
Min modulsamling (grundböcker exkluderat) [OT]

<table border="0"><tr><td>Tribe 8</td></tr><tr><td>
</td><td>Horrors of the Z'Bri
Monsterkärnboken till Tribe 8. Som vanligt med Tribe 8-moduler finns det en lång dialog/logg-text för individuell studie, där det är upp till läsaren hur man ska ta emot informationen. Vissa gillar det inte, jag gör det dock. Boken toppas med fetingmånga fräcka monster och fula firrar.</td></tr><tr><td>
</td><td>Into the Outlands
Yesss, jag gillar den här boken. Den följer olika personers resor, spirituella eller mundana ut från den heliga ön Vimary, till de karga områdena - Oneida i söder, havsfolken i öster, bibehållarna i väster, det förbjudna norr och mycket annat. Boken är mycket läsvärd, både ur resurssynpunkt och som skönlitteratur. Den toppas inte helt förvånande med spelledartips, främmande varelser och kampanjteman.</td></tr><tr><td>
</td><td>Book Of Legends
Första kapitlet har en sjysst handling, men är ganska lamt. Den viktiga biten är den andra delen, där varje saga får sina hooks, en del NPCs introduceras och man får information om Vimarys sagoberättare.</td></tr><tr><td>
</td><td>Adrift on the River of Dream
Mycket bra bok! Istället för långa predikan om magiteori som i andra rollspel innehåller den stora delen av Adrift On The River Of Dream, Tribe 8:s magibok, en mycket intressant berättelse om Elias The Wanderer och hans sammanslutning. Regeldelen är även den mycket intressant, och appendixet med alla hitills publicerade aspekter är mycket användbart!</td></tr><tr><td>
</td><td>Capal: Book of days
Vet inte riktigt varför jag köpte denna bok. Den ger inget alls till mig, och känns alldeles för postapokalyptisk för att få en riktig plats i min samling.</td></tr><tr><td>Ars Magica</td></tr><tr><td>
</td><td>Return of the Stormrider
Ja, det ÄR ju en äventyrsmodul. Och en bra sådan i mina ögon. Vi provade att spela den, men det gick åt skogen av andra anledningar. :+)</td></tr><tr><td>Eon</td></tr><tr><td>
</td><td>Monster & Varelser
Det gav mig ingen inspirationsblast, men en mysig bok att hålla i händerna. Tyvärr är den spårlöst försvunnen.</td></tr><tr><td>
</td><td>De Fördömdas Sista Hopp
Ett fyndigt litet äventyr.</td></tr></table>

...som sagt, grundböcker är exkluderade, samt kartor, spelledarskärmar, mm.

/Mogge, funderar på att lägga ut listan på internet

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Min fördelning

100% står i bokhyllan (lite över 1000 böcker eller nått sånt). Av dessa kanske 20% har använts aktivt vid något tillfälle (200 stycken alltså). 1% används numera (10 stycken alltså). Och jag kanske har läst 50% av allt jag har (ja, 500 böcker alltså).

Det skall kanske nämnas att jag är en sån där samlare, som köper på mig begagnade rollspel närhelst jag hittar dem i konstiga butiker. Detta har gett mig en massa spel jag inte har läst ännu (Bunnies&Burrows, Judge Dredd (GW-versionen), gamla Star Trek, Space Opera och så vidare). Och sen försöker jag köpa det mesta och det bästa av d20-prylarna också, men det är numera stört omöjligt (det kommer för mycket, och jag har numera en pissig lön).

Magnus

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag brukar försöka använda någon liten del av varenda modul som jag köper. Jag plockar russinen ur kakan(eller kanske vörtbrödet med tanke på att det är jul och allt.) Det är ytterst sällan som jag använder någon modul rakt av. Men visst finns det både moduler och rollspel som jag köpt men aldrig spelat.

Helmgast
Just nu så läser jag bara dina moduler (EON), av den enkla anledning att jag inte har någon grupp; (*hint*, spela med mig, någon...). Men jag skulle helst vilja spela allihop.

Iofs var Svenil rolig läsning, men att spela skulle nog inte passa mig. Och neoTech 1 är mest häftigt att ha.

Plundrar mest, hittar idéer, infall...

Om vi har en massa tid brukar vi försöka spela i alla världar åtminstonde nån gång, för att känna hur det är...

King Kromm

Hero
Med tanke på den nu ganska stora rollspelshylla som man finner hos min förening(skryt) så e det mest läsa...Det enda vi spelar är ju neotech2 och eon just nu, å då har vi allt till dod5, en del till tidigare verisioner, samt dod6, dessutom har vi d&d3e samt den svenska varianten från 86(de va de va?? den där röda iaf), western, typ alla moduler, tror jag. alla viking, sen har vi ju neoviking också, ett måste i varje rollspelshylla, svenil, kult, gemini, neotech(1), mutant, feng-shui och jag har säkert missat en hel del, de flesta sakerna har vi en eller ett par moduler till, men det e bara eon och dod5 som e "kompletta". Elelr vi saknar iofs ett äventyr till eon nu när jag tänker efter...

Vindhand

Myrmidon
Spelar allt

...eller rättare sagt: jag körper bara sådant jag är ganska säker på att fä stor användning för i spelet.

Vill jag ha något bara för att läsa det så köper jag hellre en skönlitterär bok. :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon
Re: Spelar allt

När det finns rollspels moduler?? Konstiga människa, väldigt konstiga människa...!

Tja, det är ekonomiskt med både tid och pengar. Om jag _inte_ använder en produkt i spelet så kan den bara vara värdefull som A: inspiration genom sin värld och stämning eller B: innehållande intressanta regelmekaniska lösningar.
A: brukar skönlitterära böcker klara bättre eftersom det som regel är mer underhållande och engagerande än att plöja igenom hundratals sidor med torra fakta om en värld.
B: behöver man inte köpa spelet för. Om det innehåller en särskilt klurig mekanik så kommer någon påpeka detta i recensioner eller i något forum. Då har någon annan plöjt igenom de där hundratals sidorna och plockat ut det enda guldkornet.

Så, jag köper hellre vanliga böcker att läsa och rollspelsböcker att spela med. Man skulle kunna tycka att det är elakt mot hobbyn men i mina ögon borde det bli bättre spel om de produceras i syfte att spelas snarare än i syfte att samlas och/eller läsas. Genom att köpa produkter som jag gör uppmuntrar jag de företag som IMHO gör rätt (kompletta grundböcker snarare än floder av supplement/splats/metaplotdravel).