Nekromanti Lätt huvudvärk

Starshine

Veteran
Det här skrevs en gång förut men inlägget var nog för långt för att nån skulle orka läsa det.
Hur som helst så vill vill inte jag påstå att jag har nån direkt expertis innom vad som händer när man blir skjuten i huvet, men!
Om man överlever traumaslaget för en träff i hjärnan i N2, så har man sen inte det minsta ont!
Personligen tycker jag att det borde kännas åt minstonde lite mer å bli träffad i nervcentrat
än i t.ex händer och armar, som enligt N2:s tabeller gör infernaliskt mycke mer ont än träffar i hjärnan....

//Starshine

Jools

Veteran
Det är inte SÅ stor risk att du överlever en kula i huvudet, i fall du gör det så har kulan nog trasat sönder så mycket att du inte känner något alls... kanske...

Never underestimate the power of denial

Krille

Super Moderator
"Personligen tycker jag att det borde kännas åt minstonde lite mer å bli träffad i nervcentrat än i t.ex händer och armar, som enligt N2:s tabeller gör infernaliskt mycke mer ont än träffar i hjärnan...."

Tvärtemot vad folk tror så har man faktiskt inga smärtreceptorer i hjärnan. Du kan alltså köra runt med en elvisp inne i huvudet, och personen skulle inte känna ett jota (förutom att han skulle avlida pga omfattande trauma i hjärnan då, men inga smärtimpulser skulle nå hjärnan. Faktum är att nästan all neurokirurgi i hjärnan sker med patienten fullt vaken och med endast lokalbedövning i hud och skallben. Hjärnan känner ändå ingen smärta och det är tvärtom bara till fördel om man kan ha en vaken patient som talar om huruvida han känner något konstigt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Azagthoth

Myrmidon
tvärtom bara till fördel om man kan ha en vaken patient som talar om huruvida han känner något konstigt.

Jo, att låta någon pilla inne i hjärnan är ju en "normal" situation...

/Azagthoth

Krille

Super Moderator
"Jo, att låta någon pilla inne i hjärnan är ju en "normal" situation..."

Allvarligt talat, man kan med en liten svag ström i en elektrod i minnesbarken låta en patient få knivskarpa minnesintryck som om de vore här och nu. En del kan till och med få orgasm.

Ett av de mest märkvärdiga försöken var en patient som led av ett kroniskt syndrom liknande epilepsi - hjärnan gav iväg signalstötar totalt fel varför han skakade i hela kroppen. Med en magnetkamera såg man ett område i hjärnan som var inaktivt, och man beslöt sig att hjälpa området på traven. Man gjorde helt enkelt ett hål i skallen och sände in en elektrod in i det inaktiva området, och lät en pacemaker-liknande apparat skicka signaler för att hjälpa det inaktiva området i vänster hjärnhalva på traven. Skakningarna i höger kroppshalva har upphört, och någon gång i våras (programmet där jag såg det spelades in för ungefär ett halvår sedan) ska en liknande pacemaker ha byggts in för höger hjärnhalva, så att vänsterhalvan av kroppen kan fungera bättre.

Operationen hade inte varit möjlig att genomföra om inte patienten hade varit vaken under ingreppet och talat om vad han kände.

- Krille

G

Guest

Guest
Äckligt? nej då! det är ju bara en operation! om doktorn däremot hade börjat äta av hjärnan med en sliver sked samtidigt som patienten hade varit vid medvetande så hade det varit äckligt...

Mvh Ezzy

smaffy

Hero
Det jag menade var att det måste vara väldigt äckligt att känna hur kroppsdelarna börjar kännas underliga. Tänk om man kanske är lam eller nått och så görar en läkare omkring med sin silversked i huvet på en, och helt plöttsligt så känner man hur allt liksom känns och kan röras på helt plöttsligt! Eller om man helt plöttsligt blev av med kännseln i ena handen eller nått...

Får mig att tänka på en bild jag såg.. Ett forskarteam höll på att peta på ett microchip på huvet på en krabba, antagligen för att kunna styra den som en annan radiobil eller nått...

Smaffy är jag. blä.

Azagthoth

Myrmidon
Eller om man helt plöttsligt blev av med kännseln i ena handen eller nått...

Just att förlora känseln i handen är inte så förbaskat läskigt, snarare störande.

/Azagthoth - före detta (ofta) slashad hockeyveteran

Starshine

Veteran
Mhm, åhå...

Ja som jag sa så är jag ingen professor i neurologi, ganska coolt egentligen...
ja att man kan ha en pinne i huvet utan att det gör ont. Såå, rent teoretiskt sett borde väl det innebära att de inte skulle göra särskillt ont å peirca sig i hjärnan...

//Starshine

Snow

Swashbuckler
Men det som egentligen borde hända är att personen med träffen i hjärnan (söndertrasat skallben) faller bakåt och ligger där tills någon reparerar honom. Det lär kännas att få skallen sönderskjuten. Och nervcentrat borde störas när man skjuter på det, kraftigt.

Rent regelmässigt borde man åtminstone falla och vara inaktiv ett par rundor. Precis som efter en jäkla massa andra attacker. Ont i hjärnan eller ej.

Snow
Dead, but still walking around

Krille

Super Moderator
"Men det som egentligen borde hända är att personen med träffen i hjärnan (söndertrasat skallben) faller bakåt och ligger där tills någon reparerar honom."

Jag vet inte hur det är med dig, men med den mängden Trauma man får av en träff i hjärnan så skulle i alla fall mina rollpersoner ligga ner. Ganska permanent, dessutom.

- Krille

Snow

Swashbuckler
Det är klart, det är ju inte så att reglerna har giltighet över förnuftet. Men nu var det ju regelsystemet vi diskuterade.

Undrar varför inte reglerna gjordes efter det sunda förnuftet till att börja med. En mycket enkel fix: alla personer som tar extraskador blir liggande i lika många rundor som de får extraskador.

Snow
Dead, but still walking around